Stansa ut egna bromslameller. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stansa ut egna bromslameller.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stansa ut egna bromslameller.

Jag skulle behöva byta ut bromslamellerna "drag washers" på några av mina gamla rullar, men de kräver allesammans lameller med olika mått vilket gör det dyrt och omständigt att beställa dem färdiga.

Det bästa vore om man helt enkelt hade några ark av ett bromslamellsmaterial hemma som man själv kunde klippa eller stansa ut lameller ur vid behov.

Har ni några tips på sådana ark som man kan beställa billigt via tradera eller Ebay? Det sägs att det bästa materialet är kolfiberväv, men vad jag hittar av sådant har klister på ena sidan och är till för att inreda bilen med. Kan jag ta två sådana ark och klistra ihop deras klistriga sidor och därmed få två utsidor av kolfiberväv, eller måste det vara en särskild sorts kolfiberväv som är specialtillverkad för att användas till just bromslameller?

Vad finns det för andra alternativ till materiel än kolfiberväv? Teflon? Gummi? Kork? Papp?

Och vad bör man smörja med? Jag brukar rita på bromslameller med blyerts, men det finns kanske något bättre?

Du kan beställa kolfiberark från Smooth Drag, http://www.smoothdrag.com/. Med en mall så kan du själv klibba ut de storlekar du behöver. Kan ju ofta använda stålbrickorna som mall. Du bör dock veta vilken tjoclek du behöver så att stacken inte bygger för mycket.

För tillfället är kolfiber det bästa som finns att tillgå. Pågår väl ständigt experiment för att hitta nåt bättre men än så länge har det inte kommit något vad jag vet. På Alantani.com är det för tillfället en kille som håller på att testa Kevlar t ex.

För att smörja så använd ett anpassat fett, Cal's. Ska inte använda mycket, gnugga in tills det bara är så mycket att kolfiberväven glänser. Allt annat torkas bort.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hittade inte priser och uppgifter om arken på Smooth Drags hemsida. Men du hittar info här: http://alantani.com/index.php?topic=6047.0

Skicka ett mail till Dawn så fixar hon det du behöver.

/Kalle
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
        Hittade inte priser och uppgifter om arken på Smooth Drags hemsida. Men du hittar info här: http://alantani.com/index.php?topic=6047.0

/Kalle
        Det verkar vara fina grejer, men hur skulle det funka med kinesisk no-name kolfiberväv som den här:

Det kostar bara en fjärdedel av märkes-Carbontexen. Rullarna är mest gamla slitna abumatic och cardinal och skulle nog nöja sig med andra klassens kolfiberväv. Jag har ganska många rullar så en 200x100mm skiva med Carbontex för $25 plus frakt skulle inte räcka långt. Hade det gällt en finrulle hade jag förstås satsat på kvalite!

Kommentera

Den du länkade till har någon form av behandlad yta (glossy). Det vill du inte ha. Helst ska du inte ha några tillsatser i väven alls utan bara ren kolfiber.

Kommentera

/Kalle
            Hej Kalle, hur viktigt är det med rätt tjocklek?
            Tänkte om man skulle bestämma hem ett kolfiberark och byta ut bromsarna på alla rullarna.
            Skiljer det mkt i tjocklek mellan olika rullar.

MVH Gabbu

Kommentera

Jag tror inte det är någon fara om man inte har exakt rätt tjocklek. Detta kan ju avhjälpas med fler lamellar eller brickor.

Jag har också planerat att byta till kolfiberlameller på samtliga rullar länge. Men jag hinner inte meka nu... får bli ett vinterprojekt. Dyrare rullar stoltserar med kolfiberlameller och dessa är ju egentligen inte särskilt dyra.
              Varför kan inte alla rullar ha sådana...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nä det är nog ingen fara om de inte är exakt lika tjocka. Men är de för tjocka så finns det risk för att stacken med brickor och lameller inte får plats i rullen. Men på enklare rullar, med få lameller, tror jag inte det är nån fara. På större rullar med fler lameller och brickor blir ju den totala tjockleksförändringen större och där är det kanske viktigare att hålla koll på lamelltjockleken.

Man kan ju, på andra hållet, förbättra en broms genom att gå ner i lamell- och bricktjocklek och därmed få plats med fler, för en jämnare broms.

Kommentera

Hur hinner ni fiska? Låter ju som ni bor i era mekverkstäder o trimmar och byter delar? Har ni fler än 24 timmar på era dygn?

Kommentera

Nä det är nog ingen fara om de inte är exakt lika tjocka. Men är de för tjocka så finns det risk för att stacken med brickor och lameller inte får plats i rullen. Men på enklare rullar, med få lameller, tror jag inte det är nån fara. På större rullar med fler lameller och brickor blir ju den totala tjockleksförändringen större och där är det kanske viktigare att hålla koll på lamelltjockleken.

Man kan ju, på andra hållet, förbättra en broms genom att gå ner i lamell- och bricktjocklek och därmed få plats med fler, för en jämnare broms.
                    okej, blir nog att beställa och pröva. Funkar det att klippa med sax med den 'gamla' lamellen som form? hur stor skillnad tycker du att det blir efter att ha bytt lamell? Tänkte uppgradera bromsen på en gammal ul-rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 332 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S