Abu C4 problem. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu C4 problem.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu C4 problem.

Vete fan vad min rulle lider av för sjukdom, men tycker jag testat allt nu. Kastade precis bort ett drag till...

Har märkt att den lägger upp linan på spolen helt åt helvete konstigt, fast linspridaren går från gavel till gavel helt perfekt.

Men linan läggs mer elr mindre i mitten av rullen bara, så kanterna har bara lite lina... Sen med lite ansträgning på linan å sen extrem otur att linspridaren just är vid gavlen när de händer gör så att linan fastnar mellan spolsidan å resten av linan, vilket resulterar i nästa kast blir ett tvärstopp innan du ens hunnit kasta iväg draget...

De kan hända ungefär 20meter ut i luften också, beroende på när de blev extra påfrästning, De är ingen "professional overrun" För de blir inget hams... De blir bara tvärstopp..

Går detta ens å lösa? Tycker den funkat bra dem senaste månaderna jag haft den, enda tills dem senaste dagarna... Värdelöst skit. De verkar som linan slits varjegång den går ner där också å kläms mellan spolen å linbunken.

Ska man behöver köra med nylon...

Har gjort en snygg bild i paint som vissar sjukdomen. Aldrig upplevt problemet med nån annan multirulle...
    Bifogade filer
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Power pro.

Kommentera

Power pro.
      Håll näven du spänner linan med längre ifrån spolen när du vevar på linan och spänn ev. lite mindre.

Jag har gjort samma miss, har man näven för nära spolen tvingar man in linan mot mitten,
      Ju halare linan är ju lättare är det att problemet uppstår.

Ska man behöver köra med nylon
      Ha lite nylon i botten, jag har råkat ut för att hela linpaketet delat på sig och ställt sig som ett U utan att skära ner bara för inget håller det på plats !

Kommentera

Har själv en C 4 och har inga sådana problem. Men det har hänt på andra ambor. Någon tipsade om att hålla emot långt från spridaren när man spolar på linan, men det är väl inget tips när det inträffar efter ett tag... Men prova i alla fall med att släppa ut hela linan bakom båten och sedan veva in den utan att hålla emot, kanske med ett inte allt för lättgående bete i änden. Värt ett försök, kanske...

Edit: Tvåa på pucken uppenbarligen...
        Senast ändrad av Gösta; 2014-09-05, 15:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Vete fan vad min rulle lider av för sjukdom, men tycker jag testat allt nu. Kastade precis bort ett drag till...

Har märkt att den lägger upp linan på spolen helt åt helvete konstigt, fast linspridaren går från gavel till gavel helt perfekt.

Men linan läggs mer elr mindre i mitten av rullen bara, så kanterna har bara lite lina... Sen med lite ansträgning på linan å sen extrem otur att linspridaren just är vid gavlen när de händer gör så att linan fastnar mellan spolsidan å resten av linan, vilket resulterar i nästa kast blir ett tvärstopp innan du ens hunnit kasta iväg draget...

De kan hända ungefär 20meter ut i luften också, beroende på när de blev extra påfrästning, De är ingen "professional overrun" För de blir inget hams... De blir bara tvärstopp..

Går detta ens å lösa? Tycker den funkat bra dem senaste månaderna jag haft den, enda tills dem senaste dagarna... Värdelöst skit. De verkar som linan slits varjegång den går ner där också å kläms mellan spolen å linbunken.

Ska man behöver köra med nylon...

Har gjort en snygg bild i paint som vissar sjukdomen. Aldrig upplevt problemet med nån annan multirulle...
          Hej Simon Snöhäst;

Jag har haft den stora glädjen av att läsa en del av dina inlägg här på FiskeSnack och inser att jag har en framgångsrik lösning på just dina problem ...

Om Du skickar din ABU Ambassadeur C4 multirulle till mig ska jag sända dig en röd Abumatic 170 tillhörande min svärfar Hugo Åhman (in memoriam) på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm ...

När mina barns morfar Hugo Åhman skulle komma och hälsa på oss i vårt fritidshus på Mörkö lovade jag honom i ett svagt ögonblick att jag skulle se till att han med min hjälp skulle få slå sitt gamla Gäddrekord på 9,8 kilo från sjön Halen utanför Olovström i Blekinge...

De två veckorna som Hugo var ute och fiskade Gädda med Mikael Hammarstedt, Carl-Gunnar Höglund och mig i "Team Saida" lyckades Hugo fånga fyra Gäddor över 10 kilos vikt på mina Swim Whizz wobbler. Hugos största fångade Gädda vägde 13,7 kilo och den högg på en långsamt sjunkande gul/orange Swim Whizz 572 som du ser på bilden här http://www.trumman.com/sw/col/67-73.htm ... Hugos 10 kilo+ Gäddor första Gäddfiskeveckan vägde 10,8 kilo och 12,2 kilo när Hugo fiskade med Carl-Gunnar Höglund. Andra Gäddfiskeveckan, då morfar Hugo fiskade med mig i min specialbyggda Flipper http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm, vägde Hugos två största Gäddor 13,3 kilo och 13,7 kilo. Hugos vinnarrecept hette: Rätt fisketeknik, Rätt fiskeplatser och Rätt beten....

..Simon, bodde du inte så långt från Bålsta skulle du kunna komma hit och byta ut din "problemtyngda" ABU Ambassadeur C4 multirulle mot min helt problemfria ABU Abumatic 170, vilken kommer att göra till till en framtida Gäddfiskare i Världsklass ...

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-05, 15:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
            Tjocklek?

Har du kollat linspridaren så inte det samlats skit längst ut i sidorna?
            Tjockleken är 0.19 vill jag minnas. Inge skit på linspridaren.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Håll näven du spänner linan med längre ifrån spolen när du vevar på linan och spänn ev. lite mindre.

Jag har gjort samma miss, har man näven för nära spolen tvingar man in linan mot mitten,
            Ju halare linan är ju lättare är det att problemet uppstår.

Ha lite nylon i botten, jag har råkat ut för att hela linpaketet delat på sig och ställt sig som ett U utan att skära ner bara för inget håller det på plats !
            Trär alltid igenom alla spöringar när jag vevar på lina... Har funkar perfekt med alla dessa andra rullar, men denna rullen...

Har alltid nylon i bottnen på alla rullar också, både haspel å multi. Runt 20-60meter Beroende på storleken på spolen...

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Tvåa på pucken uppenbarligen...
            Precis, hehe

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Om Du skickar din ABU Ambassadeur C4 multirulle till mig ska jag sända dig en röd Abumatic 170 tillhörande min svärfar Hugo Åhman (in memoriam) på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_28.htm ...
            Haha, nja. Vet inte om jag klarar av så "avancerad" rulle

Ser de som ironi de du skrev, men är inte så fallet borde du behålla den som ett minne.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
              0,19 Powerpro brukar funka kalas , så nästa frågan är hur hårt packat linan är ? Tvivlar inte att du trä genom alla spö ringar, men vevar man på med för lite spänn på linan kan linpaketet bli lite svampig och få tendens att vilja gräva ner sig särskilt i utkanterna.
              Ganska rejält håller jag emot, inte så jag blir svettig av på vevningen men. Har alltid fått höra att linan ska ligga så tajt som möjligt så den inte ligger för mjukt så linan skär ner sig lika jävligt när de blir motstånd... Men de kanske är fel?

Testade att rulla av linan igen å rulla på den igen, blev bättre... Men de kan bli ännu bättre. Kanske ska testa att rulla av skiten igen å testa att snurra på den lite mjukare?

Tycker de är konstigt för de är precis som de är för stor "ingång" i linspridaren, så linan får gå lite som den vill nästan. Precis när linspridaren kommer till gavlen är ju linan en bit in i spolen sen precis när linan är påväg mot gavlen svänger linspridaren iväg så den knappt hinner komma dit...

Jag e öppen för förslag... Även öppen för byte av rulle om de gäller en shimano stella! Haha

Kommentera

Så där såg linan ut på min C4:a (PP 0.32) när jag spolade på den för hand. Krokade på en Westin jätte 23cm och släppte ut efter båten, vevade sedan in och linan lade sig riktigt fint på spolen. Sen var problemet borta.

Kommentera

Får helt enkelt testa att dra av linan igen å spola på lite mjukare, funkar inte de så testar jag att släppa ut nåt efter båten. Återkommer när de är testat!

Kommentera

Hoppas du fatta vad jag menar.
                    Precis min poäng också, om man inte har någon båt att släppa ut linan från kan man ju be någon vänlig person att hålla i linan och sedan köpa dom en tvål som tack för besväret så dom får bort den giftiga gröna färgen från fingrarna.

Jag har lyckats att få så pass mycket lina mitt på att när det var lagom i kanterna fanns ingen möjlighet att få ut spolen ur stativet, detta enbart genom att spänna linan för hårt samtidigt som handen var för nära spolen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 215 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S