IVCB-IV vs MAG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IVCB-IV vs MAG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• IVCB-IV vs MAG

Håller på att kolla på lite mörrum-rullar och är lite "lost" med vilket bromssystem som är bäst och om det ens är någon skillnad på rullarna egentligen.
    Frågan gäller Mörrum ZX 3600 som ges i båda versionerna (?) alltså IVCB och MAG.
    Har kollat runt lite och antar att IVCB systemet är det "normala" systemet som finns på vanliga ambassadörer, men är inte direkt någon nörd inom området... Oavsett någon som vet något mer om systemen och hur bra de fungerar.
    Intressant läsning: http://www.japantackle.com/Topics/brake_system.htm

Den sidan ger en bra fingervisning om hur bromssystemen fungerar.
    Att kunna förstå tekniken bakom, är en bra början, men i praktiken är det allting mkt annorlunda. Det är framför allt tycke, smak och egna färdigheter [läs kastteknik] som avgör vilken bromssystem är bäst. Vissa är sålda på mag andra älskar centrifugal, så det finns ingen s.k. "rätt" svar här, tror jag.

Frågan kommer upp då och då och jag ska försöka hitta en av de senaste trådarna om ämnet.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-05-19, 07:46.

Kommentera

Precis som både Tonyex och Silverbågen är inne på finns det inget system som i helhet är det andra bättre. Det finns dock skillnader i de olika systemens funktion och karaktär vilket gör att ett visst bromssystem kan ses som fördelaktig för en specifik applikation, men ha sina brister i andra. Klokast är nog att testa det som passar din kaststil bäst och utgå från det. Men skillnaderna är som sagt små och för de flesta av oss försumbara. Skillnaderna blir främst märkbara i extremerna dvs när du måste kasta t ex längst, lättast eller stabilast.

Kommentera

Så om man utgår från länken jag postade i första inlägget kan man säga att MAG är fördelaktig vid aggressiva kast med hög moment på spolen och IVCB bättre vid lägre moment på spolen?

Kommentera

Ursprungligen postat av abu garcia Visa inlägg
          Så om man utgår från länken jag postade i första inlägget kan man säga att MAG är fördelaktig vid aggressiva kast med hög moment på spolen och IVCB bättre vid lägre moment på spolen?
          Ja och nej...! [emoji1]
          Länken är svårtolkad.
          Allt hänger på hur du kastar och hur du vill att det ska bromsa.
          Lite fysik då,
          Centrifugalbromsen är kvadratiskt proportionell mot varvtalet, dubbelt varvtal ger fyrdubbel bromsverkan. Störst verkan vid utkastet alltså.
          Magnetbroms är proportionell mot varvtalet, dubbelt varvtal ger dubbel bromsverkan. Bromsar mer genom hela kastet.
          Ha detta i åtanke och klura lite på det kontra kaststil, bete osv..
          Använder själv MAG (och C) på lite tyngre beten och ren C på lättare där MAG förstör kastlängderna för mig.

Kommentera

Well, rullen har ju linkapacitet på 120 meter så kan ju inte bli alltför långa kast, och kommer användas på ett mörrum 9fots spö kastvikt 10-40gram, så vet inte. För mig fungerar revo thoro hs för tyngre beten väldigt bra, är la C på den har jag för mig (?)

Kommentera

Ja kastar du ut hela spolen så är det väl nästan nytt rekord!?
              Jag har även rulle för tyngre beten med bara C och visst kastar den bra. Efter jag förstått är MAG-rullar vanligt vid beachcasting...om man nu kan dra några slutsatser av det? :-)
              Har man en rulle med både C och MAG så är det bara att prova sig fram.
              Ex, min rulle hade dåliga kastlängder, verkade bromsa upp direkt vid utkast...spelade liksom ingen roll hur mycket jag tog i.
              Minskade C som ger störst verkan vid utkast och ökade MAG en smula...och vips så gick det bättre!
              I övrigt så är inte maxad kastlängd prio ett för mig. Kasta stabilt och hyfsat långt utan att ta i är min melodi....och så fiskar jag ju iofs mest från båt.

Kommentera

Tja säg att jag kastar 60-70 meter med lite tur och medvind och att faktiska längden lina man har är 105-110m, säg sedan att man får ett stort norskt monster på kroken trots att man har en lite skit kast-pilk.
                Har tidigare slutat med fullt åtdragen broms och mig sittandes på röven med fötterna på ett metallräcke, enda tills det fanns 5 meter lina kvar och 0,25 flätlinan linan går av på mitten, var bara att hålla fast spöt för kung och fosterland och be till gudarna att jag och spöt inte skulle hänga med, och självklart hade jag ingen kniv tillahnds för att kapa linan :P Jag förbannar mig själv till denna dag för att jag inte hade större och starkare av all utrustning för att se vad som varit på kroken...
                historier åt sidan.
                Uppfattningen jag har fått av det du nämnt är att man få i regel längre kastlängd med mag, ja jag vet en kurva och ekvation av det hela, men säg att man kastar längst längd under den höga hastigheten av rullen så borde man ju då rimligtvist kasta längst med MAG,
                Å andra sidan kastar man längre om man har lägre hastighet under längre tiden av kastet med C. Hatar både fysik och matte men något borde la finnas där uppe i och med att jag är naturvetare egentligen...

Kommentera

När det gäller Mörrums MAG så upplever jag att det bromssystemet har större känslighet än Ivcb bromssystemet men också lite mer "nervöst". Ruller är dock riktigt grym och nu finns det dessutom trimspole att tillgå!
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Så man får inte tillräckligt med trim för 4000 spänn nu för tiden???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki