Ambassadeur 4600 C4 eller 5500 CS Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4600 C4 eller 5500 CS Pro Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Syn
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Köpte nya C3 i 5501 variant. Riktigt, riktigt trevlig rulle för pengarna.. C4an är ju högre utväxlad och med ett extra lager så det är tycke och smak som gäller där. Men på det hela taget så är det skitfina rullar som funkar till det mesta. Ja det finns en hybris här på forumet att det måste vara kromade mässingstativ men så länge du inte kastar gummi/jerk-beten som väger som en spädgris så funkar dessa rullar utmärkt.
    Ja, tänkte mer på lätt spinnfiske efter abborre/HÖ, dvs vad som brukar kräva UT-trim – ovanstående modd är ju tusenlappen billigare.

Lämna en kommentar:

• Hippo
    replied
    Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
    Verkar ju prisvärt att köpa någon av de nya C3/C4 som har lättad spole och linspridare från början, sen smacka i nytt lager, drev och knivbult enligt ovan! Någon som provat detta? (Funderar oxå på en rulle i 4000-storlek... men åsikterna går ju isär om hur bra de är.)
    Köpte nya C3 i 5501 variant. Riktigt, riktigt trevlig rulle för pengarna.. C4an är ju högre utväxlad och med ett extra lager så det är tycke och smak som gäller där. Men på det hela taget så är det skitfina rullar som funkar till det mesta. Ja det finns en hybris här på forumet att det måste vara kromade mässingstativ men så länge du inte kastar gummi/jerk-beten som väger som en spädgris så funkar dessa rullar utmärkt.

Lämna en kommentar:

• Syn
    replied
    Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
    Jag gjorde ett litet test med en pro rocket jag har.

Jag köpte den nya grunda recordspolen (2 gram tyngre än UT´s grunda spole) och en alu-linspridare från den nya C4:an, stoppade i ett lättat linspridardrev från .... tadaaa!! ElCamino... och keramhybridlager och keramisk knivbult från mikes reel repair.

Allt detta till ett pris av ca 650kr, och hör och häpna, den kastar exakt lika bra som min UT trimmade pro rocket där motsvarande delar på sportfiskeboden kostar 1804kr...
    Verkar ju prisvärt att köpa någon av de nya C3/C4 som har lättad spole och linspridare från början, sen smacka i nya lager, drev och knivbult enligt ovan! Någon som provat detta? (Funderar oxå på en rulle i 4000-storlek... men åsikterna går ju isär om hur bra de är.)
    Senast ändrad av Syn; 2015-05-01, 22:57.

Lämna en kommentar:

• Mansson
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Jag kanske ser fel, men sitter inte din Ambassadeur på ett Berkley Skeletor HASPELSPÖ???
    Om du kör haspelspö kommer du belasta klingan från fel håll samt att ringarna inte är optimat placerade samt utformade. Byt till ett spinnspö med trigger så kommer du kasta bättre.
    Då är nya spöt (Fenwick Iron Feather Quadrant 10' 8-32g testat), förvisso bara några timmar igår men det känns riktigt bra så här långt, återkommer när jag fiskat mer med det.
    Kan väl tillägga att det var rätt vidriga förhållande igår, det var bara att välja mellan rak motvind eller sidvind som kom lite snett bakifrån, och allt däremellan :-)
    Det jag kände av mest är att spöt verkar lugnare att kasta med och mer tolerant mot olika kastvikt än vad Skelletorspöt är, testade med Snaps-drag 20 och 25g plus Bornholmerpil 24 och 28g.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• HA-Lures
    replied
    Har suttit och kikat lite på mörrum serien och har fått lite funderingar om dem. Det som skiljer 1600 mellan 3600 är väl bredden på spolen? Eftersom linspridaren står still vid kast, borde inte 1600 storleken då va att föredra i alla situationer? varför ska man välja 3600? Jag har aldrig känt/sett en mörrum i verkligheten så jag vet egentligen inte vad jag snackar om.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    men dom är väl ganska dyra,
    800 kr inkl. frakt

Sen tillkommer självklart ett par riktigt bra lager och en lättare lagrad spridare också.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-07-23, 12:43.

Lämna en kommentar:

• HA-Lures
    replied
    Exakt, men dom är väl ganska dyra, kostar väl nästan lika mycket som rullen själv

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Annars kan man skaffa en Avail Microcastspole.
    Då slipper man fundera,de är lättast och fränast helt enkelt

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Men är inte rcn 40-41 grundare och blir då lättare när väl linan är på plats?
    Jo det slår på 50 meter lina men spolen på C3 väger mindre så frågan är vad du vinner på.
    En RCN 40/41 spole väger lika mycket som den gamla C3 spolen utan linor.

Lämna en kommentar:

• HA-Lures
    replied
    Men är inte rcn 40-41 grundare och blir då lättare när väl linan är på plats?
    Senast ändrad av HA-Lures; 2014-07-23, 07:26.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 635 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55