Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

HR:

Jättebra att du inte köper mitt surr rakt av, de ska man aldrig göra Jag ska svara lite utförligare senare, men hinner bara svara på en sak just nu och de är att du har helt rätt vad gäller >=. Betets hastighet blir inte högre än spolens rotation. Utan rotationen är lika med, eller snarare styrd av betets kraft (precis som du säger). Så de ska vara lika med (=) bara inte mindre än (overrun). Slaklina och vind kan kanske ge betet lite skjuts men irrelevant.
    Senast ändrad av Carta; 2014-05-21, 10:07. Anledning: lite trött skrivet med stavfel, förtydligande.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Ja..jag vet inte om man måste förstå allt egentligen..Min överlägset mest långkastande rulle är en 4500:a som jag gjort det jag kan för att minska vikt och friktion i.Jag använder mindre centr.broms än original.Det är en rullmodell som har varit "utdömd" av många när det gäller trimning av flera skäl tidigare.
      En annan grej,jag upplever ambisar med kupad gavel som nervösare än rocketvarianten.Varför är det så?Det skiljer en gavel bara?!
      På ett sätt håller jag faktiskt med ElCamino här. Jag vill gärna förstå precis hur fysiken hänger ihop, dels av intresse men också för att kunna ta välgrundade beslut kring hur jag ska optimera mina rullar. Kan med rak rygg säga att jag inte förstår exakt allt i dagsläget. Säkert eftersom jag är kontorsråtta och hobbymekaniker, och inte utbildad i de här sakerna. MEN, precis som ElCamino säger, så gör "trimmet" skillnad och de av mina rullar som fått bättre lager, linspridare etc kastar längre med mindre kraft och betydligt lugnare och mindre nervöst. Teorin är lite luddig, men empirin är solklar i det här fallet
      Senast ändrad av Fogeljazz; 2014-05-21, 12:18.

Kommentera

Betets hastighet blir inte högre en spolen rotation så de ska vara
        Tvärt om blir väl mer rätt ?

Jag inbillar mig att det gäller det gäller minska vad betet har att släpa på vid kast och därför underlättar det en hel del med bättre lager, lättare spole, linspridare m.m.

Kommentera

Det handlar dels om minskad friktion och dels om att få mekaniken att reagera snabbare och mer kontrollerat. Som tex den lättare spolen som accelererar och bromsar snabbare och den lättade linspridaren, keramlagren och raketoljan som har mindre friktion. Undantaget är tunga beten som får spolen att accelerera för snabbt så att kullagren inte hinner börja snurra ordentligt i början av kastet, och då funkar oljebronsbussningar bättre. Oljebronsbussningarna är också stabilare då kraften fördelas på en större area än med en lagerkula.

Kommentera

I bilvärlden byter man ut bussningarna till kulager i turbon för att de ska tåla högre belastning. Kan det vara samma sak här ? I början av kastet så ligger inte belastningen jämnt i bussningen utan trycker åt ett håll mer, tills spolen har fått upp rotationen och centrifugalkraften gör att den ligger med mer jämnt tryck åt alla hållen. I ett kullager så slipper man detta eftersom det för att den består av 3 rörliga delar. Yttre höljet, kullorna och inre delen. I början av kastet ligger axelns tryck mot inre delen,men denna kan rulla fritt pga kulorna och yttre höljet.

Sen är vikten av stor betydelse självklart, lätta saker snurrar/rör sig lättare och bromsas upp lättare eftersom dessa inte har samma energi som tyngre delar.

Bara en fundering man hade.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              I bilvärlden byter man ut bussningarna till kulager i turbon för att de ska tåla högre belastning. Kan det vara samma sak här ? I början av kastet så ligger inte belastningen jämnt i bussningen utan trycker åt ett håll mer, tills spolen har fått upp rotationen och centrifugalkraften gör att den ligger med mer jämnt tryck åt alla hållen. I ett kullager så slipper man detta eftersom det för att den består av 3 rörliga delar. Yttre höljet, kullorna och inre delen. I början av kastet ligger axelns tryck mot inre delen,men denna kan rulla fritt pga kulorna och yttre höljet.

Sen är vikten av stor betydelse självklart, lätta saker snurrar/rör sig lättare och bromsas upp lättare eftersom dessa inte har samma energi som tyngre delar.

Bara en fundering man hade.
              https://www.utreel.com/se/images/dow...ltrimning2.pdf läs vad han skriver om oljebronsbussningar till tyngre beten i den röda rutan under rubriken "ökad prestanda för begränsade plånböcker".

Kommentera

Varför välja kullager då ?
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Vore faktiskt skoj att försöka få till ett prov med en orörd rulle och en vässad...
                  Jag har en orörd som ligger till sig..
                  Fast å andra sidan har det redan gjorts i nåt nummer av Fiskefeber har jag för mig,kanske någon som vet?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Vore faktiskt skoj att försöka få till ett prov med en orörd rulle och en vässad...
                    Jag har en orörd som ligger till sig..
                    Fast å andra sidan har det redan gjorts i nåt nummer av Fiskefeber har jag för mig,kanske någon som vet?
                    Japp, det har gjorts, kommer dock inte ihåg i vilket nummer. De testade två 5501 ProRockets, en orörd och en UT-trimmad. Slutsatsen av det testet var, föga förvånande, att trimmet inte har lika stor effekt vid fiske med tyngre beten, utan ger mest effekt vid kast av lättare beten. Men om jag minns rätt upplevde de den trimmade rullen som mindre nervös även vid tyngre beten samt att det inte krävdes lika mkt kraft att kasta med den som med den orörda.

Kommentera

Y
                      Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                      Japp, det har gjorts, kommer dock inte ihåg i vilket nummer. De testade två 5501 ProRockets, en orörd och en UT-trimmad. Slutsatsen av det testet var, föga förvånande, att trimmet inte har lika stor effekt vid fiske med tyngre beten, utan ger mest effekt vid kast av lättare beten. Men om jag minns rätt upplevde de den trimmade rullen som mindre nervös även vid tyngre beten samt att det inte krävdes lika mkt kraft att kasta med den som med den orörda.
                      Jojo,men VARFÖR?! Det är väl exakt det man själv har kommit fram till utan att vara fysiker.Det mest onödiga i trimväg är,tycker jag,lagrad evighetsskruv...det är ju inte så hög fart på den plus att det är lätt att lagren beckar ihop om man inte pysslar med dom hela tiden..Jag är däremot förvånad att mitt lättade,dubbellagrade mellandrev verkar göra effekt.Men det är ju å andra sidan mycket högre fart på det

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55