JB5601 kastbromsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JB5601 kastbromsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• nilsson761
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Högerveva ! du menar att då skruvar han fast istället för loss ? ? hmmm den va bra.

Annars förstår jag inte vad du menar med resten. Har du läst hans öppning ? Han har ju inte mekbromsen åtdragen alls och ändå lossar hatten, och den ska inte gänga upp sig oavsett hur hårt du har ansatt den. Eller menar du att den gör det i åtdraget läge ? Inget jag kan hålla med om är normalt.

Låter lite desperat att börja köpa nya delar, behöver inte vara något fel på dessa. kolla om axeln är rak, görs lätt genom att rulla den på bordet. Kolla lager å känn hur dom roterar på axeln om dom glappar mycket och har tendens att nypa typ byrolåde-effekt. kolla om du ser några nötmärken mm på axel eller pinjong eller av spolen i stativet mm.
    Jag hade lager och axel hemma så jag tänkte prova. Kastbromsen har jag alltid haft åtdragen precis så mycket att spolen ej glappat, varken mer eller mindre. Men jag får väl kanske prova att använda dessa c-vikter också för att utröna om det gör någon skillnad för mig.

Mvh

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Snart kommer "haspel entusiasterna" att säga: släng sk1ten i sjön bara och köp en haspelrulle istället. //T
    Ja...eller en Abumatic

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Snart kommer "haspel entusiasterna" att säga: släng sk1ten i sjön bara och köp en haspelrulle istället. //T

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Jo jag såg det...men att inte ha några c-vikter eller ha mekbromsen åtdragen alls?Inget jag rekommenderar i alla fall.Vet att på de tidiga med endast två vikter är det vanligt att folk får lägga på mekbroms så det vita drevet i spolen nöts ner...Så,mer vikter tycker jag.
    Själv har jag alla sex igång på min custom camo jerkhistoria med bussningar.Funkar bra och,ja det blir långa stabiiila kast

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Jag tror att du skall aktivera,säg fyra c-vikter.Då slipper du ansätta mek bromsen såpass att risken för att spolaxeln följer med ökar.
    Alternativet är ju att börja högerveva
    Högerveva ! du menar att då skruvar han fast istället för loss ? ? hmmm den va bra.

Annars förstår jag inte vad du menar med resten. Har du läst hans öppning ? Han har ju inte mekbromsen åtdragen alls och ändå lossar hatten, och den ska inte gänga upp sig oavsett hur hårt du har ansatt den. Eller menar du att den gör det i åtdraget läge ? Inget jag kan hålla med om är normalt.

Provar med ny spolaxel, nya lager och Rocket Fuel Red Label-olja.. I hopp om bättring
    Låter lite desperat att börja köpa nya delar, behöver inte vara något fel på dessa. kolla om axeln är rak, görs lätt genom att rulla den på bordet. Kolla lager å känn hur dom roterar på axeln om dom glappar mycket och har tendens att nypa typ byrolåde-effekt. kolla om du ser några nötmärken mm på axel eller pinjong eller av spolen i stativet mm.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-06-03, 21:46.

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Jag tror att du skall aktivera,säg fyra c-vikter.Då slipper du ansätta mek bromsen såpass att risken för att spolaxeln följer med ökar.
    Alternativet är ju att börja högerveva

Lämna en kommentar:

• anders@gäddfiske.se
    replied
    Eller så lägger du lite propelleraxelfett på gängan, helst det där kletiga blå. Se bara till att hålla det borta från alla rörliga delar inne i rullen. Funkar för övrigt bra på skruvar och annat som ska sitta fast lagom hårt och ändå gå att lossa.

Lämna en kommentar:

• nilsson761
    replied
    Explore Abu Garcia’s wide range of high-quality rods, reels, and gear designed for anglers of all levels. Elevate your fishing experience with innovation and reliability from Abu Garcia. Free Standard Shipping On Orders Over $50.

Provar med ny spolaxel, nya lager och Rocket Fuel Red Label-olja.. I hopp om bättring

Lämna en kommentar:

• CDan
    replied
    Exxet, du ska inte vara så försiktig: du tänker rätt. Det kan vara just det som är felet. Eller kanske det inte är tillräckligt smörjning just där i bromshatten: där finns 2 kopparlameller och det ska vara lite fett under och mellan lamellerna, men oxå mellan den översta lamellen och axeln.

Men jag skrev inte att man ska strunta i att hitta felet. Mitt råd var tänkt för att han ska inte tappa bromshatten om han väljer fortsätta använda rullen så länge.

Men vänta: TS skriver att han drar åt kastbromsen hårdare och problemet finns kvar! Det bildas mer friktion om man drar åt bromsen hårdare. Försök släppa på bromsen helt och se om fenomenet består. Om det är så då kanske kan du se till att smörja lamellerna i bromshatten. Om det inte blir bättre kan du gå vidare med felsökningen.

Lycka till!

Lämna en kommentar:

• Exxet
    replied
    Hej Erik !

Liknande har hänt mig med nån gång. Vad som är helt säkert är att det är något som driver runt hatten till mekbromsen. Sedan är den svåra frågan vad detta något är ? ? ?

Om vi tittar under hatten så finner vi bara en rörlig del, nämligen spolaxeln som har kontakt mot hatten. När du vevar så roterar du vevaxel och huvud-drev som driver pinjongen som i sin tur driver runt spolen, när du kastar så är det linan som drar runt spolen. Spolen sitter mot spolaxeln med 2 st glidlager som i sin tur roterar runt den stillastående axeln.

Detta är nu en ren gissning, men det kan vara så att du har någon form av skada i lager/axel, deformation i spole/stativ/axel, tröghet eller bara dålig eller för tjock smörjning i dina glidlager. Så när spolen med sina glidlager roterar runt axeln så överför den lite, lite av sitt vridande moment till axeln som i sin tur roterar och gängar upp hatten.

Någon annan förklaring rent mekaniskt är svårt att finna. Men problemsökande kan ibland finna dom mest märkliga förklaringar till olika fel. Tex. kolla att din axel är helt rak,

Som sagt detta kan vara helt galet tänkt, men jag tror i alla fall inte på nån lösning där du börjar att låsa hatten med olika tejper mm. Något är fel och detta felet bör finnas för att erhålla en så bra rulle som möjligt.

Anders

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 634 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id