Tips på multirulle från Kina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på multirulle från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Problem kan eventuellt uppstå om jag ska kasta väldigt lätta drag men det gör jag väldigt sällan. Rullen kostar 175-180 kr så jag testar gärna såhär
    Se till att få bort allt fett från spollagren, spolaxel ink. linspridare och ev. lager där samt mellandrevet så alla lager och plastprylar som snurrar vid kast blir fria från fett, vill man inte ha en för nervös rulle räcker det med en något tjockare olja för att lugna ner den.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Se till att få bort allt fett från spollagren, spolaxel ink. linspridare och ev. lager där samt mellandrevet så alla lager och plastprylar som snurrar vid kast blir fria från fett, vill man inte ha en för nervös rulle räcker det med en något tjockare olja för att lugna ner den.
      Fixat! monterade ner den och torkade av allt, tyvärr inga bilder då jag hade rätt kletiga fingrar.

Kommentera

Stort att du tog till dig av råden och rättade till det. Att kunna ta råd från andra är ofta guld värt i slutändan.

Kommentera

Fixat! monterade ner den och torkade av allt, tyvärr inga bilder då jag hade rätt kletiga fingrar.
          Du behöver inte va orolig om rullen blir blöt, fiskerullar tål vatten.
          Det finns det undantag men dom är sällsynta.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
            Stort att du tog till dig av råden och rättade till det. Att kunna ta råd från andra är ofta guld värt i slutändan.
            Absolut! jag vågar testa grejer och det är så jag lär mig och sådana råd och tips som Jörgen delade med sig uppskattas. En billig men väldigt bra rulle så alltid bättre att testa/prova sig fram på en sådan rulle än på grejer som kostar 10-20ggr mer.
            Nu när jag torkade rent allt märkte jag att ändrar man inställningar så blir det en mer märkbar skillnad än mot innan då man var tvungen att göra större ändringar för att uppnå samma inställning.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Du behöver inte va orolig om rullen blir blöt, fiskerullar tål vatten.
              Det finns det undantag men dom är sällsynta.
              Varför jag ville från början få ett skyddande lager är för folk sprider en massa dynga på nätet att dessa funkar så länge de ej får vatten i sig osv.
              Sedan fiskar jag ibland i bräcktvatten och var lite orolig för rostangrepp.
              Nu har jag lärt mig massa nya saker och fått se med egna ögon hur väl detaljerad rullen är och hur den är uppbyggd så ej orolig längre

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                Varför jag ville från början få ett skyddande lager är för folk sprider en massa dynga på nätet att dessa funkar så länge de ej får vatten i sig osv.
                Sedan fiskar jag ibland i bräcktvatten och var lite orolig för rostangrepp.
                Nu har jag lärt mig massa nya saker och fått se med egna ögon hur väl detaljerad rullen är och hur den är uppbyggd så ej orolig längre
                Tvåhundra kronorsrulle med 10+1 lager fylld med flätlina. Man får väl knappt två bra lager för den pengen. Låter ju åtminstone, som om den ganska snabbt kan bli en ganska racklig upplevelse när vatten tillsätts
                Senast ändrad av Wadman; 2013-09-27, 05:00.

Kommentera

Måste skriva nåt så att man inte missar uppdateringar i den här tråden =)
                  Jag läser gärna fler tips på kinamultis!

Förresten!
                  Har rullen synkad linspridare skall olja användas, men om den INTE är det skall fett användas.
                  En enkel regel är;
                  Rör sig delen fort?
                  Ja: olja
                  Nej: fett

Kommentera

Har rullen synkad linspridare skall olja användas, men om den INTE är det skall fett användas.
                    Det värkar vettigt men personligen skulle jag aldrig använda fett på delar som är så pass exponerade som en linspridare och evighetsskruven, all skit,grus sand osv. som kommer i närheten blir sittande i fettet vilket inte kan va något att eftersträva.

Kommentera

De nya Calcuttorna levereras med massor av fett i evighetsskruven. Skiten fastnar i oljan också. Sen... Hur mycket belastning och slitage är det på en evighetsskruv/linspridare egentligen?! Skulle funka lika bra helt torr...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 892 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf