IVCB-IV vs MAG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IVCB-IV vs MAG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Oscar.....jag märker att bromsdjävulen har dig i sitt grepp.....jag har själv legat vaken och grunnat på hur man optimalt bromsar sin rulle!
    Helst vill jag ha olika kurvor för acceleration och retardation.
    Det löser beachcastarna genom att släppa på MAG-bromsen under kastet....fast det är inget jag löst på mina rullar.

För att krångla till det mer, om du kastar hårt.....kanske om du försöker få iväg lätta drag måste en C-broms begränsa spolens hastighet...annars sitter skatbot som en keps på rullen!
    Om du kastar tyngre strömlinjeformade beten...kanske lugnare kast (kommer långt iaf) så krävs mindre C-broms.
    MAG bromsar ju mer i låga hastigheter, minns inte om de skrev positivt eller negativt om det på sidan du länkade till....men det är ju omöjligt att säga, vill jag eller vill jag inte ha bromsverkan i lägre hastigheter?
    Jag kan se MAG som ett alternativ till mek-broms om man vill ha stabilare i senare delen av kastet.
    Hoppas jag inte rörde till det mer för dig nu......vore även kul om andra kom med synpunkter och erfarenheter av C kontra MAG.

Nä, när det gäller trim kan det inte kosta för mycket, det gäller att hålla ett skyhögt kilopris på firrarna!

Kommentera

Att kasta långt är det något jag inte behöver i vanliga fall, med tanke på att jag fiskar oftast från båt. De enda gångerna kastlängder spelar roll är när jag fiskar havsöring från land och då fiskar jag varken med Centrifugal , IVCB, SVS-Infinity eller Mag.

Att jag inte har några rullar kvar som har magbroms beror på att jag upplever [precis som KeBa] att jag behövde skruva upp kastbromsen mer än vad jag ville för att undvika overrrun, något jag inte behöver med DC, Centrifugal eller IVCB. Visst jag kunde matcha kastlängder jag hade med C eller IVCB när jag kastade med Mag, men då behövde jag tänka och anpassa min kastteknik, vilket var ett minus för mig. Självklart betyder inte det att magbroms är sämre än andra konventionella kastbromssystem, utan jag upplevde att jag hade svårare att nå 80-meters strecket jag hade ritat varje gång med en vicke på 20 gr och ett spö på 9,6 fot. Det var viktigt för mig då.

För att avsluta mitt inlägg, då kan vi konstatera att det finns inga rullar som kastar alla beten längst, utan det varierar väldig mkt beroende på hur aerodynamiska beten man kastar, hur mkt väger dom, vilken aktion/ryggrad har spöt du har, hur duktig är du på att hantera din utrustning, osv.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-05-19, 20:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av abu garcia Visa inlägg
        Så man får inte tillräckligt med trim för 4000 spänn nu för tiden???
        Klart du får! Du får en fantastisk rulle för dom pengarna oavsett om du väljer MAG eller IVCB.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Klart du får! Du får en fantastisk rulle för dom pengarna oavsett om du väljer MAG eller IVCB.
          Det håller jag med om. //T
          PS: Tack för senast!

Kommentera

Ja och detta är vad som kallas för ett kluster fuck mer eller mindre risken för skatbo (för mig iaf) är ju trots allt störst vid början av kastet vilket innebär att man borde rimligtvis kunna se C som lite "säkrare" eller?

Nästan lika bra att dra av broms fanskapet och köra old-fashion och bromsa hela vägen med tummen

Nej men förstår dilemmat, förresten, någon som kan förklara varför jag inte hittar mörrum MAG rullar i swe och bara ivcb i swe?

Kommentera

Förresten, hur många gram under standard spolen samt kapacitet ligger trim-spolen på?

Kommentera

Ursprungligen postat av abu garcia Visa inlägg
                Ja och detta är vad som kallas för ett kluster fuck mer eller mindre risken för skatbo (för mig iaf) är ju trots allt störst vid början av kastet vilket innebär att man borde rimligtvis kunna se C som lite "säkrare" eller?

Nästan lika bra att dra av broms fanskapet och köra old-fashion och bromsa hela vägen med tummen

Nej men förstår dilemmat, förresten, någon som kan förklara varför jag inte hittar mörrum MAG rullar i swe och bara ivcb i swe?
                För att Mag modellen är för japanmarknaden endast.

Kommentera

Du hittar all info här, http://www.hedgehog-studio.co.jp/phone/product/1922

Kommentera

Gör som jag, mina rullar har inte MAG så det var bara att snickra själv ;-)
                    Mörrum verkar vara en trevlig rulle :-)
                    Nä, usch...känner att köpdemonerna börjar viska..
                    Senast ändrad av KeBa; 2015-05-19, 20:29.

Kommentera

http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=kastbroms

Sen vill jag påpeka att detta med bromsar är en snårig djungel. Har rulle med IVCB-IV broms som funkar bra, en med centrifugal som funkar bra, en med mag som funkar bra samt en med centrifugal/mag i combo som funkar bra. Har även haft DC broms som funkat bra. Så vilken av dessa är den bästa när alla fungerar till det tilltänkta fisket??? Subjektiv känsla kommer avgöra och hur du upplever rullen i helhet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki