äkta riktigt Rostfritt är INTE Magnetiskt, är det magnetiskt är det skitmaterial
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rullporr
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggäkta riktigt Rostfritt är INTE Magnetiskt, är det magnetiskt är det skitmaterial
Vidare. Vilka egenskaper anser du är mindre bra hos ett rostfritt stål och således renderar detsamma som skitmaterial?
~Paul~
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inläggjag baserar det bara på 25 års erfarenthet som svetsare, RF är inte magnetiskt då man pratar industrikvalla, har iaf. aldrig i min värld varit, men jag är väl medveten om att man använder material som är bättre än Corten, men inte mycket mer
Corten är knappast den ståltyp man använder i högkvalitativa rostfria kullager. Mer vanligt förekommande stålsorter i sammanhanget är Carpenter BG-42, AISI 440C samt pulvermetallurgiska stålsorter som Crucible CPM Rex 20. Alla dessa ståltyper är magnetiska!! Jag kan försäkra dig om att varken BG-42 eller CPM Rex 20 klassas som "skitmaterial"
.
~Paul~
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggOch jag som bara ville ge ett litet råd och visa en liten bild...
~Paul~
Kommentera
-
dePaul, dom rostfria egenskaperna i ett lager är totalt ointressanta då jag tillhör dom talibaner som efter varje pass petar isär min rulle och torkar rent och oljar in (jepp, jag är singel...)
-sedan är i första hand materialet i ett lager totalt ointressant, det som är intressant är toleranserna, inte materialet, det är sekundärt och beror på var dom ska sitta och vilka belastningarna det skall utsättas för och under vilka förutsättningar?
-vilken olja skall det fungera med i ett specifikt sammanhang?
-dom benämningar du anger på RF känner jag inte till, jag vet bara dom gamla SS och numera EN. pga mitt jobb?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggOch jag som bara ville ge ett litet råd och visa en liten bild...
Inte för att det inte var det innan..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg1. dePaul, dom rostfria egenskaperna i ett lager är totalt ointressanta då jag tillhör dom talibaner som efter varje pass petar isär min rulle och torkar rent och oljar in (jepp, jag är singel...)
2. sedan är i första hand materialet i ett lager totalt ointressant, det som är intressant är toleranserna, inte materialet, det är sekundärt och beror på var dom ska sitta och vilka belastningarna det skall utsättas för och under vilka förutsättningar?
3. vilken olja skall det fungera med i ett specifikt sammanhang?
4. dom benämningar du anger på RF känner jag inte till, jag vet bara dom gamla SS och numera EN. pga mitt jobb?. I övrigt är jag medveten om att det förekommer lager i låglegerat verktygsstål, både HSS (höghastighetsstål) liksom vanligt.
2. Visst är toleranserna extremt viktiga, liksom belastningarna under specifika förutsättningar. Dock håller jag absolut inte med om att materialet är av sekundär betydelse. Ett undermåligt stål klarar inte de påfrestningar som uppstår. Dessutom klarar det inte de snäva tillverkningsmarginalerna som krävs.
3. Visst är oljan viktig men som sagt. Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk.
4. Det finns ju otaliga system som det svenska SS/SIS men på senare tid har det mest handlat mycket om AISI (American Iron and Steel Institute) samt det tyska DIN/Werkstoff Nr-systemet. I alla fall när det kommer till knivar och kullager. Här är en jämförelsetabell: http://www.zknives.com/knives/steels/steelchart.php
5160-s tyska motsvarighet är Werkstoff Nr 1.2125. 52100 är t ex ekvivalent till vårt Böhler-Uddeholm UHB20C15 eller EN 100Cr6. Det hela blir lite invecklat eftersom man ofta talar om samma stål, dock tillverkat av olika industrier i olika länder. Den kemiska cocktailen bör dock vara densamma. Skillnaden ligger dock i kvaliteten på stålet som sådant. Svenskt stål är ju känt för sin renhet och finkornighet. Jag tänker på Sandvik, Uddeholm, Bofors osv.
~Paul~
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Vad är detta för rullarav KudashiÄven dessa 4 rullar fanns med i paketet4 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-05-13, 18:41 -
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 805 visningar
0 gillar
|