[RULLMEK] Smått & Gott - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[RULLMEK] Smått & Gott

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [RULLMEK] Smått & Gott

    Smått & Gott

    2501 C DL får inleda trilogin...
    Efter som det återigen har förflutit alldeles för lång tid sedan senaste [RULLMEK]-inlägget gjorde jag en djupdykning i arkivet.
    Insåg att jag förvisso hade bilder från 1601 C IAR service, men saknade för en 2501 CDL.
    Bidde därför lite skruvande i helgen.
    Oftast skruvar jag innan något egentligt problem uppstått, men i det här fallet var skruvandet mer av nöden.
    Använde rullen utan problem förra säsongen, även om jag inte tyckte något av mina spön fungerade klockrent.
    Efter att ha varit på spöbyggar-workshop hos UniqueRods kom jag hemdragandes med ett custombygge (låter aningen bättre än amatörknåpat) baserat på en 8' MHX-klinga var jag förstås tvungen att testa med 25:an.
    Något konsternerande började rullen strula efter ett halvt pass, mekaniken syntes löpa fint men pinjongen greppade inte tag i spolaxeln.
    Lätt irriterande att sula iväg betet perfekt (även här ett ordval som låter bättre än vad som kanske iakttagare på plats skulle ha använt) för att sen stå och joxa med rullen i en halvminut innan man kunde börja veva in.
    Blev en hel del slemmigt sjögräs som byte kan jag lova.

    Dock måste jag säga att spöet blev över förväntan, otroligt skönt att kasta med.
    Som ersättare hade jag som tur var en Daiwa Luna 103 L som jag kunde byta till när 25:an trilskades - även med denna rulle var det fröjd att kasta.
    Kan förstås ha varit vårkänslor inblandade...

    Nåväl, helt förvissad om min oerhörda kompetens inom ambassadeur-skruvandet fick rullen följa med hem och en förmiddag dedikerades för att lösa problemet samt rengöra och fota.
    Nämnda förmiddag inleddes sådär bra, hann knappt lossa gavlarna innan jag insåg att det var dags att googla på "ödmjukhet"...

    Tyvärr har jag fortfarande inget definitivt svar på vad som orsakade felet, min teori är att stelt fett gjorde att den lilla plastbussningen som ska trycka ner pinjongen inte löpte så fritt som den borde.
    "Mr. Ambassadeur" a.k.a. Simon Shimomura har tagit fram ett lite kit för att åtgärda kopplingsproblem hos 25:or, har beställt ett kit för att jämföra med vad som sitter i samt om problemen återuppstår.

    Länk till min "samlingslänk" där jag samlar alla mina rullmek-relaterade trådar.
    Har inte hitta exakt rätt sprängskiss on-line, men en likadan fast röd finns tillgänglig.

    Som en fotnot kan väl nämnas att rullen är en specialutgåva, så rullfotsnumreringen stämmer inte med gängse normer.
    I mitt fall "071 of 100 S" - eftersom det är Simmons i US som gjort beställningen misstänker jag starkt att "S" står för just... *trumvirvel* ...Simmons!

    Steg 1)
    Demontering.

    Som alltid, skruva ner rullen i molekyler, eller så mycket man nu orkar iaf.

    Först lite "Before"-bilder, för stämningens skull.
    Click image for larger version

Name:	P5030002.JPG
Views:	1
Size:	191,5 KB
ID:	1838354Click image for larger version

Name:	P5030003.JPG
Views:	1
Size:	182,7 KB
ID:	1838355

    Av med vev, stjärnhjul och det andra småkrafset.
    Click image for larger version

Name:	P5030004.JPG
Views:	1
Size:	138,6 KB
ID:	1838356

    Lossa vevgaveln samt ta ur spolen, och det är väl ungefär här rynkorna i pannan börjar uppträda...
    Click image for larger version

Name:	P5030005.JPG
Views:	1
Size:	172,7 KB
ID:	1838357Click image for larger version

Name:	P5030006.JPG
Views:	1
Size:	145,2 KB
ID:	1838358

    Sedan andra gaveln, rynkorna fördjupas något...
    Click image for larger version

Name:	P5030008.JPG
Views:	1
Size:	132,1 KB
ID:	1838359Click image for larger version

Name:	P5030009.JPG
Views:	1
Size:	144,2 KB
ID:	1838360


    Stativet ser inledningsvis bekant ut, fast de dj**la rynkorna får sitt när man tittar på evighetsskruvens infästning...
    Click image for larger version

Name:	P5030010.JPG
Views:	1
Size:	159,0 KB
ID:	1838361Click image for larger version

Name:	P5030011.JPG
Views:	1
Size:	128,6 KB
ID:	1838362

    Tillbaks till gavlarna, lite Google brukar ge svar på det mesta - men just 25:or är det allmänt ont om rullskruvartrådar om.
    Click image for larger version

Name:	P5030012.JPG
Views:	1
Size:	170,2 KB
ID:	1838363

    Lossa de två föränkta skruvarna på vevgavelns baksida. Lyft av gaveln.
    Click image for larger version

Name:	P5030013.JPG
Views:	1
Size:	204,9 KB
ID:	1838364Click image for larger version

Name:	P5030014.JPG
Views:	1
Size:	131,5 KB
ID:	1838365Click image for larger version

Name:	P5030017.JPG
Views:	1
Size:	229,8 KB
ID:	1838366

    Bromsstacken, delarna lyfts av.
    Click image for larger version

Name:	P5030018.JPG
Views:	1
Size:	237,9 KB
ID:	1838367Click image for larger version

Name:	P5030021.JPG
Views:	1
Size:	210,0 KB
ID:	1838368

    Pinjongen, väl indränkt i fabriksfett.
    Click image for larger version

Name:	P5030034.JPG
Views:	1
Size:	29,0 KB
ID:	1838378

    Pinjongens nylonbussning sitter låst med en låsring, går att lirka bort med en tunn mejsel.
    Click image for larger version

Name:	P5030022.JPG
Views:	1
Size:	206,8 KB
ID:	1838369Click image for larger version

Name:	P5030024.JPG
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	1838370

    Finns 2 av den aningen grövre låsringen (spolaxellagren) samt 1 av den mindre (pinjongens nylonbussning).
    Click image for larger version

Name:	P5030025.JPG
Views:	1
Size:	22,2 KB
ID:	1838371

    Ena spolaxellagret.
    Click image for larger version

Name:	P5030026.JPG
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	1838372

    Byt gavel, lossa lagerkoppen och pilla ur innanmätet.
    Click image for larger version

Name:	P5030027.JPG
Views:	1
Size:	100,8 KB
ID:	1838373Click image for larger version

Name:	P5030028.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	1838374

    Vänd på gaveln, linspridardrevet (nylon) sitter med ett lite låsclip.
    Click image for larger version

Name:	P5030030.JPG
Views:	1
Size:	176,5 KB
ID:	1838375

    Ett litet aluminiumdrev sitter i en plasthylsa (notera spårningen så plasthylsan sitter låst mot vridning).
    Click image for larger version

Name:	P5030031.JPG
Views:	1
Size:	32,0 KB
ID:	1838376

    Innergaveln från vevsidan.
    Click image for larger version

Name:	P5030036.JPG
Views:	1
Size:	127,9 KB
ID:	1838379

    Med en tång klämmer man försiktigt in de svarta platspiggarna så lossnar evighetsskruven.
    Click image for larger version

Name:	P5030038.JPG
Views:	1
Size:	237,7 KB
ID:	1838380Click image for larger version

Name:	P5030039.JPG
Views:	1
Size:	119,8 KB
ID:	1838381

    Huvuddrevsstativet, det går att montera bort kopplingarmen, men eftersom det är av plast och verkar dittryckt med våld med snäppfäste är det nog inget man bör göra dagligen.
    Ganska stor risk att man spräcker plasten känns det som.
    Click image for larger version

Name:	P5030033.JPG
Views:	1
Size:	107,3 KB
ID:	1838377

    Envisas man med ovanstående kan man lika gärna pilla isär resten också.
    Click image for larger version

Name:	P5030042.JPG
Views:	1
Size:	144,7 KB
ID:	1838382Click image for larger version

Name:	P5030043.JPG
Views:	1
Size:	75,9 KB
ID:	1838383



    Steg 2)
    Rengöring.

    Huvudsakligen diskmedel och tandborste, men en del lysfotogen och aceton sitter aldrig fel. Finns mer detaljerat beskrivet i andra trådar som man kommer till i det tidigare länkade inlägget.
    Brasklapp! En del plaster ogillar starkt aceton, thinner och en del andra lösningsmedel - så plastdetaljer i gemen brukar jag försöka klara mig med diskmedel på, möjligen lite lysfotogen vid behov.
    Uttrycket Brasklapp stammar förresten från den gode Biskop Hans Brask som enligt historien dolde en liten papperslapp under sitt sigill, varför kan man alltid kolla med nån sökmotor.

    Rengjort och fint!
    Click image for larger version

Name:	P5030050.JPG
Views:	1
Size:	278,1 KB
ID:	1838384



    Steg 3)
    Smörjning och ihopsättning.

    Egentligen som steg 1 - fast baklänges och att man måste fundera över i vilken ordning det nu var prylarna skulle sitta.


    Linspridar-detaljstudie.
    Click image for larger version

Name:	P5030053.JPG
Views:	1
Size:	117,9 KB
ID:	1838385

    Olja och montera ihop, själva evighetsskruven snäpps på plats.
    Click image for larger version

Name:	P5030054.JPG
Views:	1
Size:	104,4 KB
ID:	1838386

    Pinjongens nylonbussning stoppas tillbaks, inoljad så den glider fint, och en droppe kleggigt fett i botten
    Click image for larger version

Name:	P5030056.JPG
Views:	1
Size:	112,1 KB
ID:	1838387Click image for larger version

Name:	P5030058.JPG
Views:	1
Size:	188,7 KB
ID:	1838388

    Kopplingsarmen, smörj undersidan innan återmontering. Pressas fast med en del våld, sitter med snäppfästen.
    Click image for larger version

Name:	P5030059.JPG
Views:	1
Size:	115,2 KB
ID:	1838389Click image for larger version

Name:	P5030063.JPG
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	1838390Click image for larger version

Name:	P5030064.JPG
Views:	1
Size:	225,4 KB
ID:	1838391

    Huvuddrev och bromsstack, vanligt fett samt Cal's på lämpliga ställen.
    Click image for larger version

Name:	P5030065.JPG
Views:	1
Size:	152,6 KB
ID:	1838392Click image for larger version

Name:	P5030067.JPG
Views:	1
Size:	148,0 KB
ID:	1838393Click image for larger version

Name:	P5030070.JPG
Views:	1
Size:	205,0 KB
ID:	1838394

    Notera den lilla bygeln som håller pinjongen.
    Click image for larger version

Name:	P5030071.JPG
Views:	1
Size:	51,0 KB
ID:	1838395

    Palminggaveln.
    Först linspridardrevet i nylon, sedan kan man lirka in plashylsan med alu-drevet.
    Click image for larger version

Name:	P5030075.JPG
Views:	1
Size:	204,0 KB
ID:	1838396Click image for larger version

Name:	P5030076.JPG
Views:	1
Size:	148,9 KB
ID:	1838397Click image for larger version

Name:	P5030077.JPG
Views:	1
Size:	24,9 KB
ID:	1838398Click image for larger version

Name:	P5030079.JPG
Views:	1
Size:	161,7 KB
ID:	1838399

    Lagerkoppen sätts på plats, fast först lägger man i kopparshimsen med lite olja.
    Click image for larger version

Name:	P5030080.JPG
Views:	1
Size:	149,9 KB
ID:	1838400

    Sätt vevgaveln på plats (över huvuddrevsstativet), samt skruva på plats.
    Click image for larger version

Name:	P5030081.JPG
Views:	1
Size:	113,3 KB
ID:	1838401

    Vänd på gaveln och montera dit spolaxellagret.
    Click image for larger version

Name:	P5030082.JPG
Views:	1
Size:	167,2 KB
ID:	1838402Click image for larger version

Name:	P5030083.JPG
Views:	1
Size:	106,4 KB
ID:	1838403Click image for larger version

Name:	P5030084.JPG
Views:	1
Size:	198,2 KB
ID:	1838404

    Tillbaks till palmingsidan av rullen.
    Click image for larger version

Name:	P5030085.JPG
Views:	1
Size:	113,6 KB
ID:	1838405

    Montera spolaxellagret.
    Click image for larger version

Name:	P5030086.JPG
Views:	1
Size:	140,7 KB
ID:	1838406Click image for larger version

Name:	P5030087.JPG
Views:	1
Size:	133,0 KB
ID:	1838407

    Placera innergaveln på stativet
    Click image for larger version

Name:	P5030092.JPG
Views:	1
Size:	127,2 KB
ID:	1838408

    Sedan monteras Palminggaveln.
    Click image for larger version

Name:	P5030093.JPG
Views:	1
Size:	171,4 KB
ID:	1838409

    Vevsidan.
    Click image for larger version

Name:	P5030094.JPG
Views:	1
Size:	163,0 KB
ID:	1838410

    På med vevgaveln.
    Click image for larger version

Name:	P5030095.JPG
Views:	1
Size:	181,4 KB
ID:	1838411

    Montera småtpryttlarna samt vev och stjärnhjul.

    Voila!
    Click image for larger version

Name:	P5030096.JPG
Views:	1
Size:	181,1 KB
ID:	1838412Click image for larger version

Name:	P5030097.JPG
Views:	1
Size:	138,3 KB
ID:	1838413


    Fortsättning...?!
    Tänkte jag ska peta in bilder även för min 1601 C IAR samt 2601C Elite här, så sagan fortsätter...
    Senast ändrad av Mooki; 2015-05-05, 22:03.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

  • #2
    1601 C IAR

    Nästa rulle till rakning blir en 1601 C IAR, tyckte den platsade bra i sällskapet.

    De obligatoriska översiktbilderna.
    Click image for larger version

Name:	P3280001.JPG
Views:	1
Size:	233,9 KB
ID:	1777642Click image for larger version

Name:	P3280002.JPG
Views:	1
Size:	197,1 KB
ID:	1777643

    Att lossa vev, stjärnhjul och sånt räknar jag med att de flesta har stenkoll på vid det här laget, så jag går direkt vidare till att lossa gavlarna.
    Click image for larger version

Name:	P3280004.JPG
Views:	1
Size:	405,8 KB
ID:	1777644

    Palminggavelns insida.
    Click image for larger version

Name:	P3280005.JPG
Views:	1
Size:	287,6 KB
ID:	1777645

    Vevgavelns insida.
    Click image for larger version

Name:	P3280006.JPG
Views:	1
Size:	260,1 KB
ID:	1777646

    Kvar på stativet sitter palming-sidans innergavel.
    Click image for larger version

Name:	P3280007.JPG
Views:	1
Size:	321,3 KB
ID:	1777647

    På vevsidan ser det istället ut så här.
    Click image for larger version

Name:	P3280008.JPG
Views:	1
Size:	328,8 KB
ID:	1777648

    Avlägsna spolen, lösa bromsvikter så var lite aktsam.
    Click image for larger version

Name:	P3280009.JPG
Views:	1
Size:	334,5 KB
ID:	1777649

    Pilla loss innergaveln som satt kvar på palming-sidan, inga skruvar så inga problem.
    Click image for larger version

Name:	P3280010.JPG
Views:	1
Size:	547,4 KB
ID:	1777650

    Lyft av vevgaveln.
    Click image for larger version

Name:	P3280011.JPG
Views:	1
Size:	316,7 KB
ID:	1777651Click image for larger version

Name:	P3280012.JPG
Views:	1
Size:	415,5 KB
ID:	1777652Click image for larger version

Name:	P3280013.JPG
Views:	1
Size:	394,1 KB
ID:	1777653

    Lyft av bromsstacken.
    Click image for larger version

Name:	P3280014.JPG
Views:	1
Size:	253,8 KB
ID:	1777654Click image for larger version

Name:	P3280015.JPG
Views:	1
Size:	289,2 KB
ID:	1777655Click image for larger version

Name:	P3280016.JPG
Views:	1
Size:	122,1 KB
ID:	1777656

    Delarna säras.
    Click image for larger version

Name:	P3280017.JPG
Views:	1
Size:	258,2 KB
ID:	1777657Click image for larger version

Name:	P3280019.JPG
Views:	1
Size:	363,3 KB
ID:	1777658

    Här syns f.ö. IAR lagret som är en del av rullens namn.
    Click image for larger version

Name:	P3280020.JPG
Views:	1
Size:	410,6 KB
ID:	1777659

    Tillbaks till huvuddrevsstativet, lossa pinjongen, sen andra smådelar som ser "lossningsvänliga" ut, börja med fjädern.
    Pinjong.
    Click image for larger version

Name:	P3280021.JPG
Views:	1
Size:	332,3 KB
ID:	1777660

    Fjäder.
    Click image for larger version

Name:	P3280022.JPG
Views:	1
Size:	385,8 KB
ID:	1777661

    Hylsa.
    Click image for larger version

Name:	P3280023.JPG
Views:	1
Size:	166,5 KB
ID:	1777662Click image for larger version

Name:	P3280024.JPG
Views:	1
Size:	329,7 KB
ID:	1777663

    Kopplingsdetalj.
    Click image for larger version

Name:	P3280025.JPG
Views:	1
Size:	383,4 KB
ID:	1777664Click image for larger version

Name:	P3280026.JPG
Views:	1
Size:	278,7 KB
ID:	1777665

    Ännu en kopplingskomponent.
    Click image for larger version

Name:	P3280027.JPG
Views:	1
Size:	300,0 KB
ID:	1777666

    Sist den stora plåtbiten
    Click image for larger version

Name:	P3280028.JPG
Views:	1
Size:	336,0 KB
ID:	1777667

    De två kopparshimsen som visst satt kvar på vevaxeln.
    Click image for larger version

Name:	P3280029.JPG
Views:	1
Size:	469,3 KB
ID:	1777668

    I vevgavelns lagerkopp sitter pinjongen nylonbussning och dess returfjäder.
    Click image for larger version

Name:	P3280030.JPG
Views:	1
Size:	328,7 KB
ID:	1777669

    Palminggaveln har ett litet alu-drev i en plasthylsa, samt några kopparshims i botten av sin lagerkopp.
    Click image for larger version

Name:	P3280031.JPG
Views:	1
Size:	200,7 KB
ID:	1777670

    3 shims ser det ut som.
    Click image for larger version

Name:	P3280033.JPG
Views:	1
Size:	81,1 KB
ID:	1777671

    Innergavlarna.
    Click image for larger version

Name:	P3280035.JPG
Views:	1
Size:	352,3 KB
ID:	1777672

    Låsring till palminggavelns spollager.
    Click image for larger version

Name:	P3280036.JPG
Views:	1
Size:	155,6 KB
ID:	1777673

    Låsring till vevgavelns spollager.
    Click image for larger version

Name:	P3280037.JPG
Views:	1
Size:	226,7 KB
ID:	1777674

    Linspridare, notera de små plastflärparna som man försiktigt klämmer ihop för att lossa evighetsskruven.
    Click image for larger version

Name:	P3280041.JPG
Views:	1
Size:	193,2 KB
ID:	1777675

    Lossa evighetsskruven, sen resten av delarna på sedvanligt manér.
    Click image for larger version

Name:	P3280043.JPG
Views:	1
Size:	154,5 KB
ID:	1777676Click image for larger version

Name:	P3280045.JPG
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	1777677

    Lite detaljstudie av huvuddrevsstativet, man ser låsringen som man kan pilla bort om lust därtill finnes.
    Click image for larger version

Name:	P3280046.JPG
Views:	1
Size:	253,9 KB
ID:	1777678

    Ingen aning om varför det dyker upp en närbild på pinjongen mitt i alltihop, var tydligen för länge mellan skruvande och författande...
    Click image for larger version

Name:	P3280047.JPG
Views:	1
Size:	155,1 KB
ID:	1777679

    Just det ja, tydligen hade jag lust till att pilla bort låsringen, lustigt det där hur lusten ibland smyger sig på...
    Click image for larger version

Name:	P3280048.JPG
Views:	1
Size:	137,1 KB
ID:	1777680

    Det barskrapade huvuddrevsstativet.
    Click image for larger version

Name:	P3280049.JPG
Views:	1
Size:	267,4 KB
ID:	1777681

    Nu dyker pinjongen upp igen, undrar nog om det inte försiggick sig lite rom- eller whiskeykonsumtion samma kväll...?
    Skulle förklara varför jag inte riktigt minns hur (om?) jag tänkte när jag fotade...
    Click image for larger version

Name:	P3280050.JPG
Views:	1
Size:	152,0 KB
ID:	1777682

    Spollagren.
    Click image for larger version

Name:	P3280051.JPG
Views:	1
Size:	90,9 KB
ID:	1777683

    End of part 1, the isärskruvning...

    Konstpaus...

    Del 2, ingående delar.

    Först en liten överblick på rengjorde delar.
    Click image for larger version

Name:	P3300056.JPG
Views:	1
Size:	467,2 KB
ID:	1777684

    Sen en jämförelse av låsringar och clips.
    Click image for larger version

Name:	P3300057.JPG
Views:	1
Size:	142,9 KB
ID:	1777685

    Originalbromsbelägg till vänster och de nya (CF) till höger.
    Click image for larger version

Name:	P3300060.JPG
Views:	1
Size:	79,9 KB
ID:	1777686

    Skruvar, den kortare är den som håller kupolmutterns låsbricka.
    Click image for larger version

Name:	P3300061.JPG
Views:	1
Size:	44,1 KB
ID:	1777687

    Fjädrar.
    Click image for larger version

Name:	P3300062.JPG
Views:	1
Size:	59,1 KB
ID:	1777688

    Shims, brickor och sånt.
    Click image for larger version

Name:	P3300063.JPG
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	1777689

    Kullager, igen.
    Click image for larger version

Name:	P3300064.JPG
Views:	1
Size:	53,0 KB
ID:	1777690

    Huvuddrev (aluminium med nån beläggning) samt övre bromsbrickan. Ger ett skönt ckickande ljud när man fär fisk, eller tångruska för den delen.
    Click image for larger version

Name:	P3300065.JPG
Views:	1
Size:	164,1 KB
ID:	1777691

    Plastdelar, egentligen inget trevligt motiv, hade varit mycket bättre om det var nån gosig metall.
    Click image for larger version

Name:	P3300066.JPG
Views:	1
Size:	156,7 KB
ID:	1777692

    End of part 2, the jämförande overview.

    Ännu en konstpaus...

    Del 3.
    Själva återställandet.


    Efter en lämplig drickapaus har man förhoppningsvis hämtat tillräckligt mycket mod för att försöka få ihop prylarna igen.
    Annars kan man alltid försöka hitta ett trevligt display-skåp och montera in belysning så man kan åskådliggöra mekaniken, en lite dyrare men betydligt enklare lösning.

    Fetta in huvuddrevsstativet.
    Click image for larger version

Name:	P3300067.JPG
Views:	1
Size:	209,6 KB
ID:	1777693

    Frikopplingstangenten.
    Click image for larger version

Name:	P3300068.JPG
Views:	1
Size:	190,2 KB
ID:	1777694

    Kupade brickan med sin låsring.
    Click image for larger version

Name:	P3300069.JPG
Views:	1
Size:	158,0 KB
ID:	1777695Click image for larger version

Name:	P3300070.JPG
Views:	1
Size:	155,6 KB
ID:	1777696

    Länkarm med fjäder.
    Click image for larger version

Name:	P3300071.JPG
Views:	1
Size:	183,4 KB
ID:	1777697Click image for larger version

Name:	P3300072.JPG
Views:	1
Size:	200,4 KB
ID:	1777698

    Nästa detalj.
    Click image for larger version

Name:	P3300073.JPG
Views:	1
Size:	147,3 KB
ID:	1777699

    Kopparshims.
    Click image for larger version

Name:	P3300074.JPG
Views:	1
Size:	164,9 KB
ID:	1777700

    Pinjong.
    Click image for larger version

Name:	P3300075.JPG
Views:	1
Size:	179,1 KB
ID:	1777701Click image for larger version

Name:	P3300076.JPG
Views:	1
Size:	163,2 KB
ID:	1777702

    Vevaxel.
    Click image for larger version

Name:	P3300077.JPG
Views:	1
Size:	168,2 KB
ID:	1777703

    CF-lamell.
    Click image for larger version

Name:	P3300078.JPG
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	1777704

    Huvuddrev och CF-lamell.
    Click image for larger version

Name:	P3300079.JPG
Views:	1
Size:	125,7 KB
ID:	1777705

    Övre bromsbricka (finns iofs bara en i den här typen av bromsstack).
    Click image for larger version

Name:	P3300080.JPG
Views:	1
Size:	108,6 KB
ID:	1777706

    Montera tillbaka kullagren.
    Click image for larger version

Name:	P3300081.JPG
Views:	1
Size:	251,4 KB
ID:	1777707

    Hoppade visst tillbaka för att visa den lilla flärpen som klickar.
    Click image for larger version

Name:	P3300084.JPG
Views:	1
Size:	134,5 KB
ID:	1777708

    Pinjongens nylonbussning samt dess returfjäder.
    Click image for larger version

Name:	P3300085.JPG
Views:	1
Size:	204,2 KB
ID:	1777709Click image for larger version

Name:	P3300086.JPG
Views:	1
Size:	158,6 KB
ID:	1777710Click image for larger version

Name:	P3300087.JPG
Views:	1
Size:	192,9 KB
ID:	1777711

    Notera hur nylonbussningen placeras på pinjongen.
    Click image for larger version

Name:	P3300102.JPG
Views:	1
Size:	165,3 KB
ID:	1777723

    Trä på själva gaveln.
    Click image for larger version

Name:	P3300090.JPG
Views:	1
Size:	90,0 KB
ID:	1777712

    Lagerkoppan till palminggaveln förbereds.
    Click image for larger version

Name:	P3300091.JPG
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	1777713

    Sätt plasthylsan och alu-drevet på plats.
    Click image for larger version

Name:	P3300092.JPG
Views:	1
Size:	166,0 KB
ID:	1777714

    Sedan mellandrevet, som sitter med clips.
    Click image for larger version

Name:	P3300093.JPG
Views:	1
Size:	120,3 KB
ID:	1777715

    Glöm inte sätta skruvarna på plats på vevgaveln.
    Click image for larger version

Name:	P3300094.JPG
Views:	1
Size:	144,5 KB
ID:	1777716

    Dags för palmingsidans spolaxellager.
    Click image for larger version

Name:	P3300095.JPG
Views:	1
Size:	148,4 KB
ID:	1777717Click image for larger version

Name:	P3300096.JPG
Views:	1
Size:	84,1 KB
ID:	1777718

    På med innergaveln.
    Click image for larger version

Name:	P3300097.JPG
Views:	1
Size:	157,5 KB
ID:	1777719

    Valfritt om man monterar linspridaren före eller efter innergaveln, jag valde iaf att lossa innergaveln medan jag monterade linspridaren.
    Click image for larger version

Name:	P3300106.JPG
Views:	1
Size:	219,7 KB
ID:	1777727Click image for larger version

Name:	P3300098.JPG
Views:	1
Size:	162,6 KB
ID:	1777720
    Click image for larger version

Name:	P3300099.JPG
Views:	1
Size:	135,6 KB
ID:	1777721Click image for larger version

Name:	P3300100.JPG
Views:	1
Size:	109,0 KB
ID:	1777722

    Sätt dit de kupade fjäderbrickorna, samt stjärnhjulet så de hålls på plats.
    Click image for larger version

Name:	P3300103.JPG
Views:	1
Size:	105,6 KB
ID:	1777724

    Se till att passa på hur kopplingstangenten passar in i tumtangenten nät vevgaveln monteras på stativet.
    Click image for larger version

Name:	P3300104.JPG
Views:	1
Size:	153,7 KB
ID:	1777725Click image for larger version

Name:	P3300105.JPG
Views:	1
Size:	185,7 KB
ID:	1777726Click image for larger version

Name:	P3300107.JPG
Views:	1
Size:	169,5 KB
ID:	1777728

    På med palming-gavel och övriga delar som ligger kvar och skräpar.
    Så är man sålunda tillbaka på ruta ett, förhoppningsvis fungerar rullen som den ska annars är det läge att börja om från början.
    Rent generellt gäller: bruka inte våld, en del moment innebär lite lirkande, framförallt att sätta ihop vevgavel med huvuddrevsstativ och liknande operationer.
    Click image for larger version

Name:	P3300109.JPG
Views:	1
Size:	128,3 KB
ID:	1777729
    Senast ändrad av Mooki; 2015-05-05, 23:40.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Sista delen av den ohyggligt spännande och gastkramande trilogin...

      2601 C Elite


      Som en fortsättning på tidigare inlägg blir det här en enklare bild-svit över en 2601 C Elite, har inte samma bedövande mängd bilder men ändå tillräckligt för att den intresserad (och rimligt skarpögde) bör kunna bilda sig en uppfattning om skillnaderna.

      Inledande översiktsbilder:
      Click image for larger version

Name:	P5050101.JPG
Views:	1
Size:	158,8 KB
ID:	1777731Click image for larger version

Name:	P5050102.JPG
Views:	1
Size:	162,1 KB
ID:	1777732

      Bort med de vanliga delarna - vänstervevad rulle betyder som vanligt att kupolmuttern är gängad tvärtom jämfört med en "normal" gängning.
      Click image for larger version

Name:	P5050104.JPG
Views:	1
Size:	143,5 KB
ID:	1777733

      Lossa vevgaveln (genom att lossa tumskruvarna som vanligt).
      Click image for larger version

Name:	P5050105.JPG
Views:	1
Size:	212,9 KB
ID:	1777734

      Avlägsna spolen - pass på bromsvikterna, de har en obehaglig benägenhet att villa pipa iväg...
      Click image for larger version

Name:	P5050106.JPG
Views:	1
Size:	247,6 KB
ID:	1777735

      Lossa palming-gaveln, tvådelad så det är lika bra att dela på delarna.
      Click image for larger version

Name:	P5050108.JPG
Views:	1
Size:	213,5 KB
ID:	1777736

      Spole.
      Click image for larger version

Name:	P5050109.JPG
Views:	1
Size:	63,2 KB
ID:	1777737

      Insidan på vevgaveln.
      Click image for larger version

Name:	P5050111.JPG
Views:	1
Size:	155,5 KB
ID:	1777738

      Utsidan på vevgaveln.
      Click image for larger version

Name:	P5050112.JPG
Views:	1
Size:	122,4 KB
ID:	1777739

      Lossa skruvarna och lyft av gaveln från huvuddrevsstativet.
      Click image for larger version

Name:	P5050113.JPG
Views:	1
Size:	186,5 KB
ID:	1777740

      Det solitära stativet.
      Click image for larger version

Name:	P5050114.JPG
Views:	1
Size:	155,2 KB
ID:	1777741

      Lossa linspridardelarna, notera att det på denna rulle sitter en lättviktsspridare som original - tyvärr har de missat den lilla detaljen med knivbulten.
      Har som tur var några liggande, så den kommer ersättas med en keramisk.
      Click image for larger version

Name:	P5050115.JPG
Views:	1
Size:	99,5 KB
ID:	1777742

      Huvuddrevsstativet, lite tårögd blir man av att se sån härlig mekanik - och inte ett batteri så långt ögat når (undantaget kameran då förstås, å mobilen, å den trådlösa telefonen, å det digitala skjutmåttet... Jag tror jag slutar nu, blev inte alls sådär härligt bakåtsträvande som jag hade tänkt mig)
      Click image for larger version

Name:	P5050116.JPG
Views:	1
Size:	165,2 KB
ID:	1777743Click image for larger version

Name:	P5050117.JPG
Views:	1
Size:	147,5 KB
ID:	1777744Click image for larger version

Name:	P5050119.JPG
Views:	1
Size:	176,7 KB
ID:	1777745

      Lyft av den lilla fjädern och nylonbussningen som sitter på pinjongen, samt bromsstacken.
      Click image for larger version

Name:	P5050120.JPG
Views:	1
Size:	305,0 KB
ID:	1777746

      Bromsstacken är lite mer delbar än i en standard amba.
      Click image for larger version

Name:	P5050121.JPG
Views:	1
Size:	245,4 KB
ID:	1777747

      Närbild på pinjongens nylonbussning.
      Click image for larger version

Name:	P5050125.JPG
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	1777748

      Själva pinjongen med sitt ok, notera fasningen på oket.
      Click image for larger version

Name:	P5050127.JPG
Views:	1
Size:	49,8 KB
ID:	1777749

      Vevgavelns insida, hade jag plockat ur stödhylsan hade man sett en IAR också.
      Click image for larger version

Name:	P5050128.JPG
Views:	1
Size:	316,6 KB
ID:	1777750


      Det var den lilla bildsekvensen. Blev tydligen lite dåligt med foton den gången, men om jag minns och har lust ska jag försöka ta lite kompletterande bilder nästa isärskruvning med rullen.
      Senast ändrad av Mooki; 2015-05-05, 21:57.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

      Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

      Kommentera


      • #4
        Snygga mekinstruktioner som vanligt, och kul att någon vågar använda sin lilla guldrulle, min hamnade på skrivbordet som terapi över vintermörker.

        Jag har haft ett liknade problem fast då på en 5501, det visade sig att piniondrevet nöp fast på axeln. Jag vet fortfarande inte varför och efter att ha pillat loss den med ultraljudstvätten och smort upp axeln så funkar det igen. Kanske en ledtråd...
        Anders @ gäddfiske.se

        Kommentera


        • #5
          Dessa trådar borde få "Viktigt" framför sig så de hamnar högst upp klistrade och inte försvinner i djungeln av alla trådar.

          Ligger mycket jobb bakom.

          Kommentera


          • #6
            Tack för kommentarer.

            @Anders
            Inte omöjligt att det är mot pinjongen nylonbussningen kärvar, antingen där nånstans eller så är det passning mellan pinjong och spolaxel - ganska tajt passning så vevar man raskt förstår jag om den skippar. Verkade iaf funka bättre efter rundsmörjning med mindre segt fett.
            "Råkade" köpa 2 ex, så jag har det bästa av två världar, en att använda och en att spegla mig i glansen från under vintern...

            Leon
            Länkar till alla mina inlägg i den klistrade tråden under kategorin Rullar. Tonyex har ett liknande upplägg såtillvida att han har länkar i sin signatur.
            Tror inte Bergman vill att jag, Tony, Wreckis och andra rullisar ska blockera hela förstasidan med alla trådar...
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

            Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Leon
              Länkar till alla mina inlägg i den klistrade tråden under kategorin Rullar
              Men titta, hade ju missat att du har en tråd klistrad som "Viktigt". Då va det inget

              Kommentera


              • #8
                Mooki, du har återigen visat att du är kungen när det gäller dokumenterad rullsprängning!!!
                Dina trådar är en guldgruva med ett enormt värde, rena uppslagsverket! :-)

                Åter till 2501, löste rengörning problemet? Själv hade jag gissat att problemet var pinjongens nylonbussning som inte fjädrade tillbaka.
                Ett nördigt tips för att bli av med lite friktion...gratis! Ta bort plasthylsan runt aludrevet. Montera drevet på spolaxeln efter spolen är isatt, på med en bit ventilgummi som håller kvar drevet i position.
                Baksidan är att man inte får ur spolen utan att först lossa andra gaveln.

                Visst är det alldeles för mycket plast i 25'orna, därför tycker jag att du säljer dessa till mig istället, har nio högervevade 25'or men de kan gott få sällskap av en "felvevad" :-)

                Kommentera


                • #9
                  2501............ barnförbjudet!!!!!!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                    Tack för kommentarer.

                    @Anders
                    ....
                    "Råkade" köpa 2 ex, så jag har det bästa av två världar, en att använda och en att spegla mig i glansen från under vintern...
                    själv fick jag buda hem en luna 103l som bruksrulle, det är inte riktigt samma sak...
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 909 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X