Shimano calcutta D? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano calcutta D?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano calcutta D?

Har varit sugen på denna rullen sen den släpptes... Men aldrig blivit av då jag tycker den ser sjukt kall ut, sen vet jag inte om den passar mitt fiske direkt.

Jag hade tänkt å ha den till lite "tyngre" beten till HÖ och Lax, betena som den ska kasta är runt 15-60g. Är detta möjligt eller kommer de bli katastrof? Har kollat runt en del och de verkar som dem flesta rekommenderar den för tyngre jerkbait fiske... Och när jag tänker på tyngre jerkbait så tänker jag 60g+.

Kommer det ändå vara möjligt att kasta 15g beten en bra bit utan att vara rädd? Fick även veta att linspridaren ej rör sig vid utkast, vilket jag inte gillar. Speciellt om man ska kasta så lätta beten...

Eller har nån någon annan rulle ni skulle rekommenderar istället? Kraven är väl egentligen bara att den ska tåla saltvatten, kunna kasta 15-60g beten utan att man måste anstränga sig för mycke och inte kosta en förmögenhet.

Alla runda Ambassadeurer går bort då jag måste ha en variation..
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Fiskat Hö med 201:an och funkar bra men sen varierar det med vind och hur fladdriga drag man har på linan. Tror exsence dc kastar säkrare/längre än Calcutta D. Fråga Tonyex han har båda rullarna.

Kommentera

En 201D fungerar fint från 15 till 60. Vill man kasta 60+ hela tiden, då rekommenderar jag att satsa på en 301D istället , även om åsikterna går isär om vilken av dom funkar bäst för beten under 100g.

Det finns en del skrivet om ämnet här på FS. Här får du ett par länkar:

http://www.fiskesnack.com/forum/sear...searchid=39646

http://www.fiskesnack.com/forum/sear...searchid=39677

Som sagt det finns mängder av rullar som skulle fungera utmärkt för ändamålet. Jag bjuder på lite läsning här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...n-av-tonyex%29

Anledning att jag svarar överhuvudtaget är att calcutta D var med i ämnet. Nackdelen med calcutta D för att fiska havsöring är att man kommer inte åt c-vikterna så lätt och det är en stor nackdel om man fiskar havsöring på kusten. Hur viktigt är det för dig, det avgör du såklart.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-01-05, 13:33.

Kommentera

Kom ihåg att Calcutta 201d är gjord för just den viktklassen. Är ju en rulle för bassfiske men med tilltuffade delar. Om du inte har klämt på en 201 så rekommenderar jag att du gör det också. Den är mindre än vad man tror...jag blev iaf överraskad

Kommentera

Fiskar man mycket så behöver man precis som i golf, en klubba för olika miljöer. Om du bara ska fiska en vecka på sommaren så köp något annat.
          Vill du klara stora hugg så är den grym och lätt att ställa in.

Om du tycker den är kall så gör du som jag på min D300, sätt en skön flerfärgslinan.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	716,7 KB
ID:	1776852
          farfarsfiskebok

Kommentera

Har både Calcutta 201 och 301, i det viktintervallet så kastar 201:an stabilare, inte konstigt direkt heller då den är så pass liten. 301:an kastar ungefär som en normal Amba i 5000 storlek.

I 15-60g viktspannet så är 200 storleken ett klockrent val om den håller tillräckligt med lina för ens fiske, inget man tar med till lax älven direkt, men det är väll högst tveksamt om en 300 tar lina så det räcker för lax den heller.

Man behöver inte haka upp sig på att Calcuttan inte har synkad linspridare, båda rullarna är byggda smalare än till exempel klasiska Amba och då har man inte samma behov av synkad linförare (400 storleken som är "Amba bred" har synkad linspridare om jag inte mins fel), och man får ju ner antalet delar i höghastighets systemet när man slipper linspridaren vid kast och jag gissar att det överväger nackdelarna

Kommentera

Skulle en Calcutta 201D funka bra till abborrfisket med vikt mellan 10-50grm (bl.a. jigg)?
              Senast ändrad av FiRRe DiRRe; 2015-07-21, 18:42. Anledning: skrev slarvigt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 804 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki