Serva bakbromsad shimanorulle med fighting drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva bakbromsad shimanorulle med fighting drag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Serva bakbromsad shimanorulle med fighting drag

    Hejsan!

    Som brukligt är börjar jag med att be om ursäkt om jag har missat liknande trådar när jag spenderade gårdagskvällen med att söka svar på mina frågor.

    Jag har en bakbromsad Shimano Super GT 3000 RC, dvs en bakbromsad rulle. Jag vill smörja den, och eftersom det är första gången jag testar detta så vill jag gärna följa en video-tutorial, alternativt en detaljerad bild-tutorial. Efter att ha sökt igenom youtubes alla hörn så hittar jag bara videos med frambromsade rullar, inga med bakbromsade!

    Så första frågan är: Kan någon länka till en video där man går igenom en bakbromsad rulle? Ett plus givetvis om rullen har fighting drag. Berätta gärna vilken söksträng ni använde! ;-)

    Andra frågan: Hur är era erfarenheter av shimanos maintenance port? Är det en bra grej, eller är det överskattat och bör ej användas för att det ger en falsk känsla av att man har skött om rullen?
    Jag gissar att man ska fylla på olja där då och då, utöver den service man bör ge årligen. Rätt?

    Tacksam för svar! :-)

    Ps. Om någon har servat en Shimano Super GT RC oavsett storlek får ni gärna dela mer er! :-)

  • #2
    Jag förenklar frågeställningen. :-)

    Är det någon som känner till en tutorial för hur man öppnar och smörjer bakbromsade haspelrullar? Video eller text med bilder.

    Tack! :-)

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
      Hejsan!

      Som brukligt är börjar jag med att be om ursäkt om jag har missat liknande trådar när jag spenderade gårdagskvällen med att söka svar på mina frågor.

      Jag har en bakbromsad Shimano Super GT 3000 RC, dvs en bakbromsad rulle. Jag vill smörja den, och eftersom det är första gången jag testar detta så vill jag gärna följa en video-tutorial, alternativt en detaljerad bild-tutorial. Efter att ha sökt igenom youtubes alla hörn så hittar jag bara videos med frambromsade rullar, inga med bakbromsade!

      Så första frågan är: Kan någon länka till en video där man går igenom en bakbromsad rulle? Ett plus givetvis om rullen har fighting drag. Berätta gärna vilken söksträng ni använde! ;-)

      Andra frågan: Hur är era erfarenheter av shimanos maintenance port? Är det en bra grej, eller är det överskattat och bör ej användas för att det ger en falsk känsla av att man har skött om rullen?
      Jag gissar att man ska fylla på olja där då och då, utöver den service man bör ge årligen. Rätt?

      Tacksam för svar! :-)

      Ps. Om någon har servat en Shimano Super GT RC oavsett storlek får ni gärna dela mer er! :-)
      Att serva rullar med Fighting Drag är mycket svordomsframkallande. För att få allt på plats igen efter att ha demonterat bromsmekanismen bör man ha ett specialverktyg. Jag har skruvat isär ett gäng olika rullar med Fighting Drag, däribland en Super GTRB, och alla är lika jävliga att ha att göra med. När du köpte rullen följde en sprängskiss med i förpackningen, den kan du använda dig av för att serva rullen. Om du inte kan följa en sprängskiss så rekommenderar jag att skicka rullen till Normark för service, det kan du göra genom Normarks återförsäljare, för att spara dig svordomar och huvudvärkstabletter.

      EDIT: det var inget

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
        Att serva rullar med Fighting Drag är mycket svordomsframkallande. För att få allt på plats igen efter att ha demonterat bromsmekanismen bör man ha ett specialverktyg. Jag har skruvat isär ett gäng olika rullar med Fighting Drag, däribland en Super GTRB, och alla är lika jävliga att ha att göra med. När du köpte rullen följde en sprängskiss med i förpackningen, den kan du använda dig av för att serva rullen. Om du inte kan följa en sprängskiss så rekommenderar jag att skicka rullen till Normark för service, det kan du göra genom Normarks återförsäljare, för att spara dig svordomar och huvudvärkstabletter.

        EDIT: det var inget
        Hmm... det låter som att jag lämnar in den rackaren i så fall. Tack för varningen! :-)

        Men om mitt enda mål är en best effort att rengöra och olja upp dessa, finns det bra tips att hämta då? Man kanske inte behöver röra fighting drag-delen?

        Kommentera


        • #5
          Tyvärr kan man inte dela denna rullen något vidare utan att avlägsna hela fighting dragen, samt att man behöver ett special verktyg för att släppa ringen som håller samman detta.

          Att uppbringa detta verktyg från denna jordens yta är lögn i häääää###te verkar det som jag har slussats jorden runt men ingen vill sälja mig den.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
            Tyvärr kan man inte dela denna rullen något vidare utan att avlägsna hela fighting dragen, samt att man behöver ett special verktyg för att släppa ringen som håller samman detta.

            Att uppbringa detta verktyg från denna jordens yta är lögn i häääää###te verkar det som jag har slussats jorden runt men ingen vill sälja mig den.
            Ok. Låter som att jag får lämna in den hos lokala handlarn, och själv använda maintenance porten däremellan. Tack för svaret!

            Är det lika jävligt med vanliga bakbromsade? Dvs utan fighting drag? Det skulle ju förklara bristen på tutorials

            Kommentera


            • #7
              Jag känner inte igen beskrivningen! :-( Jag har servat 5 av mina Fighting Drag rullar och har inte haft nån bekymmer alls. Tyvärr sitter jag ganska tajt: jag går en utbildning som gör att jag har inte så mycket tid över till att sitta och skriva hur man gör. Om nån månad blir jag färdig med utbildningen och då kan jag möjligtvis skriva en tutorial.

              Men, återigen jag tyckte inte alls att det var svårt eller avancerad att öppna rullarna. Man ska hålla reda på hur skruvarna kommer (dem har olika längder beroende på deras plats), man ska notera hur FD-bromsen är reglerat, och allmänt hålla reda på alla delar. Jag brukar ta en stor vit trasa och ha rullen i mitten. Runt rullen lägger jag bortplockade delarna, för att hålla reda på varifrån varje del kommer. Tar bilder ibland och noterar positionerna av kritiska delarna. Första gången jag plockar isär en rulle tar god tid på mig och studerar hur den funkar. Jag rengör allt så bra jag kan. Jag får påpeka att jag plockar isär så lite som möjligt: om det inte är sliten, smutsig eller nåt annat jag rör inte delarna som inte behövs röras. Det som jag inte plockar av rengör på plats och smörjs så bra det går. Därefter monterar jag tillbaka allt och då och då kollar jag att allt är rätt monterat.

              Ringen som det pratas om löste jag med en spetsig, tunn liten skruvmejsel. Kanske det är stora skillnader mellan minna rullar och dem nya men ändå.

              Jag har bara haft 2 "problem": jag monterade en hylsa åt fel håll och IAR-lagret funkade inte (det var bara att montera av och vända på det) och att FD-bromsen blev för hård när det var som löst (jag plockade av och justerade bromsen på nytt). Det hände på den första Aero X som jag började med.

              Jag skulle ha sagt det från början: mina rullar är gamla. Alltså vi pratar om flera år på nacken. Men jag skulle kunna tänka mig serva en ny rulle. Men jag får vänta lite till: mina rullar funkar perffa. ;-) Men med den speciella verktyget kanske det blir mycket, mycket enklare. Jag vet inte!
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                Jag vet inte!
                Sluta vara så jäkla jante, din tekniska fantom!
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Sluta vara så jäkla jante, din tekniska fantom!
                  Ja, det är sant: jag har stort tålamod när det gäller sånt. T.ex. jag ställde om FD-bromsen på ett par rullar därför jag ville ha den mjukare/svgare i början. Jag monterade om bromsen ett par gånger tills den blev bra (läs så som jag ville). Men jag är oxå en nörd när det gäller teknik och speciellt att laga/serva.

                  Tack, Sir Fish-a-lot! ;-)

                  Jag skulle uppmuntra alla att försöka sig på att laga saker och ting. Det blir billigare och roligare i längden. För att inte prata att man sparar på miljön genom att man köper mindre. Börja med nåt mindre och/eller gör det tillsammans med nån som kan. Lycka till!
                  Tight lines!
                  CDan

                  Proffs på att lära masken att simma.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tänker också på alla dem som fimpar en rulle p.g.a. dålig broms. Bromslameller är inte dyra.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-05-16, 08:14.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X