Back to the roots! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Back to the roots!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Back to the roots!

Sitter och slökikar på lite lågprofilrullar på nätet och det som slår mig är hur oerhört många kullager de har oavsett prisnivå. Jag är inte känd för att serva mina rullar så ofta så det känns lite sådär när kullagerantalet närmar sig 10st. Har sedan tidigare rulle med 10 st kullager och den rullen fungerar riktigt bra, men till saken är att jag har en annan rullen som har 2 st kullager som också fungerar ypperligt. Så om jag nu jobbade som rulldesigner skulle jag efterlysa en lågprofilsrulle som endast har 2-3 kullager som är enkel att serva samt borde hålla bättre över tid. Runda multiplikatorrullar har oftast färre lager, så borde det inte gå att överföra till lågprofilarna, eller har jag missat något? Jag är inte bevandrad i rullmekanik så spydiga kommentar undanbedes.

ja, antalet kullager behöver inte betyda att rullen presterar bättre.

Den goda nyheten är att du behöver inte plocka isär rullen för att "flusha" och olja alla kullager jätte ofta utan det kanske räcker med att göra det en gång per år. Det du behöver ha koll på är att olja bara dom kullager som behöver det, inget annat.

I vanliga fall det sitter kanske 4 kullager i veven, dom är lättservade , sen vid behov behöver du olja 2 eller 3 spolaxellager beroende på rullmodell och om du köper en rulle som har kullager i linspridaren , då behöver du ta hand om dom oxå vid behov, så för din del, det gäller att välja rätt rulle , dvs en sådan som är lättservad.

På dom kullagerna som inte sitter i högfartsystemet , då kan du använda fett eller en tjockare olja.

//T

Kommentera

Det går alldeles utmärkt att bygga väl fungerande rullar utan kullager (eller med minimalt med sådana) men det ställer större krav på material och toleranser. Det är hlet enkelt billigare att slänga i kullager på friktionspunkterna än att minimera friktionen på annat sätt. Dessutom uppfattar den övervägande majoriteten av kundkretsen en rulle med tio kullager som bättre än en med tre. Det är ungefär som med digitalkameror och megapixel eller i stort sett allt annat som kan räknas. Mer uppfattas som bättre. Produktions- och marknadsavdelningarnas synsätt sammanfaller alltså och resultatet blir att rullarna får fler kullager år för år, oavsett om de gör någon egentlig nytta eller inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        ja, antalet kullager behöver inte betyda att rullen presterar bättre.

Den goda nyheten är att du behöver inte plocka isär rullen för att "flusha" och olja alla kullager jätte ofta utan det kanske räcker med att göra det en gång per år. Det du behöver ha koll på är att olja bara dom kullager som behöver det, inget annat.

//T
        Ja det är bra att det räcker med total genomgång en gång per år. Dock så är det alltid så att fler lager ökar risken för att något går sönder och rullen känns som en skördetröska på högvarv. Sen vad är det som gör att runda rullar går att göra med färre lager? Till exempel Calcutta D har väl totalt 5st? Den verkar gå att veva vad jag har förstått.

Kommentera

Eventuellt kommer nya Shimano Scorpion 200 hitta hem till husse under våren så han får prova en riktig lågprofilrulle till abborre och gösjiggningen i sommarvärmen.

Kommentera

En 100/1000 bör fungera mer än väl för det du vill ha den här nya rullen till. //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-03-10, 13:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 805 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki