Min stella och neos - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min stella och neos

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Nej, det gör den inte. Och till just laxfiske, om du ska ha haspel, är väl en rulle i 4000- eller 5000-storlek att rekommendera, och ett spö på ca 12 fot och kastvikt på uppåt 150 gram.

Men nu börjar jag tro att du skojar med oss?
    Va? Varför tror du jag skojar? Jag har väl varit tydlig med att jag inte är så superkunnig? Om nåt låter konstigt så är det nog därför

Röda tobys i medelstorlek har jag hört rekommenderas till laxfiske. Men nu säger du kastvikt runt 150 gram? Jag börjar nästan tro att DU skojar?

Kommentera

Håller väll med barramundi. Inte för att jag fiskat lax men skulle inte åka och fiska med klendank grejer när jag ska duelera med sveriges nog starkaste fisk, och ska du fiska i riktigt strömmt vatten så behöver du en rejäl betes vikt för att komma ner, om det så är skedar, wobblers eller Spinnfluga. Och med det så behöver man pulver i spöt och en bra rulle minst 4000 på haspel. sen kan man ju se det etiskt oxå att inte komma med klena redskap då det blir en onödigt lång fight, det plus varmt vatten kan bli döden för en mjölksyre stinn lax.

//mattias
      Senast ändrad av Matte 83; 2014-01-14, 23:18.

Kommentera

Jag funderar på att byta stella 2500 mot en stella sw 4000. Då får jag på mer lina samtidigt som det inte är den största o klumpigaste rullen jag får. Men hur stor är 4000 rent fysiskt egentligen? Jag som är van vid 2500-storlekar..går det fortfarande smidigt att kasta med dom, eller är dom tänkta att sitta på spön i spöhållare på båtar? Antar att jag behöver byta spö med, vilket är det minsta ni kan rekommendera? Tycker mitt 7-21grams är perfekt och vill inte få en helt annorlunda upplevelse helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
          Jag funderar på att byta stella 2500 mot en stella sw 4000....Antar att jag behöver byta spö med, vilket är det minsta ni kan rekommendera?
          En rulle i 4000-storlek passar bäst under ett 10-fotsspö för beten 15-40 gram. Det fungerar även hyfsat med en sådan rulle på ett 9-fotsspö för 10-30 gram eller på ett längre spö för betesvikter upp till 80 gram.

Kommentera

Jag skulle INTE nyttja de rullarna för laxfiske. Speciellt inte i Mörrum där de blir stora.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              En rulle i 4000-storlek passar bäst under ett 10-fotsspö för beten 15-40 gram. Det fungerar även hyfsat med en sådan rulle på ett 9-fotsspö för 10-30 gram eller på ett längre spö för betesvikter upp till 80 gram.
              Det där kan man ha lite olika syn på. De första spötyperna som lausvik nämner tycker jag är optimala för 2500-rullar. En 4000-rulle hör mer hemma på spön med kastvikt på någonstans omkring 50-100 gram (att använda för t.ex. gädd-, lax- eller havsfiske), annars känns de bara onödigt klumpiga. Men det är klart, har man en väldigt lättviktig 4000-rulle, som t.ex. Shimano Rarenium, Stradic CI4 (och väl även Stella?) så balanserar den nog bra även på ett lite nättare spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                Jag skulle INTE nyttja de rullarna för laxfiske. Speciellt inte i Mörrum där de blir stora.
                Du verkar säker utveckla!

Det verkar bara vara mängden lina folk klagar på? men har man 0.2-lina så får man ju på rätt många meter. Och med slirbroms så går den ju inte av heller.

Kommentera

pygmen,

Det är roligt att fiska efter lax, havsöring och gädda med lättare grejer, tycker jag. Tyvärr har jag inte fiskat i den legendariska Mörrumsån utan får hålla tillgodo med den inte fullt lika legendariska Ångermanälven, fiske från land med skeddrag, spinnare och kustwobblers.

För mig som inte krokar de gigantiska laxarna, havsöringarna eller gäddorna är det en fröjd att drilla de där små/mindre på 2,5 till 5-7 kilosfiskarna med spön som har kastvikter på 4-24, 7-28 eller 7-30 gram som jag brukar använda för det mesta.

Att jag inte krokar de där stora kan, förutom bristande teknik från min sida, bero på att de riktigt stora laxarna står nära botten där jag inte kommer åt dem med drag, spinnare och kustwobblers. Med sänke och spinnfluga når man de riktigt stora laxarna på ett bättre sätt tror jag, men det är ett helt annat fiske, därav att många skriver om spön med kastvikter på 100 gram eller mer. Inte nödvändigtvis för att laxen knäcker spön med lägre kastvikter, utan för att spöet måste klara att kasta bly på 60-120 gram eller mer.

Med rulle i storlek 2500 till 3000 eller 4000. Stella 4000 S-FE tar mindre lina än 2500 och 3000, en "customspole" från Japan är ett måste för att få god linkapacitet till 4000 S-FE. Den rullen har jag mest till gädda just av den orsaken. Har ett "riktigt" laxspö och ett längre Ironfeather II på 16-56 gram men oftast blir det som så att någon av de nätta 8 och 9 fotsspöna följer med ut på turen.

Fördelen med sådana klena spön, som jag upplevt det, är att det fisken - om det är lite storlek på den - verkligen får jobba mot spöet. Det är heller inte så ofta den får för sig att hoppa upp i luften om man inte provocerar den till att göra det. Det blir en fråga om tålamod och att inte pressa den alltför hårt. Det tar en stund, kanske 20-30 minuter för en lax eller havsöring av lite större sort, men förr eller senare så tröttnar fisken.

De gäddor jag får, som jag väljer att sätta tillbaka, har alltid piggnat till och simmat iväg. Det kalla, syrerika och strömmande vattnet i älven gör antagligen sitt till. På fiskeställen där det är varmt vatten och inte lika syrerikt, skulle jag dock välja kraftigare spön till just gäddfiske och annat fiske där c&r tillämpas.

Den största nackdelen med de, i jämförelse med Ambarullarna för laxfiske, små 2500 och 3000 är - som många andra skrivit - att de tar lite lina. Nylon i laxdimension är uteslutet. Flätlina med en slitstark tafs tycker jag funkar helt OK. Jag använder Tracerbraid 0,14 mm som i verkligheten är 0,25 mm i diameter. Att kunna vattnet där man fiskar är dock A och O, särskilt om det finns mycket vassa stenar och andra hinder som riskerar att nöta sönder linan. Redan innan fisket börjar brukar jag se över terrängen och tänka ut en plan för att drilla och landa fisken, om jag råkar få på en sådan.

Här är en fiskare som använder en (vad jag kan se) ganska liten haspelrulle för fiske i Mörrumsån. I och för sig havsöring/hybrid, laxar gör intensivare rusningar, drar iväg med mer lina jämfört med havsöringar.

http://www.youtube.com/watch?v=qxSz77TOGI4

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Electrolax Visa inlägg
                    pygmen,

Det är roligt att fiska efter lax, havsöring och gädda med lättare grejer, tycker jag. Tyvärr har jag inte fiskat i den legendariska Mörrumsån utan får hålla tillgodo med den inte fullt lika legendariska Ångermanälven, fiske från land med skeddrag, spinnare och kustwobblers.

För mig som inte krokar de gigantiska laxarna, havsöringarna eller gäddorna är det en fröjd att drilla de där små/mindre på 2,5 till 5-7 kilosfiskarna med spön som har kastvikter på 4-24, 7-28 eller 7-30 gram som jag brukar använda för det mesta.

Att jag inte krokar de där stora kan, förutom bristande teknik från min sida, bero på att de riktigt stora laxarna står nära botten där jag inte kommer åt dem med drag, spinnare och kustwobblers. Med sänke och spinnfluga når man de riktigt stora laxarna på ett bättre sätt tror jag, men det är ett helt annat fiske, därav att många skriver om spön med kastvikter på 100 gram eller mer. Inte nödvändigtvis för att laxen knäcker spön med lägre kastvikter, utan för att spöet måste klara att kasta bly på 60-120 gram eller mer.

Med rulle i storlek 2500 till 3000 eller 4000. Stella 4000 S-FE tar mindre lina än 2500 och 3000, en "customspole" från Japan är ett måste för att få god linkapacitet till 4000 S-FE. Den rullen har jag mest till gädda just av den orsaken. Har ett "riktigt" laxspö och ett längre Ironfeather II på 16-56 gram men oftast blir det som så att någon av de nätta 8 och 9 fotsspöna följer med ut på turen.

Fördelen med sådana klena spön, som jag upplevt det, är att det fisken - om det är lite storlek på den - verkligen får jobba mot spöet. Det är heller inte så ofta den får för sig att hoppa upp i luften om man inte provocerar den till att göra det. Det blir en fråga om tålamod och att inte pressa den alltför hårt. Det tar en stund, kanske 20-30 minuter för en lax eller havsöring av lite större sort, men förr eller senare så tröttnar fisken.

De gäddor jag får, som jag väljer att sätta tillbaka, har alltid piggnat till och simmat iväg. Det kalla, syrerika och strömmande vattnet i älven gör antagligen sitt till. På fiskeställen där det är varmt vatten och inte lika syrerikt, skulle jag dock välja kraftigare spön till just gäddfiske och annat fiske där c&r tillämpas.

Den största nackdelen med de, i jämförelse med Ambarullarna för laxfiske, små 2500 och 3000 är - som många andra skrivit - att de tar lite lina. Nylon i laxdimension är uteslutet. Flätlina med en slitstark tafs tycker jag funkar helt OK. Jag använder Tracerbraid 0,14 mm som i verkligheten är 0,25 mm i diameter. Att kunna vattnet där man fiskar är dock A och O, särskilt om det finns mycket vassa stenar och andra hinder som riskerar att nöta sönder linan. Redan innan fisket börjar brukar jag se över terrängen och tänka ut en plan för att drilla och landa fisken, om jag råkar få på en sådan.

Här är en fiskare som använder en (vad jag kan se) ganska liten haspelrulle för fiske i Mörrumsån. I och för sig havsöring/hybrid, laxar gör intensivare rusningar, drar iväg med mer lina jämfört med havsöringar.

http://www.youtube.com/watch?v=qxSz77TOGI4

Lycka till!
                    Så mycket klokare jag blev på en gång! Både min fundering till varför somliga rekommenderar lätta toby medan andra rekommenderar att kasta hundratals gram bete, och min fundering om min lina duger, fick en bra förklaring!

Jag är nu ganska säker på att min 2500-stella med 0.2 sufix832 pallar trycket! Det såg man ju inte minst i klippet, där han knappast hade grövre grejer än mig, men ändå fick en öring på nära 11kg!

Det lär ju va fan så mycket skönare att drilla lax på mina grejer än med klumpedunsgrejer och lina av föråldrat material

Du sa aldrig vad du använde för rulle själv, till dina lätta spön?

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
                      Så mycket klokare jag blev på en gång! Både min fundering till varför somliga rekommenderar lätta toby medan andra rekommenderar att kasta hundratals gram bete, och min fundering om min lina duger, fick en bra förklaring!

Jag är nu ganska säker på att min 2500-stella med 0.2 sufix832 pallar trycket! Det såg man ju inte minst i klippet, där han knappast hade grövre grejer än mig, men ändå fick en öring på nära 11kg!

Det lär ju va fan så mycket skönare att drilla lax på mina grejer än med klumpedunsgrejer och lina av föråldrat material

Du sa aldrig vad du använde för rulle själv, till dina lätta spön?
                      Jag gillar stellarullarna, kör med 2500 FD, 3000 FD, 3000 FE, 4000 S-FE och 8000 SW. 8000 SW har jag 0,45 mm nylon på, används till just spinnfluga + blysänke. Jag upplever det som en väldigt tråkig rulle att fiska med om man inte råkar kroka en stor fisk. En gädda på t ex 4 kg känns knappt när den vevas in, i och för sig är rullen anpassad till havsfiske efter tonfisk och dylikt...

Den nya sötvattensstellan ser intressant ut. Samma design som nya saltvattensmodellen. Kanske blir en 2500 FF, eller vad den nu kommer att heta...

När det gäller linor så tror jag nog att nylon fortfarande har sin plats, den är inte "utdöd". Till just laxfiske verkar en del föredra nylon, den är mer elastisk och jag anar att det är en bra egenskap om spöet som används är "styvt". Dessutom får man inte använda flätlinor på en del sträckor. På de ställena, vid kraftverket, består botten och strandkanterna av ganska vass "sprängsten" som blev när kraftverket byggdes. Går fisken ner på botten eller in mot strandkanten finns det risk att en flätlina skavs av mycket fort, nylon i de grövre dimensionerna är mer slitstarkt, håller för sådant.

När det gäller lin-, rull- och spöval är jag övertygad om att rätt val beror på hur man är som person. Själv föredrar jag spön, linor som ger omedelbar återkoppling när fisken är på. Ett spö och lina som ger snabbt mothugg. Rulle som väger ganska lite men ändå klarar av att veva in en ganska stor fisk utan att flexa.

Det finns nackdelar också med ovanstående grejer. Eftersom laxar kämpar hårt så har jag märkt att man måste jobba väldigt aktivt med slirbromsen, låta den få göra sina rusningar men på ett "kontrollerat" sätt. Med sådan stum lina och för hårt åtdragen slir finns det risk att fisken blir så uppretad att den antingen hoppar upp i luften med risk för att kroken lossnar, gör en tokrusning så att linan går av eller att kroken sliter sönder käften på fisken.

Siktar du på att få enbart stora laxar, säg 10 kg eller mer, skulle jag antagligen kika på kraftigare rulle och spö. Dels för att sådana laxar sannolikt är enklast att nå via spinnfluga + tyngd. Dels för att du får linkapacitet som gör att nervositeten inte blir lika markant när en 10-15 kg lax krokas på och drar iväg medan man håller i sitt 7-30 grams spö och rulle i storlek 3000, vilket hände några gånger i höstas.

Amba laxrulle eller dylikt alternativ från Daiwa, Shimano. Det finns många skickliga spinnflugefiskare här har jag märkt, de kan säkert ge bra råd om detta.

Nya saltvattens Stella 6000 PG och ett spö för landfiske efter tonfisk och andra saltvattensarter är ett alternativ jag kikar på, för fiske riktat med haspelgrejer efter stora laxar från land och med skeddrag, vilket blir möjligt när det är översvämning här. Billiga skeddrag som man kan kasta bort i "parti och minut", typ 28-40 grams Abu Toby, Koster osv.

Det här spöet

http://www.saltywatertackle.com/high...973r-1011.html

Och den här rullen

http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...r-fishing.html

Skulle vara roligt att fiska stora laxar med, som ett alternativ till spinnflugefisket. På vissa laxsträckor står man så tätt intill andra fiskare att jag tycker känslan av att fiska försvinner. Jag vill helst stå ensam och i vart fall inte se kraftverket eller betong när det ska fiskas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55