4600 multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4600 multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På bilder jag hittat som ser ut o vara 4600 modellen så sitter där ingen tumtangent, även i "napp och nytt" sitter där ingen tumtanget
    Då borde den infon räcka för att du ska förstå att den inte har tumtangent eller ?

Sakna inte tum-tangenten den håller sämre en knappen.

Personligen tycker jag det är bökigare med tum-tangenten en knappen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Då borde den infon räcka för att du ska förstå att den inte har tumtangent eller ?

Sakna inte tum-tangenten den håller sämre en knappen.

Personligen tycker jag det är bökigare med tum-tangenten en knappen.
      De borde vara de, men samtidigt finns de bilder på samma rulle med tumtangent på google... Vilket är konstigt.
      Samtidigt kan de varit 5600 som de tagit o använder som bild på vissa sidor... Tycker dock man ser stor skillnad på 5600 och 4600 när dem är brevid varandra så att man inte ser skillnaden verkar skumt, kanske fotografen som är redigt jävla bra på att ta bilder?
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Som fler har skrivit tidigare:C3 har knapp,finns både högeråvänster
        C4 har tumtangent,endast högervevad i 4600varianten.Finns dock vänstervevad i 5600.

Kommentera

Sitter där ingen tumtangent
          Jag kan omöjligt ha tummen där jag vill ha den vid kast och samtidigt nå tum-plattan för frikoppling så det blir att frikoppla först och sen flytta tummen dit jag vill ha den på spolen innan ja kan kasta, den manövern tar betydligt längre tid en att sätta tummen på rätt plats och sedan trycka på knappen med motsatt hand.

Även den förbaskade tum-plattan ovanpå rullen är mest ivägen, det är där uppe där den sitter jag brukar jag ha tummen när jag kastar, det ger mer kraft och bättre kontroll en om jag har den längre ner.

Om man ska följa instruktionsboken och vrida rullen 90 grader vid kast blir det nog nästan ofrånkomligt att först frikoppa och sen flytta tummen till kastläge (om tum-tangent), den ska ju va i skarven mellan spole och spolgavel så man får ett grepp där veven kan peka rakt upp eller ner när man kastar.

Gå in i någon butik och känn på rullar med och utan tum-tangenten före du bestämmer dig, du ska ju fiska med rullen i många år så det är bättre om det blir rätt från början.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-04-24, 14:26.

Kommentera

Jag trycker ner tumtangenten med hjälp av tummen... Den delen som sitter långt in i handen men som mer elr mindre tillhör tummen, sen har jag fortfarande tum"spetsen" på själva linspolen och kan stoppa mer elr mindre en halv sekund efter jag tryckt på tumtangenten, de är så jag fiskar med mina lågprofilare... Har funkar perfekt alla dem gångerna i alla fall (Tror jag förstod din förklaring rätt)

Far har alla möjliga rullar nere i fiskerummet, så jag har känt på massa olika. Oanvända c4or och records osv, problemet är ju bara att dem är högervevade... Men de är just små 4600 som verkar smidiga o roliga att ha med o stå o dänga beten med på kusten när man vadar.

De känns med andra ord konstigt att behöva flytta tummen hela tiden för att göra ett kast om man inte har tumtangent, men antar att man vänjer sig.

När vi nästan ändå är inne på de... Är inte sugen på att använda nylon, vilket många föredrar... Men inte jag, så vilket flätlina duger? Kör med strikewire i mina gäddrullar, men alla är lågprofilare och har 0.30+ linor på sig... Funkar de med 0.20~ strikewire?
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Kör med strikewire i mina gäddrullar, men alla är lågprofilare och har 0.30+ linor på sig..
              Kör med en 18-20 kg lina av ett märke du litar på, dom brukar va runt 0:30 vilket blir bra på en 4500 rulle.. (faktiska mått)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 805 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki