Köpråd multirulle eller ny haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd multirulle eller ny haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vid kast med haspelrulle "laddar" man spöet ordentligt för att uppnå bra kastlängder.
    Jag håller i stort sätt med dig,

jag ser många haspel-fiskare som kastar med armarna istället för spöet vilket gör att dom viftar med spöet i alla riktningar när dom försöker ladda.

Detta leder till att betet inte hamnar där det ska (korsar medfiskarnas linor) och onödigt stora mängder slaklina.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Precis, men vi måste kunna bättre än så. Vi måste börja lära oss att respektera varandras åsikter ... //T
      Är det så illa? jag trodde att vi redan kunde och gjorde det.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        jag ser många haspel-fiskare som kastar med armarna istället för spöet vilket gör att dom viftar med spöet i alla riktningar när dom försöker ladda.
        Mjae, det du beskriver är inte haspelfiskare utan nybörjare med haspelutrustning. Jag antar att det kan se lika illa ut när nybörjare försöker kasta med multirulle.

Kommentera

Jag antar att det kan se lika illa ut när nybörjare försöker kasta med multirulle.
          Kan mycket väl va så att över hälften av dom jag ser fiska är just nybörjare.
          Proffsen behöver jag inte ge råd i trådarna dom vet redan vad dom gör

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Ok, säg det till dom här killarna. Deras spön är laddade upp till max. Kolla på dom:

Jag säger bara att ingenting är omöjligt [när det gäller fisket alltså] och det är klart att övning ger färdighet , sen det är klart att man kan tycka vad man vill i slutändan.
            Med rätt multi-utrustning går det att åstadkomma "mirakel", det enda som behövs är lite träning och goda råd.

Jag vill inte starta ett krig igen, vi tycker olika bara ....

//T
            Killarna i youtube-klippen är ju inga sportfiskare utan sanna samurajer! (skämt) De både laddar och snärtar iväg beten.
            Men så fiskar väl knappast de traditionella multidängarna. Jag tror inte att du nyttjar ett kast där du snurrar 360 grader i båten.

Jörgen generaliserade och så gjorde även jag.

Jag refererade till Jörgens påstående om brist på kontroll med haspelutrustning och lugna återhållsamma korta kaströrelser med multirulle. Samt hans ihärdiga övertygelse att haspelrullar bara orsakar skatbon.

Vad jag menar är att man som nybörjare ofta okontrollerat snärtar iväg beten (oavsett fiskeutrustning) och använder en inte anpassad kastteknink. Då blir det trassel oavsett utrustning.

Övning ger färdighet! Du har inte inlett något krig för du har ingen fiende...

Att jag inte kastar lika långt med multi beror inte på utrustningen (trodde att detta framgick). Jag skrev att jag är relativt ny inom området.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-10-14, 11:01.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Kan mycket väl va så att över hälften av dom jag ser fiska är just nybörjare.
              I vart fall är deras teknik på nybörjarnivå. Det är inte så märkligt utan gäller, vågar jag påstå, generellt för "tekniksporter". De flesta lär sig aldrig. Vill man ha ytterligare belägg för detta kan man besöka närmsta golfbana. Fiskare är inte i detta avseende bättre eller annorlunda än de som sysslar med golf. De flesta svingar illa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Men så fiskar väl knappast de traditionella multidängarna. Jag tror inte att du nyttjar ett kast där du snurrar 360 grader i båten.
                Nej, det är klart att jag inte gör, men mellan raderna det jag ville säga är att det går att ladda spöt lika mkt som om man kastar med haspel, om man har rätt teknik och grejer. Jag gör det med mkt goda resultat. //T
                Senast ändrad av tonyex; 2014-10-14, 11:09.

Kommentera

Vad jag menar är att man som nybörjare ofta okontrollerat snärtar iväg beten (oavsett fiskeutrustning) och använder en inte anpassad kastteknink. Då blir det trassel oavsett utrustning.

Övning ger färdighet! Du har inte inlett något krig för du har ingen fiende...
                  Jag gillar det jag läser nu

Kommentera

Killarna i youtube-klippen är ju inga sportfiskare utan sanna samurajer! (skämt) De både laddar och snärtar iväg beten.
                    Lite mer traditionella [icke-samuraj] multidängarna kastar så här ungefär:

//T

PS: Det finns en uppsjö videos på youtube för dom som vill utveckla sin kastteknik med multirulle.

Kommentera

lugna återhållsamma korta kaströrelser med multirulle.
                      Även om vi är överens om det mesta.

Jag siktar på den delen av kastet som är själva utkastet från handen är i axelhöjd till rak arm (spöet nästan färdigladdat),

Första delen som är från man håller spöet framför sig tills själva utkastet börjar behöver inte va så förbaskat kontrollerad bara man rör spöet i en (1) kontrollerad rörelse så man vet var man har grejerna och när det är tid att släppa iväg betet.
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-10-14, 15:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S