Rulltrim till 5601C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulltrim till 5601C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

och när man kastar så låter det mer än vad jag skulle vilja.
    Det kanske är så att rullen/rullarna ska låta mer en vad skulle vilja

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Det kanske är så att rullen/rullarna ska låta mer en vad skulle vilja
      Kan så vara, men tänkte bara kolla om det fanns något sätt att få den tystare

Kommentera

Kan så vara, men tänkte bara kolla om det fanns något sätt att få den tystare
        Lager och spridare är väl i så fall det som ger ljud ifrån sig och ev. linan.

Kommentera

Trimmnig av rullen gör att du ökar kastlängden och minskar risken för backslag ,men om du är nöjd med rullen som den är så när som på ljudet så räcker det med en smörjning. Ta isär rullen och droppa ngr droppar olja på lagren till spolen samt smörj evighetsskruven och dess drivhjul. Försvinner inte missljudet då så hör av dig till återförsäljaren och få det åtgärdat för du måste väl ha garanti kvar om rullen är nästan ny.

Om du ska trimma ngn av dina rullar så är det mest lönt på rocket rullen.

Kommentera

Rulltrim hjälper inte mot oljud i rullen. Det enda som hjälper är en genomgång o smörjning. Det första jag gör med en ny rulle är att skruva isär den o se hur den e smord. Spollagren tvättar ja alltid i aceton o ger dom 1-2 droppar raket bränsle.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kommentera

En droppe olja i lagren brukar göra underverk mot oljud. Keramiska lager kan man köra torra om man önskar. De snurrar då maximalt lätt men låter mycket. En droppe olja gör mycket för att dämpa oljudet och begränsar inte kastlängderna speciellt mycket. Däremot minskas tiden avsevärt när spolen snurrar fritt. Alla youtubefilmer med spolar som snurrar en evighet är garanterat gjorda med torra lager. Det har rätt lite med fiske att göra. Jag valde först att köra torrt i min UT trimmade (plus lite mer trim) 6500 pro rocket. Efter ett tag insåg jag att dels, oljudet var hemskt, dels att jag hade ingen nytta av att spolen snurrar när betet landar i vattnet. ;-).

Andra saker som kan föra oljud är linspridarskruven och mellandrevet i vänster gavel. Smörj

Att rullen är ny är ingen garanti att det är välsmort. Både min 6500 pro rocket och sonens 5601JB var fullständigt knasigt smorda från fabrik. De snabbsnurrande delarna som linspridaren var smorda med fett medan de långsamt snurrande delarna som huvuddrev var helt torra. 6500:an hade en tuggande mekanisk känsla när jag vevade som försvann när dreven fick en adekvat smörjning. Efter smörjning med rätt olja/fett så går rullen som en dröm
                Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-12, 19:41.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Min JB var "överfettad" ny den med..
                  Bara ett kast till..

Kommentera

Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
                    Min JB var "överfettad" ny den med..
                    Det verkar vara standard. ABU tar kanske i för säkerhets skull...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                      Det verkar vara standard. ABU tar kanske i för säkerhets skull...
                      Ja, det gör de säkerligen. MAn ska tänka på att vid monteringen har de ingen aning om hur länge just den här rullen kommer ligga i sin kartong på ett lager, flygfrakt, båtfrakt etc med olika temperatur och fuktförhållanden. Ren säkerhetsåtgärd skulle jag säga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S