Vev samt knoppfråga!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vev samt knoppfråga!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vev samt knoppfråga!!!

Har min gamla Ambassadeur Ultra Mag 1 anno 1986 som jag gillar skarpt, men en sak är öken. De små runda hårda plastknopparna är otrevliga att hålla i, särskilt i låga temperaturer. Min fråga till rullexpertisen på forumet är om det går att bara byta ut knopparna eller måste hela veven i så fall bytas? Såg att det finns eva knoppar till revoserien som säljs löst, passar de kanske? Eller är det olika mått på olika rullar? Eftersom det mesta med Ambassadeurer är lika borde det gå att få nya knoppar på nått sätt. Hjälp i ämnet uppskattas!!!

Måtten på knopparna är nog desamma som på modernare rullar. Däremot är det ni stor risk att knopparna är nitade på veven, och då blir det svårt att byta dem. Du kan kolla om det finns ett litet "lock" i toppen på knoppen med en skruv under. Då går det med all sannolikhet bra att byta dem. Gör det inte det så är det enklaste att byta hela veven. Alla moderna raka Amba-vevar ska passa. Annars finns det en uppsjö trevliga vevar på t.ex. eBay. Tänk på att Daiwas vevar också passar och om du vill ha en insvängd vev så brukar det gå alldeles utmärkt att bocka stjärnhjulet så att en sån kan monteras.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
      Måtten på knopparna är nog desamma som på modernare rullar. Däremot är det ni stor risk att knopparna är nitade på veven, och då blir det svårt att byta dem. Du kan kolla om det finns ett litet "lock" i toppen på knoppen med en skruv under. Då går det med all sannolikhet bra att byta dem. Gör det inte det så är det enklaste att byta hela veven. Alla moderna raka Amba-vevar ska passa. Annars finns det en uppsjö trevliga vevar på t.ex. eBay. Tänk på att Daiwas vevar också passar och om du vill ha en insvängd vev så brukar det gå alldeles utmärkt att bocka stjärnhjulet så att en sån kan monteras.
      Så om jag ringer ABU så kan jag beställa ett svängt stjärnhjul och en ny svängd vev, och detta kommer passa min gamla rulle? Eftersom min rulle är svart med guldinslag, vore en vev från nya mörrumrullen finfin.

Kommentera

Är det någon som beställt direkt från Abu, eller måste det gå genom butik? Kikade på enkelvev på Sportfiskeboden men 600kr är mycket tycker jag. Konstigt att Abu alltid kör dubbelvev faktiskt.

Kommentera

Det går utmärkt att beställa från ABU serviceavdelning.

Kommentera

Det enda med ABU är att dom skickar mot postförskott vilket blir en rätt stor % om man bara ska ha lite småsaker annars är dom hjälpsamma och trevliga.
            Lundgrens fiske har billigare vevar än 600:-

Kommentera

Tror inte ABU har några svängda stjärnhjul som passar Ultra Mag 1. Blir nog till att bocka själv eller beställa från t.ex. Hedgehog-studio.co.jp

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                Det enda med ABU är att dom skickar mot postförskott vilket blir en rätt stor % om man bara ska ha lite småsaker annars är dom hjälpsamma och trevliga.
                Lundgrens fiske har billigare vevar än 600:-
                Jo har precis beställt en Powerhandlevev till min Amba 5000 Classic Sprint, men Ultra Mag 1:an är som en 4000 storlek, och då känns ett Powerhandle lite biffigt.

Kommentera

En vev till gen 1 av revo s kanske?T o m kullagrad från start

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    En vev till gen 1 av revo s kanske?T o m kullagrad från start
                    Pratade med Abu som sa att den inte passar tyvärr. Beställde en vanlig dubbelvev istället. Tyvärr hade de endast enkelvev med samma runda knoppar som jag redan har vilket inte är till belåtenhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 801 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki