Köpråd multirulle eller ny haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd multirulle eller ny haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Multisektens medlemmar nöjer sig inte med att tro att deras utrustning är överlägsen.
    Jag håller med dig när du när du i tidigare trådar säger haspelrullen är helt överlägsen när det gäller att tillverka och kasta ut linbollar

Kan du kasta med en multi blir oftast kaströrelsen kortare och mer exakt, dom som kan kasta med multi och använder den kasttekniken på sina haspelrullar brukar kasta med mindre strul..

Kommentera

Och hade haspelrulle varit så jäkla mångsidig så borde det varit bekvämt o kasta 50g+ beten,men icke.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Oj oj oj här pratar vi rullarnas rulle.
        Exakt.

Kommentera

Blev en röd pri rocket, har provst kasta några gånger och måste säga att det inte va så svårt som jag trodde det skulle vara, har bara lite kortare kastlängd än på min haspel och där kör jag löjligt tunt spö och lina

Ni kan inte rekommendera ett passande spö med, kör mest spinnfiske betesvikt 30-80g men vill testa öite lätt jerk med.

Kommentera

Ursäkta för stavfel, sitter och skriver på mobilen.

Kommentera

spinnfiske betesvikt 30-80g
              St croix premier 3 oz

Daiwa procaster

Edge dynamic.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag håller med dig när du när du i tidigare trådar säger haspelrullen är helt överlägsen när det gäller att tillverka och kasta ut linbollar

Kan du kasta med en multi blir oftast kaströrelsen kortare och mer exakt, dom som kan kasta med multi och använder den kasttekniken på sina haspelrullar brukar kasta med mindre strul..
                Jag hoppas du skämtar...

Själv har jag lyckats få linhärvor ytterst få gånger med haspelrulle - de gångerna blåste den närmast storm...

Med multi har jag hittills fått ytterst få overruns (av den mildare graden som lätt går att reda ut) och de berodde på bristfällig kastteknik. Det verkar som om jag har en viss fallenhet för fiske med multirulle och har lyckats med hyfsat fina kast. Nu får jag öva på tekniken för att kasta lika långt som med haspelutrustningen.

Om du kastar med en haspelutrustning som du kastar med en multiutrustning kommer du inte generera några längre kast.
                Vid kast med haspelrulle "laddar" man spöet ordentligt för att uppnå bra kastlängder. Om man kastar kortare distanser kan man med fördel lobba ut t.ex. ett bottenmete. Sedan finns ju otaliga varianter på kast i t.ex. trånga gluggar kan du nyttja dig av ett underhandskast. Kanske är det detta du syftar på i ditt tidigare inlägg med att haspelfiskare viftar med spöet åt alla håll...

Varken med haspel-, multi-, centrepin- eller flugrulle ska man snärta iväg betet utan använda sig av lämplig kastteknik.

With all due respect... du yrar i nattmössan!
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-14, 09:16.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Om du kastar med en haspelutrustning som du kastar med en multiutrustning kommer du inte generera några längre kast.
                  Vid kast med haspelrulle "laddar" man spöet ordentligt för att uppnå bra kastlängder. Om man kastar kortare distanser kan man med fördel lobba ut t.ex. ett bottenmete. Sedan finns ju otaliga varianter på kast i t.ex. trånga gluggar kan du nyttja dig av ett underhandskast. Kanske är det detta du syftar på i ditt tidigare inlägg med att haspelfiskare viftar med spöet åt alla håll...
                  Ok, säg det till dom här killarna. Deras spön är laddade upp till max. Kolla på dom:

Jag säger bara att ingenting är omöjligt [när det gäller fisket alltså] och det är klart att övning ger färdighet , sen det är klart att man kan tycka vad man vill i slutändan.
                  Med rätt multi-utrustning går det att åstadkomma "mirakel", det enda som behövs är lite träning och goda råd.

Jag vill inte starta ett krig igen, vi tycker olika bara ....

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-10-14, 09:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Jag vill inte starta ett krig igen, vi tycker olika bara ....
                    Hmmmm... Är det inte så krig och andra konflikter brukar starta?

En sak jag gillar med haspel är alla olika sätt man kan kasta på (och säkert kan man kasta på olika sätt med multi också). I somras när jag var ute med yngsta grabben som trots sina snart 24 år är en relativ nybörjare på det här med fiske höll jag en improviserad "clinic" med mitt UL-spö och vi hade väldigt roligt trots att det enda som nappade var en liten snipa.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Hmmmm... Är det inte så krig och andra konflikter brukar starta?

En sak jag gillar med haspel är alla olika sätt man kan kasta på (och säkert kan man kasta på olika sätt med multi också). I somras när jag var ute med yngsta grabben som trots sina snart 24 år är en relativ nybörjare på det här med fiske höll jag en improviserad "clinic" med mitt UL-spö och vi hade väldigt roligt trots att det enda som nappade var en liten snipa.
                      Precis, men vi måste kunna bättre än så. Vi måste börja lära oss att respektera varandras åsikter ... //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 384 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S