Ambassadeur Beast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Beast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    lnin

    Kan också bekräfta detta efter ett samtal med ABUs eminenta serviceavdelning. Dock finns de inte i lager. Tillverkas i upplagor efter beställning, så de kunde inte ens gissa när det skulle finnas några i lager på reservdelshyllan.
    Priset var dock klart, 971 SEK + frakt och postförskott.
    En polare (FRB här på forumet) har fått tag på ett ex och hängt på 6500C Big-Game gavlar..blev riktigt bra!

    Kommentera


    • #82
      Någon som vet om det bara att är byta ut detta stativet mot ett original eller måste man anpassa något?

      Edit: Såg här ovan att det stod att det var samma, sorry.

      Kommentera


      • #83
        Någon som vet om det bara att är byta ut detta stativet mot ett original
        Stativet som sitter på rullen är väl original ?

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Stativet som sitter på rullen är väl original ?

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
            Priset var dock klart, 971 SEK + frakt och postförskott.
            Man får en hel hög kromade mässingstativ för samma peng!

            Intressant att stativet är över 300 kronor dyrare som reservdel än det frästa stativet till Shimano Calcutta Conquest 300 av förra generationen som kostar cirka 640 kronor. (Nej, jag vill absolut inte göra detta till ännu en Sverige vs Japan-tråd men det är en relevant jämförelse).

            Beast-stativet till 5501an har förresten artikelnummer 811779 (tror inte det nämnts tidigare).

            Kommentera


            • #86
              Nu råkar jag äga denna fina rulle :-)

              Men eftersom jag aldrig haft multi innan så har jag inget att jämföra med, dvs jag kan inte säga om den är "bra". Jo, jag gillar den skarpt. Men hade ju varit kul om någon med lite multivana som också köpt denna best kunde uttala sig!

              Kommentera


              • #87
                Beast är en kalasrulle. Fiska och var glad.

                Jag måste säga att jag inte riktigt förstår varför så många är så aviga mot ABUs runda rullar. Lite som Volvo vs SAAB eller Canon vs Nikon. Känns som de flesta hängt upp sig på något och sedan fortsatt av gammal vana utan att ens vilja sätta sig in i det "andra".

                Jag har använt ABUs rullar intensivt sedan 2 år. Och ännu mer intensivt för 20 år sedan. Jag har hela tiden varit helnöjd med hur de presterat. Inte ett enda problem eller fel på någon av alla mina rullar. Men för att stilla nyfikenheten efter allt snack bla här på FS så köpte jag två Shimano Calcutta Conquest rullar. En ny 400 och en beg 200 DC. Bägge går som en dröm. Men inte är de på något sätt "bättre" än vad en rund rulle från ABUs finare sortiment. Kastar inte längre, inte mindre skatbon, inte fler fiskar :-) Uteendet är en smaksak. Jag gillar verkligen hur ABUs Rocket rullar ser ut. Gammaldags på ett skönt sätt. På samma sätt gillar jag Calcutta Conquest 200DC som är ursnygg på ett modernt vis. Däremot gillar jag inte utseendet på Calcutta Conquest 400. Skitful faktiskt, och tung! Men fiskar bra gör den. Som sagt är utseende en smaksak

                Conquest går inte ens mjukare än en modern ABU Record. Eller rättare sagt min Record 50:a eller min supertrimmade 6500 Rocket är inte på något sätt grövre i gången. Däremot är vissa av mina äldre ABU rullar inköpta på eBay klart grövre i gången. Men efter att de fått nya drev från ABU så är de lika smöriga. Tror att det ligger något i påståendet som ABU gjort att deras tillverkningsteknik är klart bättre numera än vad den var förr. Visst är de maskinfrästa delarna på Shimanorullarna snygga, men det är Mörrum också. Mässingsdelarna i en klassisk rund ABU är snygga på ett annat sätt.

                Jag har även köpt ett antal Mörrum SX på eBay och de ligger inte på något sätt efter Conquest. Vare sig i fiskeegenskaper eller kvalitet när jag granskar rullarna i delar. De frästa delarna är lika fint tillverkade och de kastar som en dröm. En SX1600/3600 mag med en spole från Avail utklassar allt annat jag har provat i kastlängder och lite strul. Dessutom mycket billigare. Spolen till SX1600 från Avail väger endast 5 gr. Det är lätt!! Jo jag föredrar mag då de verkar passa min kastteknik bättre samt att de är tysta. IVCB och Shimanos motsvariget väsnas en del. Någon nämnde traktor tidigare om ABUS rullar. För mig så ligger en traktor väldigt långt bort. Snarare är retro en mer korrekt benämning

                Kan för övrigt även göra en jämförelse mellan ABU Orra2 SX20 och Shimano Stradix FK 2500 som jag har i min ägo. Trots att Shimanos hasplar ofta höjs till skyarna och av någon anledning kastas det ofta skit på rullarna från ABU så är de precis lika bra. Har använt bägge intensivt och är helnöjd med bägge. Den enda radanmärkningen är att när jag vänder på veven, jo jag är högervevad, så blir det ett pyttelitet glapp på Orran. I övrigt så känns de väldigt lika. Mjuka och smidiga med kalassköna bromsar.
                Senast ändrad av Mankan G; 2017-01-31, 15:13.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #88
                  Mankan, du kan inte skriva så här. Shimano har ju "Hagane" o "X-ship" Ang. dreven i "nyare" Ambassadeurer så har jag för mig att man ändrade sättet att skära dem på i samband med att 1:a generationens moderna Record 50 kom....ungefär. Och ja, de nyare dreven är oftast klart bättre.

                  I övrigt handlar fiske väldigt mycket om "mode"!

                  Kommentera


                  • #89
                    Haha. Jag skriver som jag vill

                    Klart att smaken är som baken men jag är rätt övertygad om att de flesta skulle hålla med mig om de bara tog bort skygglapparna.

                    När det gäller Hagane, X ship och allt annat dravel som Shimano håller på med så är de i samma bottennapp som ABUs Next Generation och annat skit som dom skriver på spön och rullar. "11 ball bearing" står skrivet på min Revo Premiere. 4 av dessa sitter i handtaget där de gör ingen nytta. Marknadsföringsprat är det. Ingen kundnytta alls.....skulle helst vilja vara utan allt dravel. Har precis köpt mig tre olika Svartzonker Black Series spön. Urskönt befriade från "glitter". Ruskigt bra spön även för det dubbla priset. Gillar verkligen Svartzonkers tanke bakom serien
                    Senast ändrad av Mankan G; 2017-01-31, 19:25.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                      Mankan, du kan inte skriva så här. Shimano har ju "Hagane" o "X-ship" Ang. dreven i "nyare" Ambassadeurer så har jag för mig att man ändrade sättet att skära dem på i samband med att 1:a generationens moderna Record 50 kom....ungefär. Och ja, de nyare dreven är oftast klart bättre.

                      I övrigt handlar fiske väldigt mycket om "mode"!


                      Nu föredrar jag visserligen generellt sett japanska rullar men du och Mankan har ju helt rätt.
                      Reklamsnack och profiler som trycker stenhårt på påhittade tekniska koncept som väldigt få förstår sig på är i allra högsta grad på modet. Självklart görs tekniska framsteg men jag kan inbilla mig att reklampotentialen är det allra viktigaste från tillverkarhåll.
                      Ut och använd grejorna så märks fort att den klassiska, runda Ambassadeuren är en fullgod fiskemaskin i otroligt många olika sammanhang.
                      Angående Beast kan jag tycka den är lite väl dyr och jag har sett ett par där lager rostat väldigt fort men det är ju inga problem den är särskilt ensam om i dagsläget då jag haft nyare Conquest, Calcutta D och Daiwa Tatula med rostiga lager efter några få månaders användning.

                      Till syvende och sist handlar det om att trivas med sina grejor till fisket men jag tycker trenden går mer mot att trivas med att visa upp sina grejor för andra och prata om subjektiva klyschor som hur "sköna" prylarna är.
                      Tycker också det är svårt att inte tycka om en frisk gammal Mörrum med väl rengjorda lager, oavsett om den är trimmad, har magneter eller är en original SX C.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X