ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haha. Du är för skön Gösta.

    Trimning för mig betyder oftast att göra rullen stabilare över ett bredare viktspann. Inga som helst problem att få en 6500 att stabilt kasta 10 gr beten låååångt och samtidigt få samma trimmade rulle hantera en 150 gr tail i motvind. Det kostar och kräver rätt spö men det går. Nu har jag besinnat mig rätt ordentligt. Menar, hur kul är det att gå runt med en 6500 rocket på ett UL spö?.

    Med rätt trimning så går det att få en rulle klippstabil och samtidigt bli en långkastare utan att det kostar multum. För gädda använder jag i dag i huvudsak rullar i storlek 5000-6000. De har olika komponenter beroende på hur de används. Tex så har mina tungrullar, dvs de som används till det tyngsta fisket med beten uppåt 150 gr har UTs bussningar istället för keramiska lager. De fungerar kalasfint och lugnar ner rullarna så där lagom. På Downsizern använder jag en toktrimmad 5600 magX med keramiska lager överallt och spole från UT. Den klarar lätt en McRubber på knappa 100 gr till en McMio Jr på 22 gr på samma spö och samma 0.35 mm lina. Underbart att kunna lämna lättspöt hemma när Downsizern fungerar så bra. Alla rullarna har utbytta spolar. Från UT till Recordens grunda spolar.

    De lättare spolarna gör också att man kan minska antalet aktiva bromsklutchar. Fördelen med detta är att spolens initiala varvtal ökar dramatiskt vilket i sin tur gör att man kastar längre. Spelar inte så stor roll från båt men från land är det ofta helt avgörande.

    Alla mina rullar snurrar mycket längre än vad jag klarar att hålla betet i luften. Så en tumme är ett måste i slutet av kastet men alla rullar är 100% stabila i de första delen av kasten där multirullar med flätlina ofta är lite oroliga.

    Och bara för att: jag har en helt otrimmad rulle som fungerar precis lika bra som vilken som helst av mina trimmade monster. Det är en ABU Record 5600. Den är liksom färdigtrimmad från fabrik. Har lager där de ska finnas och har en lättare grund spole som standard.

    Och bara för att nr 2. Efter att beröm här på FS så köpte jag mig två Shimano. En fläng ny guldfärgad Conquest och en beg Conquest DC. Dvs den med den digitala bromsen. Kalasfina rullar men ingen av dem kastar längre än min 5600 MagX eller min andra favoritrulle, en 6500 Pro Rocket. Eller lungnare för den delen. Inte heller går de mjukare i vevningen. Så en väl avvägd trimmad gammal hederlig rund ABU har inga problem med att hålla jämna steg med topprullarna från den uppstigande solens land. Bättre? Knappast men väl lika bra
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-29, 19:40.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • Har hittat en ny kul pryl. Vad sägs om en plupp med två kullager? 17.96 $.
      Click image for larger version

Name:	52A0E38C-C505-44C8-86A6-9C94901FE07B-11517-00001178D9595E9F.jpeg
Views:	1
Size:	8,5 KB
ID:	1784276
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • Click image for larger version

Name:	IMG_2439.jpg
Views:	1
Size:	1 015,0 KB
ID:	1785073
        Mitt senast köp, en Ambassadeur 6500 cs mag.
        Click image for larger version

Name:	IMG_2440.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1785074
        Efter ett besök på ABU så hade jag en hel hög med delar att skruva på rullen.
        Då jag tänker använda den till Havsöringsfiske passade jag på att bygga om den till storlek 5000.
        De intressantaste delarna är enl mig spole och dubbellagrad evighetsskruv.
        Click image for larger version

Name:	IMG_2435.jpg
Views:	1
Size:	1,02 MB
ID:	1785075
        Abus spole är ju friskt borrad och väger som synes 12g
        Med ett pris på ca 450kr tycker jag att den är prisvärd
        Även skruven hade ett bra pris..
        Click image for larger version

Name:	IMG_2450.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1785076
        Här är följesedeln på delarna, priser exkl moms.
        Click image for larger version

Name:	IMG_2442.jpg
Views:	1
Size:	1,00 MB
ID:	1785077
        Och en bild på färdiga rullen.

        Kommentera


        • +Jag har lockats väldigt mycket av att ev köpa en färdigtrimmad cs rocket pro eller trimma
          min nuvarande original liksom min record. Men varför?? när jag nu tänker till så, alla kast jag gör är min tumme det som bestämmer längden, samt skatbo så med ännu snabbare spole/rulle så är det väl likafullt min tumme som kommer att få sista ordet för hur långt jag kommer? menar att spöet ger den stuns det förmår,sedan är det upp till rullen att leverera lina så det inte bromsar kastet? om jag nu har orginaldelar som gör det fult ut, så behövs ju inte något mer? är det något jag missat i resonemanget? spöna är nog helt ok, ett sportex samt ett foxpro som ligger i den högre prisklassen samt att jag ju trivs väldigt bra med dom. behövs det möjligen ett annat spö för att kunna uppskatta dom ev fördelar ett trim ger?
          Senast ändrad av Linderman; 2017-07-21, 11:30. Anledning: stavfelsnisse

          Kommentera


          • Som jag ser det så ger trimmet en rulle som är behagligare att kasta med och som klarar att kasta betydligt lättare beten än vad en standard rulle klarar. En Record ser jag ingen större mening i att trimma då den redan har en lätt och grund spole orginal.

            Min ide med rullen ovan var att få en rulle som kastar både långt och säkert med havsöringsbeten av olika vikter och former. Var främst ute efter att uppgradera med trimspolen för att få mindre massa i rörelse när spolen accelererar och bromsar med kastbromsarna, (spolen väger 27g med lager, lina, kopplingsbricka och plastdrev) skipade därför keramiklager och körde på rengjorda och oljade orginallager vilket jag inte ångrar då jag upplever att spolen med råge snurrar lätt nog ändå.

            Har nu testat rullen praktiskt, inställningen av rullen är att mekaniska bromsen alltid ska vara "nollad" och Centrifugalbromsen inställd så att den kastar säkert i lätt medvind med magnetbromsen på noll, övriga situationer ställer jag magnetbromsen så hårt att rullen kastar säkert.
            Vågar säga att rullen levererar bra, stark motvind med 18g Sölvepilen kastar den mellan 60-70 meter, medvind 90 meter +. Dessutom säkert och utan antydan till "overrun".
            Testade på skoj ett 10g toby, nästan 40 meter i motvind och närmre 60 i medvind, så den är väldigt flexibel!
            Spöet är ett äldre ABU Conolon 10'6" 15-35g ett spo med djup action som i mitt tycke kastar väldigt bra runt 20g

            Kommentera


            • Den grunda spolen från en nyare Record är grund och lättare än den vanliga djupa spolen. Dock fortfarande avsevärt tyngre än en trimspole från UT. Men visst fungerar en Record finfint i originalskick.

              Det har skrivits om vad man vinner på att trimma massor av gånger i denna tråd men kortfattat så eftersom frågan återigen är uppe: rullen blir mer mångsidig. Klarar av ett större viktspann, framför allt lättare drag. En rätt utrustad rulle, OBSERVERA ordet "rätt", blir stabilare över ett större viktspann. En felbestyckad rulle blir instabil oavsett vilka delar du plockar i. Skulle nog vilja påstå att av allt som finns att köpa därute så är en trimmats från UT väldigt bra trots den relativa höga prislappen. Det är liksom redan färdigt utsorterat. Jag har ett par rullar med UT prylar och alla fungerar kalasbra. Har även ett gäng andra rullar med diverse prylar inifrån andra trimfirmor. De fungerar också bra men det har förmodligen kostat mig mer pga av att jag rätt ofta fått köpa mer och andra prylar för att få rulle att lira i sin helhet.

              Men, om du är nöjd med din Record eller Rocket, lämna den orörd. För mig så var det dock en väldigt stor skillnad i kastegenskaper mellan dessa två rulltyper. Trots att ABU gärna framhäver Rocket som en kastmaskin så är Raketerna allt annat än bra jämfört med Record vid lättare beten. Med beten uppåt 75 gr o uppåt spelar det mindre roll. Min Record är den enda av alla mina rullar som är 100% original. Alla andra är trimmade. Nu är samtliga mina 3 Rocket av typen CS Pro Rocket med kromat mässingsstativ men med endast två kullager plus IAR. Den glidlagrade högfartsdelen gjorde ingen perfektionist glad, speciellt när jag hade Recorden att jämföra med. Efter byte till en linförarskruv med två bra kullager samt tillfixning av linförardrevet genom brotchning och en grund spole så kastar mina tre Raketer fantastiskt bra. Två har spole från UT och en ABUs motsvarighet. En lagom insliten begagnad rulle med glidlagrad högfartsdel kan snurra förvånansvärt lätt. Nästan som en bra kullagrad dito. Men när den glidlagrade är ny är den inte rolig

              En annan anledning som jag nog tvingas erkänna är att jag tycker det är så förbannnat trevlig att pilla på rullarna för att få dem så optimala som möjligt. Skulle nog kunna klara mig utmärkt utan trim på de tyngre rullarna.
              Senast ändrad av Mankan G; 2017-07-26, 10:02.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Hej. Trimspolar! Ett område man kan diskutera länge

                Jag har ett gäng från UT, Avail, ABU, ZPI, Rocket mfl. Har även en noname från eBay till en av mina BlackMax som jag köpte bara för att testa. Gemensamt är att alla fungerat finfint och ingen har gått sönder men hur är det egentligen med deras påstådda egenskaper att förbättra kastegenskaperna? Om vi börjar med vikten på spolarna så varierar det stort. Ta tex en spole till ABUs 5000 storlek så väger en originalspole dubbelt mot UT. UTs väger in på dryga 10 gr. Den grunda "trimspolen" som sitter i bl.a. Record väger 15 gr. ABUs egen trimspole som Bengarn hittat väger 12 gr.
                Click image for larger version

Name:	2424B7A5-CAAF-4B98-BC9A-1DC9E2405A74-699-000000CAB60E1D6C.jpg
Views:	1
Size:	978,6 KB
ID:	1785150 bilden är även den hans.

                Dvs lite mer än UTs spole men bara lite mindre än den grunda Recordspolen. Nu kostar Recordspolen och ABUs hålborrade grunda faktiskt lika mycket medan UTs är dubbelt så dyr. I mina tester så finns det en liten fördel med UTs jämfört med Recordspolen. När betesvikterna kryper ner under 10 gr så är UT klart bättre. Originalspolen använder jag inte gärna med beten under 20 gr. Det går men är inte speciellt kul. Nu är inte spolens vikt ensamt avgörande. Man måste även räkna in linan samt en massa annan mekanisk matematik då det är roterande massor vi har att göra med. Det lämnar jag dock därhän i detta inlägg.

                Ett möjligt problem med ABUs hålborrade är faktiskt att den är just borrad. Rätt smart gjort dock. Inga hål leder in till lagren. Än så länge har jag bara använt den lite sporadiskt och det är helt torrt i lagren varje gång. Däremot vatten i gavlarna men förvånansvärt lite. Verkar som om centfugalkraften slungar tillräckligt med vatten utåt för att ytterst lite ska läcka in i rullen. Så för att rangordna spolarna till 5000 så är UT klart bäst. Det är hugget mellan ABUs hålborrade och spolen från Record med en liten fördel för den hålborrade. Beroende på fiske så väljer jag UT eller Recordspolen.

                Till 6000 är det mer eller mindre samma sak. Här kan jag även lägga till spolar från Avail och Rocket company. UTs väger klart minst. Nästan 5 gr mindre än de från Avail och Rocket Company. Recordspolen väger något mer men fortfarande klart mindre än originalspolen. Framför allt fyllda med lina. Mitt val här är solklar UT.

                En överraskning till mina Mörrum 1600 SX är att Availspolen är fjäderlätt. 5 gr jämfört med originalets 13 gr. Går finfint att kasta en 2-3 tums vassriggad jigg utan sänke med den rullen på rätt spö. Dess 4 mm djup klarar av tillräckligt med lina, tex Fireline braid 0.14. Fungerar precis lika fint som ABU Mörrum SX 1600 UM AE74 ZPI som är en värstingrulle från trimfirman ZPI

                En liten passus. Vikterna har jag tagit ur minnet. Har dem uppskrivna men inte tillgängliga just nu. Är någon intresserad av exaktare uppgifter så får jag återkomma
                Senast ändrad av Mankan G; 2017-07-29, 09:31.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • Är det någon som har färsk prisuppgift på kromat mässingsstativ i 6000strl? eller gäller fortfarande priset som återfinns på förstasidan;
                  "Kromat stativ av mässing 6000 strlk högervevat 219:- ink moms 803247 "

                  mvh/peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                    Är det någon som har färsk prisuppgift på kromat mässingsstativ i 6000strl? eller gäller fortfarande priset som återfinns på förstasidan;
                    "Kromat stativ av mässing 6000 strlk högervevat 219:- ink moms 803247 "

                    mvh/peter
                    Tveksam till att det gamla priset gäller efter ABU:s höjningar. Till en 25:a kostar det numera runt 330 spänn och det gäller nog även de större rullarna eftersom priset låg ungefär lika förut...
                    Skit fiske!
                    Gösta

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                      Tveksam till att det gamla priset gäller efter ABU:s höjningar. Till en 25:a kostar det numera runt 330 spänn och det gäller nog även de större rullarna eftersom priset låg ungefär lika förut...
                      Skit fiske!
                      Gösta
                      Ahapp... attans... misstänkte väl nästan det!
                      Stort stort tack för svaret!!!

                      Ska väl dubbelkolla med ABU nån gång vid tillfälle, men då lutar det ju klart åt att söka nåt beggat stativ då istället om det går hitta (kanske lika bra/bättre faktiskt då jag ändå gillar att köpa begagnat så långt det är möjligt)
                      mvh/peter
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X