Problem med Ambassadeur 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Ambassadeur 5601 JB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Ambassadeur 5601 JB

    Hej!
    Jag fick min nya ambassadeur rulle idag. När jag vevar runt med veven så fastnar linspridaren längst till höger på rullen. Rullen är helt oanvänd innan och jag förstår inte varför. Tack på förhand!

  • #2
    Kanske är så att du måste dra åt slirbromsen. Om den är släppt helt så händer inget då du vevar. Rullen bör förvaras med bromsen lättad till max.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      Kanske är så att du måste dra åt slirbromsen. Om den är släppt helt så händer inget då du vevar. Rullen bör förvaras med bromsen lättad till max.
      Om det ändå vore så enkelt. Har testat att vrida på slirbromsen men det hjälper inte. Så fort den kommer till högra sidan så fastnar linspridaren.

      Kommentera


      • #4
        Reklamation...

        Kommentera


        • #5
          låter som mekaniskt problem med knivbulten i linspridaren eller evighetsskruven ute i det läget där det fastnar, spår eller knivbult som är defekt eller tillverkningsfel ?

          Kommentera


          • #6
            Är skruvkoppen som håller knivbulten åtdragen? Kan ju vara så simpelt att den gängat ut sig så knivbulten inte riktigt når in i spåret som den ska - annars borde det synas att antingen knivbult eller evighetsskruv är felaktiga.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Håller med Mooki på detta förslag. Har hänt mig en gång under fiske.

              Innan jag hittade felet så hade farsan redan tagit två gäddor.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

              Kommentera


              • #8
                Hur fixar man det då? Ska man skruva ut den helt? Måste testas iaf. Jävligt surt med ny rulle.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Andreas... Visa inlägg
                  Hej!
                  Jag fick min nya ambassadeur rulle idag. När jag vevar runt med veven så fastnar linspridaren längst till höger på rullen. Rullen är helt oanvänd innan och jag förstår inte varför. Tack på förhand!
                  Hej Andreas Andersson;

                  Kolla så att det inte har kommit något skräp i knivbultens löpskåra på evighetsskruven. Alternativt kan du droppa några droppar olja på evighetsskruven och in i knivbulten för att därefter se om linspridaren fungerar perfekt och slutat att fastna i ändläget...

                  Å andra sidan (om du inte själv klarar att åtgärda felet) har du lång garanti och mycket bra service hos både ABU och den butik där du köpte rullen...

                  Själv är jag sedan år 1952 och min allra första, röda Record Ambassadeur No. 5000 Mod. SG otroligt nöjd med flertalet av ABU´s Ambassadeur multirullar....

                  Go for the Big Ones!

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Andreas Andersson;

                    Kolla så att det inte har kommit något skräp i knivbultens löpskåra på evighetsskruven. Alternativt kan du droppa några droppar olja på evighetsskruven och in i knivbulten för att därefter se om linspridaren fungerar perfekt och slutat att fastna i ändläget...

                    Å andra sidan (om du inte själv klarar att åtgärda felet) har du lång garanti och mycket bra service hos både ABU och den butik där du köpte rullen...

                    Själv är jag sedan år 1952 och min allra första, röda Record Ambassadeur No. 5000 Mod. SG otroligt nöjd med flertalet av ABU´s Ambassadeur multirullar....

                    Go for the Big Ones!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    Tack för svaret! Är tyvärr alldeles för okunnig för att laga rullen själv. Hur hårt ska knivbulten vara åtdragen? Ska den sitta löst? Blir väll en vända till butiken för att byta rullen. Surt när nya saker krånglar...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 949 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X