Daiwa megaforce 100THSL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa megaforce 100THSL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa megaforce 100THSL

Hej! Jag är ny här och har funderat på en ny vertikalrulle, hade tänkt mej en daiwa megaforce så jag undrar om nån skulle ha erfarenhet av den, fiskar mest popper och jigg.
    Det är bara det att jag är lite skeptisk mot daiwa

En alldeles utmärkt rulle till vertikal. Twitchin bar-funktionen är mycket användbar.

Kommentera

använde den iår och jag har inget att klaga på.

Kommentera

En utmärkt vertikalrulle som hjälpligt duger till spinnfiske. Twitch bar är snudd på livsnödvändig när man väl vant sig när man kör traditionellt vertikalfiske
        Däremot är rullen rätt trist för spinnfiske, hög utväxling och "vekt" stativ gör den trögvevad och jag kände mig aldrig riktigt bekväm att kasta med den, kan ju bero på att jag kör med 0,10 lina som lätt smäller om man får trassen vid utkastet, och att vertikal spöt, som den oftast bott på, inte direkt är jättelätt att kasta med.

Kommentera

Hej Jonas!

Tror det är en sån rulle jag har! Tyvärr blev det inte så mycket vertikalande som jag tänkt, tror bara jag kört 3-4 ggr.

Har funderat på att sälja hela mitt vertikalset inkl jiggar om du är intresserad. Jag bor i Skåne men reser lite överallt i södra Sverige med jämna mellanrum.

Lägg ett PM om det är intressant, så ska jag kolla exakt vad det är jag har och sätta ut ett pris. Säljer dock inte rullen separat.

//Mikael

Kommentera

Jag måste nog fundera ett tag till... rullen verkar intressant men jag är fortfarande lite skeptisk:/
            Så ni som har erfarenhet får gärna berätta va rullen går för (:

Kommentera

Näe, om sanningen skall fram är den egentligen gjord för att kasta med. Funkonen med twitching bar är egentligen för att kunna enhandskontrollera rullen vid "normalare" jiggfiske eller twitcha t.ex. crankbaits.
              Att vara skeptisk mot Daiwa är inte helt motiverat då de tillsamman med Shimano och ABU gör världens bästa rullar. Däremot är jag skeptisk till priset på rullen hos svenska handlare, då den liksom de flesta andra daiwarullar i vårt avlånga land kostar dubbelt så mycket som den borde. Modellen är i resten av världen en 500-600kr rulle och för dubbelt så mycket pengar tycker jag tveklöst man bör få avsevärt mer för pengarna. På den stora amerikanska auktionssajten finns de nya för 50-80USD + frakt vilket jag tycker känns mer rimligt dvs runt en sjuhundring med moms och frakt. Vill man sedan ha garanti till priset av halva rullen kan man ju köpa den här...
              Senast ändrad av barnmorskan; 2014-02-26, 11:11.

Kommentera

Okej (: jag bor i södra finland och här kostar den 99,00€

Kommentera

Instämmer med barnmorskan ovan. Det är en bra rulle, men inte en tusenkronorsrulle. Men om man vill ha Twitchin bar-funktionen så är det fortfarande det billigaste alternativet.

Kommentera

I Japan finns en variant av stjärnhjul med längre armar som man använder genom att med fingrarna veva in linan för att kunna få enhandskontroll. Kolla ca 20 sek in i denna så ser du: https://www.youtube.com/watch?v=UNW893uqnn8
                    Kanske kan vara en variant om du vill ha lite vassare rulle men samtidigt kunna enhandstrixa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki