[RULLMEK] Smått & Gott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[RULLMEK] Smått & Gott

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hehe, samma teori men olika ordval "min teori är att stelt fett gjorde att den lilla plastbussningen som ska trycka ner pinjongen inte löpte så fritt som den borde."
    Känner igen ventilgummitipset, fast vet inte var jag sett det - ska iaf först verifiera att den verkligen pallar att fiska med innan moddningar implementeras. Sen blir det väl spole och lite annat som går att göra diskret, ska ju fortsätta vara en CDL är tanken.

Haha, vet ju att du har lika svårt att veva multirulle med vänstern som jag har med högern, slutar andas och tappar balansen av koordinationsbrist
    Så av ren omtanke om din hälsa ger jag den nog åt ungarna som leksak...

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
    ***Beröm***...
    Åter till 2501, löste rengörning problemet? Själv hade jag gissat att problemet var pinjongens nylonbussning som inte fjädrade tillbaka.
    Ett nördigt tips för att bli av med lite friktion...gratis! Ta bort plasthylsan runt aludrevet. Montera drevet på spolaxeln efter spolen är isatt, på med en bit ventilgummi som håller kvar drevet i position.
    Baksidan är att man inte får ur spolen utan att först lossa andra gaveln.

Visst är det alldeles för mycket plast i 25'orna, därför tycker jag att du säljer dessa till mig istället, har nio högervevade 25'or men de kan gott få sällskap av en "felvevad" :-)

Hehe, jo men det är ju en bra andrarulle, var en sån som jag hade liggande i fiskeväskan och bytte till när 25:an trilskades. Antar att det betyder att jag antagligen är lika anatomiskt korrekt som en Barbie-docka eftersom jag föredrar ABUs lite högre tumtangent, skulle säkert få smisk av hela Tackle Tours redaktion om de fick höra det skabrösa påståendet...

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
    själv fick jag buda hem en luna 103l som bruksrulle, det är inte riktigt samma sak...
    Senast ändrad av Mooki; 2015-05-07, 07:40.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Hej!
      Är det någon som vet ett smidigt sätt att få bort pinjongens nylonbussning på en 2500C? Jag måste använda grovt övervåld varje gång jag ska ge mig på den..

Kommentera

Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
        Hej!
        Är det någon som vet ett smidigt sätt att få bort pinjongens nylonbussning på en 2500C? Jag måste använda grovt övervåld varje gång jag ska ge mig på den..
        Sällan jag tar isär vevsidan på mina 25'or så minnet sviktar lite men oavsett..

Du menar alltså den fjärderbelastade "nylonbussningen" som pinjongen går in i när du frikopplar?
        Den ska löpa lätt i sin "kopp" och hålls på plats av nån rund fjädrande ståltrådliknande låsning om jag minns rätt (kolla sprängskissen).
        Om man tar bort den låsningen så ploppar väl nylonbussningen ut av fjädern bakom?

Jag blir lite oförstående av det du skriver...övervåld??

Den kan kärva för nån kanske och då löser man det med rengörning och t.ex fett.

Jag kanske missuppfattar totalt, förtydliga gärna.

Kommentera

Sällan jag tar isär vevsidan på mina 25'or så minnet sviktar lite men oavsett..

Du menar alltså den fjärderbelastade "nylonbussningen" som pinjongen går in i när du frikopplar?
          Den ska löpa lätt i sin "kopp" och hålls på plats av nån rund fjädrande ståltrådliknande låsning om jag minns rätt (kolla sprängskissen).
          Om man tar bort den låsningen så ploppar väl nylonbussningen ut av fjädern bakom?

Jag blir lite oförstående av det du skriver...övervåld??

Den kan kärva för nån kanske och då löser man det med rengörning och t.ex fett.

Jag kanske missuppfattar totalt, förtydliga gärna.
          Japp det är den jag menar. Min ploppar absolut inte ut om jag tar bort "låsringen"
          Jag har tillverkat ett krokliknande verktyg av ett gem som jag måste dra ut nylonbussningen med, här måste jag ta i väldigt hårt för att det ska gå, det är det jag menar med att använda "övervåld" på nylonbussningen.

Kommentera

Japp det är den jag menar. Min ploppar absolut inte ut om jag tar bort "låsringen"
            Jag har tillverkat ett krokliknande verktyg av ett gem som jag måste dra ut nylonbussningen med, här måste jag ta i väldigt hårt för att det ska gå, det är det jag menar med att använda "övervåld" på nylonbussningen.
            Så ska det inte vara, den måste vara skadad på nåt sätt....sluta använda våld för satan..
            Kontakta Uffe Eriksson, reelman.se, Pike1 här på FS....samma gubbe, han kan säkert fixa en ny.
            Han kan fixa allt du behöver till en 25'a och lite till.

Kommentera

Så ska det inte vara, den måste vara skadad på nåt sätt....sluta använda våld för satan..
              Kontakta Uffe Eriksson, reelman.se, Pike1 här på FS....samma gubbe, han kan säkert fixa en ny.
              Han kan fixa allt du behöver till en 25'a och lite till.
              ja, det låter som nått är galet. Påverkar nylonbussningen någonting annat än att hålla i pinjongen när man frikopplar? Det påverkar inte kastlängden eller så?

Kommentera

ja, det låter som nått är galet. Påverkar nylonbussningen någonting annat än att hålla i pinjongen när man frikopplar? Det påverkar inte kastlängden eller så?
                Nej men den ska ju skjuta tillbaka pinjongen efter kastet när du börjar veva.
                Om den inte gör det ordentligt kanske du kommer skada pinjongen vid belastning.
                Om du lyckats få ut nylonbussningen, syna den. Du kanske kan se nån skada som kan slipas bort med ett fint papper.
                Den ska som sagt glida lätt.
                ....eller kontakta Uffe.

Edit,
                Du kan ju passa på att beställa en kullagrad vev om du inte har det...kommer garanterat ge mer fisk![emoji1]
                Senast ändrad av KeBa; 2016-04-29, 19:12.

Kommentera

Nej men den ska ju skjuta tillbaka pinjongen efter kastet när du börjar veva.
                  Om den inte gör det ordentligt kanske du kommer skada pinjongen vid belastning.
                  Om du lyckats få ut nylonbussningen, syna den. Du kanske kan se nån skada som kan slipas bort med ett fint papper.
                  Den ska som sagt glida lätt.
                  ....eller kontakta Uffe.

Edit,
                  Du kan ju passa på att beställa en kullagrad vev om du inte har det...kommer garanterat ge mer fisk![emoji1]
                  Tack för svaren! Ja jag ska syna den ordentligt ev beställa en ny. Haha! En kullagrad vev har jag naturligtvis redan. Vem tror du att jag är?

Kommentera

Tack för svaren! Ja jag ska syna den ordentligt ev beställa en ny. Haha! En kullagrad vev har jag naturligtvis redan. Vem tror du att jag är?
                    Sorry, trodde att du kanske ev tillhörde den förtappade skaran som ännu inte insett magin med kullagrad vev![emoji1]

Kommentera

Sorry, trodde att du kanske ev tillhörde den förtappade skaran som ännu inte insett magin med kullagrad vev![emoji1]
                      lätt hänt! Jag förlåter dig för den här gången.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki