Min stella och neos - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min stella och neos

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad menar du med att det "skulle vara roligt att fiska stora laxar med, som ett ALTERNATIV till spinnflugefisket"? Innan skrev du ju att det var just spinnflugefisket som kunde ge dom stora laxarna? Jag missförstår nog nåt hehe

Åh vad jag har saknat nån att prata fiske, lax, stella och såna saker med, och så hittar jag detta forumet!

Nya sötvattenstellan har en annan design på slirbromsvredet

Du skrev innan att sw 4000 tog mindre lina än 2500fe.. det låter ju märkligt i sig. tror du det gäller nya sötstellan med?

Jag har funderat på att byta upp mig till modell 3000, men nu säger du att du var nervös för linkapaciteten när du fick stor fisk. Drar man ut all lina på 2500 så blir ju det svinlångt.. måste ju tom bli bortom synhåll om man står vid en krokig älv. 3000 är ju ännu större...men du blev nervös ändå. Drar lax så mycket lina eller var du nojigare än nödvändigt?

Jag har gnidit min sufix 832 mot stenar hemma och gjort samma sak med fireline, och märkt att sufixen håller supermycket bättre mot nötning. firelinen gick av efter bara några gnid, så jag förstår om folk (dom flesta kör fireline) klumpar ihop "flätlinor", och tycker de är dåliga mot nötning. linorna var i 0.2, så om jag istället kör med 0.25 och skaffar en 3000-rulle, så borde jag vara säker?

Nu har tråden blivit nåt annat än vad den var skapad för, men det har jag inget emot. bättre än att skapa nya trådar för varje fråga.

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
      Vad menar du med att det "skulle vara roligt att fiska stora laxar med, som ett ALTERNATIV till spinnflugefisket"? Innan skrev du ju att det var just spinnflugefisket som kunde ge dom stora laxarna? Jag missförstår nog nåt hehe

Åh vad jag har saknat nån att prata fiske, lax, stella och såna saker med, och så hittar jag detta forumet!

Nya sötvattenstellan har en annan design på slirbromsvredet

Du skrev innan att sw 4000 tog mindre lina än 2500fe.. det låter ju märkligt i sig. tror du det gäller nya sötstellan med?

Jag har funderat på att byta upp mig till modell 3000, men nu säger du att du var nervös för linkapaciteten när du fick stor fisk. Drar man ut all lina på 2500 så blir ju det svinlångt.. måste ju tom bli bortom synhåll om man står vid en krokig älv. 3000 är ju ännu större...men du blev nervös ändå. Drar lax så mycket lina eller var du nojigare än nödvändigt?

Jag har gnidit min sufix 832 mot stenar hemma och gjort samma sak med fireline, och märkt att sufixen håller supermycket bättre mot nötning. firelinen gick av efter bara några gnid, så jag förstår om folk (dom flesta kör fireline) klumpar ihop "flätlinor", och tycker de är dåliga mot nötning. linorna var i 0.2, så om jag istället kör med 0.25 och skaffar en 3000-rulle, så borde jag vara säker?

Nu har tråden blivit nåt annat än vad den var skapad för, men det har jag inget emot. bättre än att skapa nya trådar för varje fråga.
      När det är översvämning där jag bor så spolas den mesta fisken bort från sina ståndplatser strax nedanför kraftverket, när det släpps på 1500 kbm/sek eller mer. All fisk tvingas söka skydd från det otroliga vattenflödet, man får då leta reda på dessa ställen där vattnet är lugnt. Där kan väldigt stora gäddor, laxar och andra fiskar hålla till, bara några meter från land kan man få se bastanta laxryggfenor glida runt.

Då, just då, kan man med skeddrag, spinnare eller kustwobblers, kroka lax som normalt sett tas på spinnflugefiske vid det så kallade Nipstadsfisket. Dessa laxar är då väldigt stora om man är där vid rätt tillfälle. Precis när "giganterna" spolats bort och tar skydd på andra platser.

Just den laxen gick ut i strömmen, det gick kanske mellan 1300-1500 kbm/sek just då, det är ganska mycket. Hade inte möjlighet att kunna stoppa den då det inte gick att springa efter och veva in lina pga träd som var i vägen. Linan gick av efter att fisken tömt halva spolen, kanske nötning mot något som fanns i vattnet, trädgrenar eller annat. Det blev nervöst för det var antagligen den största fisken jag haft på kroken. Just då hade jag velat haft havsfiskerullen på spöet, även om kombinationen 8000 SW och 9 fot 7-30 gram spö kan se lite lustigt ut.

Modell 4000 S-FE har en grund (shallow) spole, därav beteckningen S-FE. Den rymmer inte så mycket lina. Varför den fick det vet jag inte. Men spolen vid namn PE 2-20 går att köpa till modell 4000, se nedan. Kanske du kan avvakta den nya modellen och se vad storlek 4000 får för spole där?

http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...onal-part.html

Kommentera

Ok så det var inte varken rullen eller storleken på rullen som var problemet, bara att linan gick av. Ok, med fetare rulle har du säkert fetare lina, men i grund och botten så var det linan o inte rullen som var oduglig..känns som att min 2500 inte är så fel ändå!

Vad är det för skillnad egentligen mellan söt och saltvattenstellor? Jag menar varför tillverkar man en rulle som är sämre mot saltvatten? Är sötvattenstellor bara lite billigare, eller har dom andra fördelar som kompenserar avsaknaden av komplett saltskydd? Jag menar, skulle jag lika gärna kunna köpa sw idag även om jag sällan är vid saltvatten? Så jag slipper vänta på "ff"?

Och sist en jättedum fråga som jag blir utskrattad för, men den måste ställas. -Är vattnet i mörrumsån salt? Om man tittar på kartan är det inte så jättelångt från havet, men frågan är hur långt in i landet vattnet ska ha gått innan det blir "renat"?

Jag har varit där ett par gånger men aldrig tänkt på det just då.

Kommentera

Döm om min förvåning när jag läste mig till att stella fe har filt i slirbromsen!?

Revo neos har ju bara kolfiber rakt igenom. Betyder det att stellan brinner upp lättare än neosen?

Skulle inte stella ha "the best of the best of the best"? Hur bra rimmar det om man stoppar in snuttefiltbitar bland kolfibern? Låter ju inte så high tech

Kommentera

Ok så det var inte varken rullen eller storleken på rullen som var problemet, bara att linan gick av. Ok, med fetare rulle har du säkert fetare lina, men i grund och botten så var det linan o inte rullen som var oduglig..känns som att min 2500 inte är så fel ändå!

Vad är det för skillnad egentligen mellan söt och saltvattenstellor? Jag menar varför tillverkar man en rulle som är sämre mot saltvatten? Är sötvattenstellor bara lite billigare, eller har dom andra fördelar som kompenserar avsaknaden av komplett saltskydd? Jag menar, skulle jag lika gärna kunna köpa sw idag även om jag sällan är vid saltvatten? Så jag slipper vänta på "ff"?

Och sist en jättedum fråga som jag blir utskrattad för, men den måste ställas. -Är vattnet i mörrumsån salt? Om man tittar på kartan är det inte så jättelångt från havet, men frågan är hur långt in i landet vattnet ska ha gått innan det blir "renat"?

Jag har varit där ett par gånger men aldrig tänkt på det just då.
            Ingen fråga är för dum för att ställas! Men i princip alla floder, åar bäckar eller vad man nu vill som mynnar ut i havet är gammalt regnvatten som rinner ut i havet. Kanske finns någon bäck från t. ex Salton sea eller Döda havet som rinner någonstans, men som huvudregel är allt strömmande vatten sötvatten. I alla fall var det så när jag gick i skolan

Kommentera

Döm om min förvåning när jag läste mig till att stella fe har filt i slirbromsen!?

Revo neos har ju bara kolfiber rakt igenom. Betyder det att stellan brinner upp lättare än neosen?

Skulle inte stella ha "the best of the best of the best"? Hur bra rimmar det om man stoppar in snuttefiltbitar bland kolfibern? Låter ju inte så high tech
              Oljad filtslirbroms är det mjukaste du hittar. Jag har det i en rulle och sag sitter faktiskt med planer att tillverka det till en annan. Självklart inte lika hållbart, men se det som en lyxvariant istället!

Kommentera

Hej! Det verkar som att du har snöat in lite på tanken av laxfiske i rinnande vatten. En rulle i 2500 storlek är ju uppenbarligen inte gjord för den typen av fiske, som så många redan har skrivit. Självklart går rullen att använda på det sättet men jag själv skulle nog inte orka med känslan av när man tappar en fin fisk på grund av ens egen slapphet. Eftersom att du skriver att du bara ibland ska försöka lura en lax i strömmande vatten tycker jag att du borde köpa en ny rulle som du kan ha till det fisket :-) laxen bryr ju sig heller inte om det sitter en Stella eller en exage i storlek 4000 på spöt. Själv använder jag 2500 till Havsöring på kusten och till lite lättare Fiske efter gädda och borre. Mvh

Kommentera

Ok, men betyder det att neosens broms, som också är mjuk och fått generellt bra betyg, är bättre än stellans? Kansk inte exakt lika mjuk, men håller längre?

Kommentera

Varför tappar man lättare laxen om man kör med en 2500?

Jag funderar på sw-stellan 4000 men har aldrig känt på eller sett en sån i verkligheten. Är det bara att sätta på sitt 2.10m spö och köra som vanligt, eller ser det konstigt ut? Passar alla fästen på rullarna alla spön i shimano?

Är det udda att stå o kasta med stor saltvattenhaspel inom sverige.. Tror folk att man gått vilse från havet?

Kommentera

Varför tappar man lättare laxen om man kör med en 2500?

Jag funderar på sw-stellan 4000 men har aldrig känt på eller sett en sån i verkligheten. Är det bara att sätta på sitt 2.10m spö och köra som vanligt, eller ser det konstigt ut? Passar alla fästen på rullarna alla spön i shimano?

Är det udda att stå o kasta med stor saltvattenhaspel inom sverige.. Tror folk att man gått vilse från havet?
                      Risken med en för "klen" rulle vid till exempel lax fiske är att bromsen inte orkar med, dels när det gäller max kraft och dels hur den mår (den brinner upp) när fisken rusar 50 eller 100 m mot full broms. Nu är ju Stella en extremt kompetent rulle, 2500 storleken har på pappret högre max broms kraft än en Amba 6000 men frågan är hur "effekt" tålig den är. Har man klen utrustning i förhållande till fiskens storlek är det svårt/omöjligt att styra fisken så att den inte går ner i botten eller in i vass stenar annat bröte och nöter av linan kör fast den i nått och då tappar man fisken. Är möjligt att det går att stoppa en 10 eller 20 kg lax i strömmande vatten med en Stella 2500 (jag är tveksam).

Sen kommer en rulle i 2500 storlek ballansera dåligt på ett spö kompetent att stoppa en större lax. Jag skulle inte bara dimensionera upp rullen för lax fisket inte bara spöt. Sen går det ju ofta att ta stora fiskar på förvånansvärt lätt utrustning men risken för att tappa fisk ökar ju avsevärt, och risken för att fisken ska dö av mjölksyra förgiftning, om man kör C&R, ökar också om man måste trötta fisken mycket för att kunna landa den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55