Svårdaterad Amba 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårdaterad Amba 6000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svårdaterad Amba 6000

    Click image for larger version

Name:	DSC_0051.jpg
Views:	1
Size:	978,5 KB
ID:	1836716

    Hej! Har införskaffat en tidig Ambassadeur 6000 i åtminstone synbart mycket bra skick. Har ännu inte öppnat den, men räknar med att det krävs en hel del rengöring och uppsmörjning för att få den i lika bra skick inuti som utanpå.
    Den är alltså tidig, men tycks vara någon sorts övergångsform... Jag har nog med hjälp av Mookis utmärkta guide (som jag har på skrivbordet i datorn) lyckats ringa in ursprungsåret tämligen bra. Modellen kom 1955. Under slutet av -55 och början av -56 började man med serienummer i rullfoten. Min saknar sådant serienummer. Den är märkt ABU Ambassadeur, inte Rekord Ambassadeur, något som ändrades under -56 och -57. Den borde alltså vara en 56:a - eller?
    Rullen är som sagt riktigt fin exteriört, knappast något skrap på gavlarna, trots åldern. Däremot är Kunglig hovleverantörmärket tämligen missfärgat. Någon som har något tips?
    Gösta

  • #2
    Ni är flera som varit inne i den här tråden och kollat, men ingen verkar ha kunnandet eller viljan att ha synpunkter på min datering. Mooki är min guru när det gäller Ambassadeurrullar. Men även han kan gå bet ibland...
    Dessbättre har han då vett att länka vidare till en sida med ännu mer fakta. Därför har jag spenderat lite tid på http://www.lurelore.com/freds/abu.html för att försöka komma vidare. Och nu kan jag konstatera att rullen inte är fullt så tidig som jag trott och hoppats... Faktum är att rullfotsnummer inte infördes förrän mitten av 1964 på 6000-rullarna. Men det finns en del andra kriterier som hjälper till med dateringen. Märkningen ändrades från Record Ambasssadeur till ABU Ambassadeur 1958, som också var enda året med den märkningen som spolkärnan var grå. Min rulle har svart kärna och kan således inte vara tidigare än 1959. Den har vit vevknopp och bollformad motvikt (1958-65), stjärnhjul utan kromad dammkåpa (-58-64), flata skruvar på icke vevsidan (-58-65) och oljehål i mekbromsratten (-58-61). Av detta har jag kunnat utläsa att rullen är tidigast från 1959 och senast från 1961.
    Öppnade den idag och fann att hovleverantörsmärket är fäst enbart med ett par utvikta "öron" på insidan av gaveln. Kanske kan jag hitta ett nytt, inte fult så skamfilat, så småningom...
    Men - och det är det viktiga - ska ni åldersbestämma en äldre Amba så använd er av BÅDE Mookis utmärkta guide, men när det gäller framför allt 6000-rullar så är den länkade sidan till mycket stor och detaljerad hjälp!
    För övrigt vill jag bara önska er alla en riktigt bra fortsättning på ett förhoppningsvis oöverträffat skitfiskeår!
    Gösta

    Kommentera


    • #3
      Hofleverantörmärket ksn du köpa nytt och montera.
      Jag har ett tiotal liggande till när jag pimpar rullar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Spöbyggaren Visa inlägg
        Hofleverantörmärket ksn du köpa nytt och montera.
        Jag har ett tiotal liggande till när jag pimpar rullar.
        OK! Tack för tipset!

        Kommentera


        • #5
          Jag använde mig av en gammal tandborste och nåt medel jag inte minns...
          Prova att göra ett försök till.Jag tycker det är finare när allt har liknande patina på rullen.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Jag använde mig av en gammal tandborste och nåt medel jag inte minns...
            Prova att göra ett försök till.Jag tycker det är finare när allt har liknande patina på rullen.
            Håller med! Är rädd att det blir för pråligt med ett sprillans på den gamla rullen...

            Kommentera


            • #7
              Går säkert att blanda bakpulver och ättika...det man är skraj för är ju den rödeloxerade ytan bredvid..

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Går säkert att blanda bakpulver och ättika...det man är skraj för är ju den rödeloxerade ytan bredvid..
                Då kan man väl lossa märket försiktigt och göra ren det. Har funderat på att lägga det i lite Coca cola.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Då kan man väl lossa märket försiktigt och göra ren det. Har funderat på att lägga det i lite Coca cola.
                  Finns annars ett effektivt polermedel som funkar på alla metaller, gnuggar man inte ihjäl sig så behåller man lite av ett gammalt utseende på märket.

                  http://www.cleanyourcar.co.uk/images...etalPolish.jpg

                  Fungerar nog lika bra med andra medel också..

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag smorde in stativet som var oxiderat på min "gamla" 6000 med vanlig tomatketchup, hur länge det satt på är jag lite osäker på, en timme kanske.
                    Gnuggade med fingrarna under tiden som jag spolade av ketchupen och all oxid var som bortblåst.
                    Men som sagt, säkert ättikan som gjorde jobbet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 267 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X