Prisspann Amba 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisspann Amba 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, jag blev ju aldrig fysiker eller ingenjör, trots ett halvhjärtat försök Och vad kan en gammal murvel om fysik?
    Så jag rastar min kasse igen och låter ämnet för min del rinna ut i sanden.
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

6000 och 4000
      Mina 6000 kastar längre och stabilare en både 4000 och 5000 rullarna, har säkert en del med linspridarens vändningar att göra men även hur många meter lina som går ut per spolvarv när man väl fått snurr på den.

På 4000 rullarna skulle jag säkerligen vunnit på att ha en stillastående spridare på dom andra 2 låter jag det va osagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Mina 6000 kastar längre och stabilare en både 4000 och 5000 rullarna
        Du pratar inte om beten som väger under 25 gram , hoppas jag. //T

Kommentera

Du pratar inte om beten som väger under 25 gram , hoppas jag.
          Nej till mete har jag en 2500 hittade inget annat användningsområde för den rullen

(beten under 25 gr Mörrum 1600/CQ 51)
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-11-04, 18:05.

Kommentera

Tråden är riktigt OT nu så en ny tråd angående spolbreddens betydelse borde startas och de senaste inläggen flyttas dit av moderator. Eftersom bredden på spole nu är på tal så hur upplever alla Calcutta D ägare sina rullar då de är smala och djupa?
            Eller hade ingenjörerna på Shimano totalt hjärnsläpp vid konstruktionsbordet?

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              Tråden är riktigt OT nu så en ny tråd angående spolbreddens betydelse borde startas och de senaste inläggen flyttas dit av moderator. Eftersom bredden på spole nu är på tal så hur upplever alla Calcutta D ägare sina rullar då de är smala och djupa?
              Eller hade ingenjörerna på Shimano totalt hjärnsläpp vid konstruktionsbordet?
              Var det allt du hade att tillföra? Det var inte mkt iaf.
              Fram med lite egna erfarenheter och konstruktiv feedback istället, surkart.

Det är svårt att kritisera ingenjörerna på Shimano utan att jämföra de med andra ingenjörer som inte ens hittar dörrhandtaget till sitt eget kontor.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-11-04, 20:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Var det allt du hade att tillföra? Det var inte mkt iaf.
                Fram med lite egna erfarenheter och konstruktiv feedback istället, surkart.

Det är svårt att kritisera ingenjörerna på Shimano utan att jämföra de med andra ingenjörer som inte ens hittar dörrhandtaget till sitt eget kontor.

//T
                Eftersom jag varken har kritiserat Shimanos ingenjörer eller hyllat några andra märken i mitt inlägg så undrar jag varför du direkt hugger till med surkart och andra tillägg. Jag ställde en fråga angående Calcutta D rullarna eftersom jag inte vet någonting om dom, men ser att de hyllas av dig och många fler, trots spolvidden. Om nu smal spole är en så dålig idé på ritbordet angående Ambarullar i 4000 storlek, tänkte jag att denna jämförelse med Calcutta D var högst intressant.

Sen att du läser inlägg som djävulen läser bibeln är inte mitt problem!

Kommentera

Ambarullar i 4000 storlek, tänkte jag att denna jämförelse med Calcutta D var högst intressant.
                  4000 är den Amb: rulle där jag märkt störst skillnad på att byta till lättad spridare och den skulle i alla fall i original vinna på en stillastående spridare.

När vi pratar pris på 2500 rullar såg jag en för några år sedan UT trimmad variant som såldes ny i Butik för 7000 kr (tror orange)

Köpte istället en begagnad grå original för 700 kr i en annan butik.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Ja, jag blev ju aldrig fysiker eller ingenjör, trots ett halvhjärtat försök Och vad kan en gammal murvel om fysik?
                    Frågan om grunda trimspolar gentemot tyngdpunktens [radiella] placering [så nära axeln så möjligt] för bästa stabilitet vid kast är riktigt.

Materialutveckling har avstannat lite och detsamma gäller trimsspolens design. Ingenjörerna upptäckte att det finns en del att laborera med kastbromssystemen och då har det kommit lite mer innovativa kastbromssystem på senare år som inte påverkar spolens tyngdpunkt negativt. De dom har lyckas med det är att öka spolens diameter [längre kastlängder ] utan att lägga på så mkt extra vikt på spolen och samtidigt bibehålla kaststabiliteten.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-11-04, 20:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                      Eftersom jag varken har kritiserat Shimanos ingenjörer eller hyllat några andra märken i mitt inlägg så undrar jag varför du direkt hugger till med surkart och andra tillägg. Jag ställde en fråga angående Calcutta D rullarna eftersom jag inte vet någonting om dom, men ser att de hyllas av dig och många fler, trots spolvidden. Om nu smal spole är en så dålig idé på ritbordet angående Ambarullar i 4000 storlek, tänkte jag att denna jämförelse med Calcutta D var högst intressant.

Sen att du läser inlägg som djävulen läser bibeln är inte mitt problem!
                      Intressant (och relevant) frågeställning tycker jag.
                      Hoppas det kan komma några svar/ide'er angående detta, har själv ingen erfarenhet (ännu!) av japanarna.

Vill passa på att tacka Mankan G för att han delgav oss sina tester och jämförelser, värdefullt!

//Kenneth

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 217 visningar
                      18 gillar