Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då jag har ett flertal Ambor, både trimmade och otrimmade så kan jag helt säkert säga att en trimmad rulle (med spole, lager/bussning mm) är mindre nervös vid utkast.
    Jag "vilar" alltid högertummen strax ovanför spolen vid utkast och det blir mycket mindre risk för linresning på min fulltrimmade än med någon annan av mina Ambor.
    Man känner direkt när man får till ett taskigt kast för linan vandrar upp mot tummen och detta händer betydligt oftare på en otrimmad rulle.
    Det behöver absolut inte betyda att man får trassel bara för att linan "reser" sig men det kan vara nära ibland.
    En annan stor fördel när man vill kasta så långt man kan är att med en trimmad rulle behöver man oftast inte ta i lika hårt för att nå dit man vill, det blir helt enkelt mer lättkastat = mindre risk för strul.

Nu är jag iofs en överjävlig kastare så egentligen behövs inget trim

(Not)

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Då jag har ett flertal Ambor, både trimmade och otrimmade så kan jag helt säkert säga att en trimmad rulle (med spole, lager/bussning mm) är mindre nervös vid utkast.
      Jag "vilar" alltid högertummen strax ovanför spolen vid utkast och det blir mycket mindre risk för linresning på min fulltrimmade än med någon annan av mina Ambor.
      Man känner direkt när man får till ett taskigt kast för linan vandrar upp mot tummen och detta händer betydligt oftare på en otrimmad rulle.
      Det behöver absolut inte betyda att man får trassel bara för att linan "reser" sig men det kan vara nära ibland.
      En annan stor fördel när man vill kasta så långt man kan är att med en trimmad rulle behöver man oftast inte ta i lika hårt för att nå dit man vill, det blir helt enkelt mer lättkastat = mindre risk för strul.

Nu är jag iofs en överjävlig kastare så egentligen behövs inget trim

(Not)
      Mer och mer sugen på kompletta UT kittet, men vad är det i UT's spolar som gör dem bättre?

Kommentera

Det som jag tycker gör rullen minst nervös är bytet till en lättad spridare med keramisk knivbult.
        Detta gäller iaf min jb-rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
          Mer och mer sugen på kompletta UT kittet, men vad är det i UT's spolar som gör dem bättre?
          Vikten.Det finns ännu lättare spolar från Avail,men de är inte lika smart konstruerade.Ut:s är starkare.Avail är nog bra för typ hö beten å liknande

Kommentera

En ordentligt rengjord och rätt smörjd rulle med Sinterbussningar, keramisk knivbult och lättad linspridare kommer man jäkligt långt med!
            Då räcker det med ca 1/2 priset mot vad ett helt UT paket kostar... Kan vara värt att tänka på

Har man en ansträngd ekonomi då är ovanstående klockrent !

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
              Det här har jag funderat på en hel del och jag kan inte förstå hur en trimmad rulle skulle kunna vara mindre benägen att övervarva. Vanligtvis löser man skatbon med att bromsa spolen mer med kastbromsarna, så hur kan det då hjälpa att göra så att spolen snurrar lättare, det borde bara bli värre. Någon vet exakt hur och om det här fungerar får gärna förklara, rent fysikaliskt då, för jag tror att det hela är lite bullshit.

Att göra spolen och andra roterande delar lättare är det enda jag kan tänka mig gör skillnad på mängden skatbon. Eventuellt så beror fördelarna med trimm på att om spolen snurrar lättare och jämnare så kastar man längre med mindre kraft, och då får man bättre kastteknik då man inte behöver ta i så mycket, kasten blir mer kontrollerade och man får inte skatbon. Men då handlar det ju om att man har dålig kastteknik i grunden och inte att rullen på något sätt motverkar skatbon.
              Precis som Jester Burk II skrev så blir de en jämnare accelaration och deaccelaration som i princip styrs helt av betets vikt. När du dänger iväg ett bete så accelererar spolen från 0-13000+ varv/s (beroende på kraft du använder och betets tyngd). Från de att du släppt iväg betet, alltså släppt din tumme från spolen så håller genast betet på att tappa fart pga luftmotstånd och att ingen kraft längre tillförs. Om man inte har någon mekanisk broms eller centrifugalbroms aktiverad så kommer betes hastighetsminskning vara betydligt kraftigare än spolens hastighetsminskning (rotationshastighet) vilket kommer resultera i en såkallad professional overrun som vi alla älskar. Betet hinner helt enkelt "ta hand om" all den lina som roteras ut. För att lösa detta så spänner man på lite kastbroms enligt instruktion och kastar till en början inte långt alls, men dock längre o längre allteftersom känslan förbättras och man lättar på bromsen.
              Ambassadeurs orginalbussningar (som nån frågade om) har en passform ungefär som en bil genom en tunnel. Alltså inte så tight.. Den både sitter löst roterande i spolen och över spindelaxeln. Här krävs de en i sammanhanget hyfsat tjock olja (observera olja, inte fett för det är skillnad!) för att få till en fullfilmssmörjning och tillräcklig bromsförmåga utan att de går trögt. Och de blir ganska svårt.
              Oljebronsbussningar har en tight passform och sitter fast i spolen (man måste kyla ner dessa och värma upp spolen för att få dit dom) och sitter ganska tight även över spindelaxeln. Sintrad oljebrons som e de man skaffar sig i trimmet består av en bronslegering som enkelt sagt "hackats" sönder och sen pressats ihop till ett material med porer. Dessa porer absorberar olja som sedan "svettas" ut vid uppvärmning. 13000 varv/s är tillräckligt för att värma och ge en fullfilmssmörjning. Hur som helst så leder detta till att spolen kommer rotera väldigt lätt, såpass lätt att de räcker med betes vikt för att upprätthålla en tillräcklig rotation med minimal friktion samtidigt som den överlägsna smörjfilmen bromsar tillräckligt för att undvika en professional.
              Känns som att jag skrivit en bok nu så jag avslutar lite även om jag tycker sånt här e skitspännande!

Jo juste, anledningen till att man väljer kullager är helt enkelt att dessa har ännu mindre motstånd(friktion) och därför går att använda med lättare drag som andra redan förklarat. nackdelen är att kullager enklare går sönder, kräver liiite tättare smörjintervall och inte är lika stabila som bussningar. Varför dom går sönder är för att dom är känsliga för smuts i rullbanan. En bussning klarar en hel del skit, även om det alltid är A och O att hålla sin rulle ren och smord! Yeye nu har jag glömt frågan ja tänkte svara på

Sammanfattningsvis

Orginalbussning/fettat kullager:
              Betets hastighet s/t <(mindre än) spolens rotation n/s där n=varv och sträcka på ett varv= pi*d
              vilket innebär att man behöver mer ansatt mekanisk broms som leder till kortare kast.

Sintrad oljebronsbussning/tvättade kullager(med en droppe olje)/keramhybridlager:
              Betes hastighet >= spolens rotation
              Behövs ingen mekanisk broms, endast centrifugalvikter vilket leder till långa kast utan ansträngning eller avundsjuka fiskevänner som inte når hela vägen fram.
              Senast ändrad av Carta; 2014-05-20, 14:29.

Kommentera

Ursprungligen postat av Carta Visa inlägg
                Precis som Jester Burk II skrev så blir de en jämnare accelaration och deaccelaration som i princip styrs helt av betets vikt. När du dänger iväg ett bete så accelererar spolen från 0-13000+ varv/s (beroende på kraft du använder och betets tyngd). Från de att du släppt iväg betet, alltså släppt din tumme från spolen så håller genast betet på att tappa fart pga luftmotstånd och att ingen kraft längre tillförs. Om man inte har någon mekanisk broms eller centrifugalbroms aktiverad så kommer betes hastighetsminskning vara betydligt kraftigare än spolens hastighetsminskning (rotationshastighet) vilket kommer resultera i en såkallad professional overrun som vi alla älskar. Betet hinner helt enkelt "ta hand om" all den lina som roteras ut. För att lösa detta så spänner man på lite kastbroms enligt instruktion och kastar till en början inte långt alls, men dock längre o längre allteftersom känslan förbättras och man lättar på bromsen.
                Ambassadeurs orginalbussningar (som nån frågade om) har en passform ungefär som en bil genom en tunnel. Alltså inte så tight.. Den både sitter löst roterande i spolen och över spindelaxeln. Här krävs de en i sammanhanget hyfsat tjock olja (observera olja, inte fett för det är skillnad!) för att få till en fullfilmssmörjning och tillräcklig bromsförmåga utan att de går trögt. Och de blir ganska svårt.
                Oljebronsbussningar har en tight passform och sitter fast i spolen (man måste kyla ner dessa och värma upp spolen för att få dit dom) och sitter ganska tight även över spindelaxeln. Sintrad oljebrons som e de man skaffar sig i trimmet består av en bronslegering som enkelt sagt "hackats" sönder och sen pressats ihop till ett material med porer. Dessa porer absorberar olja som sedan "svettas" ut vid uppvärmning. 13000 varv/s är tillräckligt för att värma och ge en fullfilmssmörjning. Hur som helst så leder detta till att spolen kommer rotera väldigt lätt, såpass lätt att de räcker med betes vikt för att upprätthålla en tillräcklig rotation med minimal friktion samtidigt som den överlägsna smörjfilmen bromsar tillräckligt för att undvika en professional.
                Känns som att jag skrivit en bok nu så jag avslutar lite även om jag tycker sånt här e skitspännande!

Jo juste, anledningen till att man väljer kullager är helt enkelt att dessa har ännu mindre motstånd(friktion) och därför går att använda med lättare drag som andra redan förklarat. nackdelen är att kullager enklare går sönder, kräver liiite tättare smörjintervall och inte är lika stabila som bussningar. Varför dom går sönder är för att dom är känsliga för smuts i rullbanan. En bussning klarar en hel del skit, även om det alltid är A och O att hålla sin rulle ren och smord! Yeye nu har jag glömt frågan ja tänkte svara på

Sammanfattningsvis

Orginalbussning/fettat kullager:
                Betets hastighet s/t <(mindre än) spolens rotation n/s där n=varv och sträcka på ett varv= pi*d
                vilket innebär att man behöver mer ansatt mekanisk broms som leder till kortare kast.

Sintrad oljebronsbussning/tvättade kullager(med en droppe olje)/keramhybridlager:
                Betes hastighet >= spolens rotation
                Behövs ingen mekanisk broms, endast centrifugalvikter vilket leder till långa kast utan ansträngning eller avundsjuka fiskevänner som inte når hela vägen fram.
                Det här köper jag inte riktigt.

Det som burk ll sa är ju självklart, den faktorn påpekade jag också men det har ju med de tröghetsmomentet i rullens roterande delar att göra och inte lagringen av dessa, vilket var det jag var kritisk till.

Du säger att originallagren är mindre konforma (mer radiellt spel) än de sintrade och det stämmer säkert. Men jag tror inte det ska påverka filmtjockleken något nämnvärt, en spole till en fiskerulle är under utkast väldigt obelastad och utan att ha gjort några beräkningar på det så kan jag nog säga att man får fullfilmssmörjning oavsett vilken olja som används och vilket lager, så länge det finns olja såklart. Du säger att man vill få tillräcklig bromsförmåga av smörjfilmen och att de sintrade har bättre bromsande egenskaper, alltså högre motsånd än original, alltså motsatsen till vad som brukar anses som fördelen med bättre lager? Om nu fördelen med dessa "trimlager" är att det bromsar spolen mer så att den inte övervarvar, borde man inte få samma effekt av att öka kastbromsarna som sitter på rullen från fabrik, deras uppgift är ju att göra precis samma sak.

Hur menar du med de sista sammanfattningarna? Du säger alltså att det är högre friktion i de sintrade lagrena och i tvättade lager så att spolens hastighet är lägre än för originallager, och därför behöver man ingen mekbroms för att lagrena bromsar redan nog mycket av sig sjävla, det känns inte önskvärt? Hur blir betets hastighet större (du skriver >=) än spolens hastighet för sintrade lager och tvättade kullager?Precis efter utkastet har de ju samma hastighet och om inte linan går av så kommer betet aldrig att färdas snabbare än spolen. Idealt så har de samma hastighet genom hela kastet och för att uppnå det så måste spolen bromsas, min tes är då att det inte borde spela så stor roll hur den bromsas, om det är genom den mekaniska bromsen, centrifugalbromsen, friktion i lager, turbulens eller vad som helst. Så länge det bromsande momentet saktar ner spolen i samma hastighet som betet så övervarvar den inte och den bromsar heller inte betet vilket borde ge de högsta kastlängderna. Att sätta på lager som (enligt de som trimmar) gör att spolen snurrar lättare tycker jag då känns meningslöst eftersom den hur som helst måste bromsas på något sätt, och är det inte lagren som gör det så måste man öka kastbromsarna vilket knappast är det jämnaste.

Att fördelen med sintrade lager kan vara just tillgängligheten av olja för att bygga upp en stabil smörjfilm tycker jag är givet. Men lager med mindre friktion borde inte ge längre kast, långa kast får man av snabba accelerationer och höga starthastigher (genom lägre tröghetsmoment, dvs lättare spole mm) som dessutom inte bromsas under kastet (genom att justera det bromsande momentet precis rätt). Snurrar spolen lättare så blir det bara skatbon. Så jag står fast vid att trim som gör att spolen snurrar lättare är bullshit. Däremot så kan nya lager ha andra bra egenskaper som ökar kastlängderna, men låg friktion är inte en av dom.
                Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ja..jag vet inte om man måste förstå allt egentligen..Min överlägset mest långkastande rulle är en 4500:a som jag gjort det jag kan för att minska vikt och friktion i.Jag använder mindre centr.broms än original.Det är en rullmodell som har varit "utdömd" av många när det gäller trimning av flera skäl tidigare.
                  En annan grej,jag upplever ambisar med kupad gavel som nervösare än rocketvarianten.Varför är det så?Det skiljer en gavel bara?!

Kommentera

Jo så är det ju, kastar den bra så är det ju bra. Men det är ju roligt att veta varför den blir bättre när man petar in olika saker i rullen. Man kanske egentligen hade kunnat skippa vissa saker och sparat pengar.
                    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Absolut!
                      Min favoritrulle för gäddfiske är min minst fixade

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar