Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Oljebrons- eller keramhybridlager till Raket?

Har en 5501 CS Pro Rocket som jag tänkt byta ut lagrena på nu men har inte bestämt mig för om det blir UT's oljebronslager eller deras keramhybrider. Fiskar mer eller mindre bara gädda och lite lättjerk. Vilka funkar bäst och varför?

Någon kan säkert fylla på med mer substans än vad jag kan, men hur som helst gick jag i samma tankar som dig för ett tag sedan och efter lite mailutväxling (som jag tyvärr inte har kvar och därför inte minns exakt med vem) kom jag fram till att köra keramhybridlager eftersom det inte rörde sig om överdrivet tunga betesvikter (max 80-90g), plus att jag ville att rullen skulle fungera till typ havsöringsdrag och annat smått tillsammans med ett annat spö. Min uppfattning är att man vinner något i kastlängd med lättare beten med keramhybridlager. Men som sagt, jag är ingen expert på ämnet. Nöjd blev jag hur som helst.

Kommentera

Jag har en Ambassadeur JB med UT pike performance kittet med bussningar. Den kastar helt ok ner till 20grams beten. Men ska du bara byta lager så tror jag keramhybrider är lite overkill på den spolen...
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har en 5501 CS Pro Rocket
        Sätt dit lager, du får en rulle som kastar bättre och längre
        Bussningar har inte på en raket att göra ...

Kommentera

Det verkar vara en smaksak..men..här har du bra lager:

HEDGEHOG STUDIO is a shop specialized in tuning fishing reels. We deal in merchandise of Japanese high-precision bearings and alumite treatment parts, and also manufacture various metalworking products.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Sätt dit lager, du får en rulle som kastar bättre och längre
            Bussningar har inte på en raket att göra ...
            Och varför skulle det inte fungera lika bra med glidlager? Finns många fördelar med glidlager framför rullningslager, bland annat så har dom mycket bättre livslängd, tillåter spolen att accelerera snabbare, låter mindre och dämpar vibrationer bättre vilket kan ge bättre kast. Men det är ju sant som nån sa att till lätta beten så är rullningslager bättre för det snurrar lättare. Men den skillnaden märker man inte av med tunga beten.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Livslängden på lagrena har inte så stor betydelse, kostar ju inte så jädra mycket att man inte skulle kunna byta ut slitna lager i efterhand. Jag har väl mer eller mindre tänkt byta ut delar på rullen eftersom. Känns dock inte aktuellt med ett färdigt UT-kit för 1500:- just nu. Men lager, linspridare och vev står väl på prio listan.

Hur bra är oljebronslagrena jämfört med dem som sitter i nu (original), annat än att dem är hållbarare men glider dem bättre? Dvs längre, stabilare kast?

Kommentera

Men lager, linspridare
                Då kommer du märka skillnad på kastlängderna.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Då kommer du märka skillnad på kastlängderna.
                  Gör verkligen linspridaren så pass stor skillnad?

Kommentera

Om man kastar beten med mycket luftmotstånd, gummi, tailar och träbitar, så begränsar inte brons bussningar kastlängden, betena tar så mycket vind i alla fall att det inte spelar någon roll, i alla fall med beten i viktklass lagom att kasta med en raket.
                    Dänger man däremot lättkastade beten typ havsöringsdrag eller blyklumpar (typ spinfluga efter lax) så spelar lagringen större roll, då kan man helt klart tjäna några meter på bra kullager.

Så fiskar du i huvudsak med vanliga "gäddbeten" så skulle jag satsa på bussningar, de är tystare och oförstörbara, keram hybrider ger det ultimata i kastlängd, förutsatt att du kan få betet att flyga så långt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf