Vilken kastbroms??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken kastbroms???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Jag antar att du inte läst inlägg #1.
    Det gjorde jag visst [kolla mina tidigare inlägg ], men det är orättvis att du skriver så.
    Några andra, innan mitt inlägg, har nämnt DC bromsar och du tar det upp bara med mig.
    Inte bra harlequine, tänk på det.

Jag kan ändra till en annan rulle som förbättrade prestanda avsevärt den oxå. [Om du vill alltså]

//T

Edit [5 min senare]: tack för mig alltså .... skicka ett PM om du vill veta mera
    Senast ändrad av tonyex; 2014-12-13, 23:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Okej då...:-)
      Anledningen till min ombyggnad var att jag upplevde att två original c-bromsvikter var hopplöst, jag tog i så jag blev blå men kom inte längre iaf.
      Med en vikt började jag få trassel, la dragen på sjöbotten.
      Vände bak o fram på en 25'a och satte magneter mot höger spolsida och c-broms på vänster sida.
      Availmagneter fanns att köpa men bara på grunda spolar, jag ville kunna använda djupa "blå" spolar.
      Detta var förra vintern.
      I somras var det upp till bevis.
      En MAG-C kombo monterades på ett schysst spö.
      C-vikterna gjorde jag själv (orkar inte nu skriva hur, hemlis :-) ) i en mycket speciell plast.
      Två dubbelmagneter monterade mot höger gavel
      För att göra en lång historia kort,
      Magnetverkan var lite för stor och dubbelmomtaget möjliggjorde inget finlir (häromveckan gjorde jag ett nytt montage med enkelmagneter).
      Kasten blev inte längre men f-n så stabila, inte ett enda trassel och kasten var ändå inte korta.
      Slutsatserna efter sommaren är att MAG lämpar sig till tyngre (40+) beten och rullen ska därför nästa år sitta på ett motsvarande spö.
      Det andra spöt (25-50g) ska få en ordinär fulmtrimmad, fullt kullagrad 25'a med endast (egentillverkade) c-vikter.
      Jag upprepar det ni kanske redan vet, C-bromsen är kvadratisk mot varvtal och MAG är linjär.
      Ägna en stund i lugn och ro och grunna lite på det. Fundra på hur ni kastar, utgångshastighet, spölängd, betesvikt osv, osv och kanske hittar ni bromskurvan som passar ert fiske.
      Allt är för komplicerat för att generalisera...det är try and error som gäller!
      ...antagligen blir det en MAG på 25-50g spöt också frampå, bara för att krångla till det och för att det är så j-a kul! :-)
      Vet inte om mitt svammel tillförde något, om det låter virrigt skyller så jag på "glöggen "!

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Det gjorde jag visst [kolla mina tidigare inlägg ], men det är orättvis att du skriver så.
        Några andra, innan mitt inlägg, har nämnt DC bromsar och du tar det upp bara med mig.
        Inte bra harlequine. Tänk på rättvis är.

Jag kan ändra till en annan rulle som förbättrade prestanda avsevärt den oxå. [Om du vill alltså]

//T
        Låt mig gissa att det är en Shimano du syftar på =) Tänk så olika upplevelser kan vara avs. rullars "kastförmåga"!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
          Okej då...:-)
          Anledningen till min ombyggnad var att jag upplevde att två original c-bromsvikter var hopplöst, jag tog i så jag blev blå men kom inte längre iaf.
          Med en vikt började jag få trassel, la dragen på sjöbotten.
          Vände bak o fram på en 25'a och satte magneter mot höger spolsida och c-broms på vänster sida.
          Availmagneter fanns att köpa men bara på grunda spolar, jag ville kunna använda djupa "blå" spolar.
          Detta var förra vintern.
          I somras var det upp till bevis.
          En MAG-C kombo monterades på ett schysst spö.
          C-vikterna gjorde jag själv (orkar inte nu skriva hur, hemlis :-) ) i en mycket speciell plast.
          Två dubbelmagneter monterade mot höger gavel
          För att göra en lång historia kort,
          Magnetverkan var lite för stor och dubbelmomtaget möjliggjorde inget finlir (häromveckan gjorde jag ett nytt montage med enkelmagneter).
          Kasten blev inte längre men f-n så stabila, inte ett enda trassel och kasten var ändå inte korta.
          Slutsatserna efter sommaren är att MAG lämpar sig till tyngre (40+) beten och rullen ska därför nästa år sitta på ett motsvarande spö.
          Det andra spöt (25-50g) ska få en ordinär fulmtrimmad, fullt kullagrad 25'a med endast (egentillverkade) c-vikter.
          Jag upprepar det ni kanske redan vet, C-bromsen är kvadratisk mot varvtal och MAG är linjär.
          Ägna en stund i lugn och ro och grunna lite på det. Fundra på hur ni kastar, utgångshastighet, spölängd, betesvikt osv, osv och kanske hittar ni bromskurvan som passar ert fiske.
          Allt är för komplicerat för att generalisera...det är try and error som gäller!
          ...antagligen blir det en MAG på 25-50g spöt också frampå, bara för att krångla till det och för att det är så j-a kul! :-)
          Vet inte om mitt svammel tillförde något, om det låter virrigt skyller så jag på "glöggen "!
          Oxå intressant, upplever personligen en 25a med en bromsvikt som superstabil... Återigen, det handlar om personliga preferenser..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Låt mig gissa att det är en Shimano du syftar på =) Tänk så olika upplevelser kan vara avs. rullars "kastförmåga"!
            På den tiden testade jag tre rullar mot varandra en från abu med extra grejer [gissa vilken], en daiwa och en shimano. Tanken var att fiska hasvöring med -30g beten och kunna kasta längre än 70m stabilt oavsett väderförhållandena och med ett spö under 10 fot. Idag tror jag att min 2014 CQ 201 skulle ta första platsen för icke DC-rullar, så bra är den. SVS-infinity eller "IVCB a la Shimano" är mkt bra genomtänkt bromssystem för fiskerullar och levererar stabilitet och långa kast, enligt min erfarenhet. Sök på google och du kommer att hitta mer info.

För att kasta stabilt 40-50m, behövs ingen avancerad utrusning, utan det då är det viktigare att satsa på bekvämlighet, men det har inte med kastbromssystem att göra.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-12-13, 23:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Oxå intressant, upplever personligen en 25a med en bromsvikt som superstabil... Återigen, det handlar om personliga preferenser..
              Absolut,
              Dessutom har typen av beten stor inverkan.
              Jag vet nu att spöt påverkar väldigt mycket.
              Kastteknik givetvis, och även hur vill man kasta? Vill man ta i som f-n eller kasta lugnt och sansat
              Som jag skrev, för komplext för att generalisera.

Kommentera

På den tiden testade jag tre rullar mot varandra en från abu med extra grejer [gissa vilken], en daiwa och en shimano. Tanken var att fiska hasvöring med -30g beten och kunna kasta längre än 70m stabilt oavsett väderförhållandena och med ett spö under 10 fot. Idag tror jag att min 2014 CQ 201 skulle ta första platsen för icke DC-rullar, så bra är den.

För att kasta stabilt 40-50m, behövs ingen avancerad utrusning, utan det då är viktigare att satsa på bekvämlighet, men det har inte kastbromssystem att göra.

//T
                Alltså i inlägg # 21 nämns dc broms men det skrevs även om magnet och centrifugalbroms. Jag bortser från ditt tidigare inlägg och fortsätter. I detta inlägg där du nu nämner 2014 QC 201 är det on topic, det tråden handlade om, eftersom den inte har just DC. Vad jag förstår har din nya guldrulle centrifugalbroms som liknar IVCB-IV som Abu använder. Så vad gör den bromsen som är positivt?

Kommentera

På den tiden testade jag tre rullar mot varandra en från abu med extra grejer [gissa vilken], en daiwa och en shimano. Tanken var att fiska hasvöring med -30g beten och kunna kasta längre än 70m stabilt oavsett väderförhållandena och med ett spö under 10 fot. Idag tror jag att min 2014 CQ 201 skulle ta första platsen för icke DC-rullar, så bra är den.

För att kasta stabilt 40-50m, behövs ingen avancerad utrusning, utan det då är viktigare att satsa på bekvämlighet, men det har inte kastbromssystem att göra.

//T
                  Alltså i inlägg # 21 nämns dc broms men det skrevs även om magnet och centrifugalbroms. Jag bortser från ditt tidigare inlägg och fortsätter. I detta inlägg där du nu nämner 2014 QC 201 är det on topic, det tråden handlade om, eftersom den inte har just DC. Vad jag förstår har din nya guldrulle centrifugalbroms som liknar IVCB-IV som Abu använder. Så vad gör den bromsen som är positivt?

Kommentera

Ytterligare en erfarenhet, efter min kombo var monterad kunde jag inte ladda fullt (trassel), antagligen för lite C-broms men eftersom kasten ändå var långa nog och stabila, mycket stabila så gillade jag läget, varför ta i när det inte behövs? :-)
                    MAG bromsar genom hela kastet. Bromsverkan kontra "kraften" ett tyngre bete utgör blir ganska liten, därför (och efter testat) hävdar jag att mag är mer lämpligt till tyngre betem eller extremt strömlinjeformade och lättkastande beten.
                    Jahopp, undrar om popcornätaren (harle...) blev nöjd med svaretn, annars kan jag fylla på med mer efter nästa säsong.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                      Ytterligare en erfarenhet, efter min kombo var monterad kunde jag inte ladda fullt (trassel), antagligen för lite C-broms men eftersom kasten ändå var långa nog och stabila, mycket stabila så gillade jag läget, varför ta i när det inte behövs? :-)
                      MAG bromsar genom hela kastet. Bromsverkan kontra "kraften" ett tyngre bete utgör blir ganska liten, därför (och efter testat) hävdar jag att mag är mer lämpligt till tyngre betem eller extremt strömlinjeformade och lättkastande beten.
                      Jahopp, undrar om popcornätaren (harle...) blev nöjd med svaretn, annars kan jag fylla på med mer efter nästa säsong.
                      Detta inlägg ger mycket svar tycker jag, och i efterhand så liknar det min tolkning i inlägg #4. Ska bli kul att testa mina rullar med MAG, IVCB-IV samt Infinibrake sida vid sida under kommande säsong.

Jag hoppas verkligen denna tråd kan bidra till att de som inte är lika nördiga angående rullarnas specs ändå kan få lite guidning i rulldjungeln.
                      Senast ändrad av harlequine; 2014-12-13, 23:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 925 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S