Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
    Då jag skaffade min första Calcutta DC 201(drygt 10 år sedan) så borde man kasta med den för att bromsarna ska börja fungera vid nästkommande kast.Det är spolens rotation som ladar ner strömmen till chipet till DC ungefer som ett lyse funkar på en cykel via hjulet.Om spolen inte roterar ett tag så försvinner strömmen ur det lilla kraftverket då få man kasta för att det ska fungera igen.Och sist men inte minst du kan aldrig jämföra dc bromsarna med rullar utan de ,
    Tack för en förklaring som gjorde mig klokare samt får en att tänka en extra gång vid första kastet

Lämna en kommentar:

• Blinker
    replied
    Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
    Inget speciellt jag undrar, utan tänkte att det är bra att ha för framtida behov då jag servar mina rullar själv.

Om jag frikopplar spolen, och snurrar spolen verkar inte spolen reagera speciellt oavsett hur jag ställer in DC bromsen, ex. gör jag detta på en Lexa eller Zillion rulle så ser man direkt hur inställningen påverkar spolens rotation. Hur funkar DC "bromsen" och är allt som det ska?

Är det någon ide att öppna upp rullen och smörja allt eller brukar shimano vara noggranna med sådant?
    Då jag skaffade min första Calcutta DC 201(drygt 10 år sedan) så borde man kasta med den för att bromsarna ska börja fungera vid nästkommande kast.Det är spolens rotation som ladar ner strömmen till chipet till DC ungefer som ett lyse funkar på en cykel via hjulet.Om spolen inte roterar ett tag så försvinner strömmen ur det lilla kraftverket då få man kasta för att det ska fungera igen.Och sist men inte minst du kan aldrig jämföra dc bromsarna med rullar utan de ,

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Precis //T
    Det sjuka är att man sett det göras i väldigt många videor på tuben. visst har jag gjort det nångång med mina rullar men undviker det då det inte känns så bra för rullens frikopplingsmekanism.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    tänker du på att han vevar till och frikopplar?
    Precis //T

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Det är helt idiotiskt att göra så som han gör...

Hehe, flera överraskningar kommer ....

//T
    tänker du på att han vevar till och frikopplar?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Det är helt idiotiskt att göra så som han gör...

....rullen är mer avancerad än jag trodde I alla fall DC bromsen.
    Hehe, flera överraskningar kommer ....

//T

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Rätt futuristiskt/robot/elektrisk ljud DC skapar rullen är mer avancerad än jag trodde I alla fall DC bromsen.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Denna bild vissa inte hela sanningen om en jämförelse mellan DC bromsen och andra "lite mer traditionella" bromssystem, men den kan ge en ide om hur DC fungerar.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-18, 22:14.

Lämna en kommentar:

• Serigös
    replied
    Hehe, det där var en bra fråga!
    Jupp, jag tror att DC bromsen fungerar som det ska, utan att veta så mkt mer och om DC bromsen är inte trasig från fabriken/leverantörer (vilket är inte troligt). Faktum är att när du snurrar spolen med fingret , då kommer spolen inte upp i hastigheter som är såpass höga så att DC bromsen börjar arbeta.

Det finns ett sätt ta reda på det och det är att ta ut rullen till en fisketur och ta några kast.

//T
    Jo lite vad jag också tänkte, men frågade mest om någon har sin rulle i närheten och kunde testa för att se om den reagerar likadant.

Vill ut och testa men har fullt upp på jobbet och i helgen ska jag flytta så tid finns inte riktigt även om jag önskar.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Hehe, det där var en bra fråga!
    Jupp, jag tror att DC bromsen fungerar som det ska, utan att veta så mkt mer och om DC bromsen är inte trasig från fabriken/leverantören (vilket är inte troligt). Faktum är att när du snurrar spolen med fingret , då kommer spolen inte upp i hastigheter som är såpass höga så att DC bromsen börjar arbeta.

Det finns ett sätt ta reda på det och det är att ta ut rullen till en fisketur och ta några kast.

Det kan finnas liiiite mkt fett här och där, men det är inget som är nödvändigt att fixa som första grej, tycker jag. Bilda dig en uppfattning om hur rullen presterar först och vi kan ta fett och oljefrågor sen. Men om du är otålig, då är det bara och öppna rullen och ta en titt ...

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-18, 22:07.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 484 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf