Min stella och neos - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min stella och neos

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min stella och neos

Tjenare alla!

Glad medelamatör här som sitter på 2 fina haspelrullar. 1 Stella fe 2500 med speedmaster, och 1 revo neos 30D med vendetta.

Alldeles för bra grejer för mig egentligen, men jag tycker fisket blir så mycket roligare när man kan nörda in sig i rullarna...även om man inte får napp

Eftersom jag tycker rullarna är lika roligt som fisket i sig, (älskar alan hawks recensioner) så tänkte jag fråga lite, o diskutera lite om rullarna som nu bara står hemma tills nästa fisketur. Är inte jättekunnig om fiske och så, men grymt intresserad. Är inte rik, hade ingen speciell semester i år bara, så pengarna gick till fisket Hade innan en cormoran x-power s, som nu ersattes med dessa rullar.

Fråga 1. Vad för fiske kan jag klara med dessa linkapaciteter? köpte neosen för jag tyckte stella 2500 såg liten ut, men har nu insett att neos 30 är ungefär lika stor. Fiskar mest gädda, men försöker då och då i vissa åar få en lax. rusar dom långt så jag behöver större spolar?

Fråga 2. jag drömmer om att åka ut till havs nångång och testa rullarna till dess yttersta gräns, -men ärligt talat, visst kommer jag bli utskrattad? de flesta har väl större rullar vid såna tillfällen...tänk om en hälleflundra plaskar runt i närheten...

Fråga 3. Varför detta DJÄVULSKA precisionsarbete med slirbromsen från olika tillverkare? Ok om man jagar muterad blåval och en ryckning med minsta lilla startmotstånd kan få linan att ryka av...men såna här smårullar till sötvattensfisk...vad är meningen? och varför tävlar alla i att ha starkast broms när den är till för att rädda linan från linbrott?

Fråga 4. Vad är bästa utmaningen till rullarna här i sverige? Jag vill ta reda på vilken av abus och shimanos rulle som verkligen är bäst när det gäller, men det är lite svårt när man vevar upp småabborrar som lika gärna kunde ha varit ett dött vasstrå.

Fråga 5. Vilken av rullarna är starkast i sin yttre konstruktion? att nanomaterialet i sig är starkt säger ju inget om att neosen är stark..mängden material är ju avgörande. det är lättare att bryta av en supersmal pinne av stål än att bryta av ett tjockt träd, även om stål är starkare än trä. dessutom är ju inte hela neosen i nanoskydd..sen vet jag inte vad resten består av? "bail armarna" (hehe) flexar lite om man trycker ihop dom..

Fundering kring revo neos: Vad är det som är så djävulskt dyrt i den så att nypris var 3500? Har trott att det är nanoshielden men det finns ju billiga orra-rullar som också har det...och billigare aburullar har ju finesser som inte neosen har, tex supelinspolar.

Min fundering: Det kommer ju snart en ny sötvattenstella. jag funderar på att kanske sälja nån av rullarna o köpa nya stellan istället, och då i 3000-storlek så jag kan få på lite mer lina. Sälja båda och bara köra med en rulle? sälja neosen? sälja stellan? Vad hade ni gjort? vi snackar inte behov, utan en blandning mellan behov och att det är kul

Era funderingar..undrar ni nåt? har båda här o kan jämföra. tänker dock inte skruva isär dom, inte mer än slirbromskapseln iaf.

//Den fiskesugne

1. Rullarna är med avseende på linkapacitet lämpade/avsedda för ordinärt spinnfiske efter arter som havsöring, gös och gädda. Funkar alltså för i princip allt insjöfiske och lättare kustfiske. Nu lär ju ingen av rullarna vara konstruerad specifikt för vårt svenska fiske utan för en större marknad. Kolla på några amerikanska siter och se vad rullarna används till over there. Lax i strömmande vatten skulla jag inte använda någon av dessa rullar till.

2. Hälleflundra ligger nog en bra bit utanför rullarnas repertoar. Däremot finns det ju andra fiskar i havet. Förutom västkustöringen bland annat mackrill. Förr kunde man fiska torsk och bleka men det vet jag inte riktigt hur det förhåller sig med numera.

3. Ju större kapacitet och precision en slirbroms har desto bättre fungerar den med klenare linor. Ju tunnare lina du har desto viktigare är det att bromsen är jämn, att den fungerar utan startmotstånd eller ryck. Förklaringen till att man kostar på sådana här rullar så bra bromsar ligger återigen att de inte är konstruerade för vårt svenska fiske utan för fiske av mer lång- och snabbrusande arter.

4. En kustfångad havsöring på 5+ kilo i god kondition.

5. Ingen aning.

Vad gäller prissättningen så har den antagligen rätt litet att göra med tillverkningskostnaden. I bästa fall har de lagt ner litet extra på toleranserna och kvalitetkontrollen men mycket handlar det nog om att man måste sätta en rätt häftig prislapp på sådana här rullar för att folk ska tro att de är riktigt bra. I prestigesortimentet är lågt pris inget försäljningsargument, snarare tvärtom.

edit. Kul med en riktig haspelentusiast och grattis till ditt val av rullar!
    Senast ändrad av lausvik; 2014-01-14, 21:22.

Kommentera

Tack! -Men du menar alltså att jag inte kan åka till tex mörrumsån med världens bästa (sötvatten)rulle och fiska lax??

Förstår att "kan" kanske är fel ord, men vari ligger problemet? Är det linkapaciteten så kan jag ju byta från 0,2 till tex 0.15 och få på mer linmängd. flätlina med lagom slirbroms går ju inte av direkt lätt. och har svårt att tänka mig att den skulle rusa längre än ögat ser och tömma rullen..

Kommentera

" flätlina med lagom slirbroms går ju inte av direkt lätt. och har svårt att tänka mig att den skulle rusa längre än ögat ser och tömma rullen.."

Det skulle stämt mycket bra om inte det funnits några stenar/hinder i vattnet. Flätlina(och nylon för den delen) är känslig mot nötning, och tunnare lina ännu mer så.
        Vill man jaga starkare fiskarter skulle jag gått upp i rullstorlek för att få plats med mer, och framför allt, grövre lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
          Tack! -Men du menar alltså att jag inte kan åka till tex mörrumsån med världens bästa (sötvatten)rulle och fiska lax??

Förstår att "kan" kanske är fel ord, men vari ligger problemet? Är det linkapaciteten så kan jag ju byta från 0,2 till tex 0.15 och få på mer linmängd. flätlina med lagom slirbroms går ju inte av direkt lätt. och har svårt att tänka mig att den skulle rusa längre än ögat ser och tömma rullen..
          Problemet är att det är en för liten rulle, inte att den inte är bra. Vet inte hur det är i Mörrum men i många laxälvar får man bara använda nylon, och då är 0,40 mm eller mer som gäller, och det får du inte på mycket av på en rulle i 2500-storlek. Det är naturligtvis fullt möjligt att landa en storlax med 0,15 flätlina, men risken för linbrott är stor. Minsta sten som linan går på med en lax på kroken och linan lär smälla av. Så det är inte att rekommendera.

Kommentera

Din fundering kring priset på Revo Neos delar du med en del andra. Den svenska prissättningen gjordes nog i ett ögonblick av hybris där någon tyckte att det var dags för ABU att ha en rulle i toppskiktet för att slåss med japanerna. Vad hen dock missade var att den kostar ganska exakt hälften så mycket i resten av världen, dvs en dryg tredjedel av priset för en Stella. Ett pris som känns lite mer rimligt...

Kommentera

Bra, då får jag nog satsa på större rullar nästa gång...Alltid tyckt att 2500-modellen ser liten ut men dom hade inte större i affären just då när det var rea.

Appropå nötning så kör jag med sufix 832. Jag vet att alla har sin åsikt om vilken lina som är slitstarkast, o alla tillverkare skryter om sin egen linas stryktålighet, men jag har faktiskt testat denna lina mot andra genom att hålla i varsin ände på en bit lina och gnida mot en stentrappa. fireline gick av i princip direkt, men sufixen höll hur länge som helst. har testat detta många gånger med både fireline och savagear, och det är 2 helt olika typer av linor, jämfört med sufix 832. den skyddande goretexfibern är inte bara snack och jag tror den håller minst lika bra som nylon.

Har ni sufix 832 hemma så testa själva, den är faktiskt grymt nötningstålig.

om det är tillåtet i mörrum vet jag däremot inte.

men passar en större rulle till mitt 7-21 grams speedmaster i avseendet balans? vilken storlek rekommenderas till lax?

Kommentera

Byta kanske?

Kommentera

Sorry, bara det allra senaste för min del

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg

men passar en större rulle till mitt 7-21 grams speedmaster i avseendet balans? vilken storlek rekommenderas till lax?
                    Nej, det gör den inte. Och till just laxfiske, om du ska ha haspel, är väl en rulle i 4000- eller 5000-storlek att rekommendera, och ett spö på ca 12 fot och kastvikt på uppåt 150 gram.

Men nu börjar jag tro att du skojar med oss?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf