Hjälp med Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Ambassadeur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Visst kan du lämna i Svänga, men det är ingen komplicerad operation. Kolla Mookis trådar om du inte redan gjort... Det ger ett mervärde till rullägandet!
    Skit fiske!
    Gösta

    Edit: Är vikten lite tillplattad? Ser ut dom mina gamla fast de är genomskinlig plast...
    Senast ändrad av Gösta; 2015-10-18, 11:13.

    Kommentera


    • #12
      Olle svarade på en timme efter att jag mailat honom. Kanonservice!

      Nu har jag beställt grejer av honom så får jag återkomma när jag för första gången skall skruva rulle. Tack för hjälpen!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Visst kan du lämna i Svänga, men det är ingen komplicerad operation. Kolla Mookis trådar om du inte redan gjort... Det ger ett mervärde till rullägandet!
        Skit fiske!
        Gösta

        Edit: Är vikten lite tillplattad? Ser ut dom mina gamla fast de är genomskinlig plast...
        Ja den är lite platt på en av sidorna.

        Kommentera


        • #14


          Med hjälp av den tråden blir du din egen mek! Borde vara obligatorisk för alla som äger en Amba. Av mina tiotalet är mer än hälften i tjänst vid fiske och det tillhör högtidsstunderna på hösten/förvintern när man får plocka isär, göra rent, smörja upp och montera ihop igen. Ger en ny dimension till rullägandet och med Mookis hjälp blir det ju faktiskt enkelt. Ta det bara steg för steg eller kör förbi Karlskoga så ska jag byta delarna åt dig på tio minuter...
          Skit fiske!
          Gösta

          Edit: Det handlar inte om att spara pengar, det handlar om att få en helt ny förståelse för de små finmekaniska underverk du använder för ditt fiske. Det ÄR en väldigt skön känsla att ha gått igenom sin rulle och veta att allt är rätt, inte behöva lita på att andra har gjort rätt
          Senast ändrad av Gösta; 2015-10-18, 13:11.

          Kommentera


          • #15
            Ang bakelitvikterna så finns dom faktiskt i 2-3 olika storlekar. Va inga problem o beställa från abu,fast e iofs 2-3år sedan ja beställde. Tycker dom funkade bra med flätlina.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #16
              fast e iofs 2-3år sedan ja beställde.
              Säljs fortfarande Japanrullar med dessa vikter så visst finns dom att köpa.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av drbengan Visa inlägg
                Tack! Det förklarade mycket.

                Den plastbit jag hittade och misstänker är bromsvikt ser ut såhär:
                [ATTACH=CONFIG]82388[/ATTACH]

                Skall man hålla på och byta flera delar kanske det är lika bra att skicka den till någon som kan. Kan man lämna den i Svängsta fortfarande? Pendlar förbi där så gott som varje vecka.
                Hej Arne;

                Det är en centrifugalbromsvikt du har på bilden ovan till din Ambassadeur 6500C Special....
                Kastar du med flätlina bör du helst ha två, lite tyngre centrifugalbromsvikter på vardera ståltappen, vikter som under kast trycker lite extra mot centrifugalbromsbanan. Anledningen till detta är att du då får färre "Professional Overruns", dvs skatbon...

                Du bör dessutom ha den mekaniska bromsen lite hårdare åtdragen tills du fått in kasttekniken med Ambassadeur och stum flätlina....

                Man lär så länge man lever!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #18
                  Eldhandens tips är nytt för mig och funkar säkert. Men med sex vikter så kan du inte bara variera trycket mot bromsbanan i två punkter utan också hur stor yta som trycks mot banan... Ger betydligt bättre möjlighet till anpassning och rullen blir mer lämpad för modernt fiske! Hör gärna av dig när du får grejerna från Olle o berätta!
                  Skit fiske!
                  Gösta

                  Kommentera


                  • #19
                    På min favoritrulle, en Ambassadeur 5601JB med UT Pike Performance, dvs bussningar, så använder jag 4 vikter och ingen mekanisk broms till ner till ca 20 gram. Mekanisk broms aktiverar jag enbart vid motvind.

                    Till lättare beten kan fler vikter krävas då en stor Ambassadeur aldrig kommer upp i de varvtal som en 2500C kommer upp i.
                    På 2500C med 0,25 nylon använder jag 1 vikt nedfilad till hälften.

                    Under 20g tar jag gärna en 2500C, Revo Premier gen1 eller haspel.

                    Jag har dock kastat med spinn sedan jag var 10, dvs de senaste 17 åren och tävlat i casting lika länge med "Spinn Längd Tvåhands" som bästa gren.
                    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
                      På min favoritrulle, en Ambassadeur 5601JB med UT Pike Performance, dvs bussningar, så använder jag 4 vikter och ingen mekanisk broms till ner till ca 20 gram. Mekanisk broms aktiverar jag enbart vid motvind.

                      Till lättare beten kan fler vikter krävas då en stor Ambassadeur aldrig kommer upp i de varvtal som en 2500C kommer upp i.
                      På 2500C med 0,25 nylon använder jag 1 vikt nedfilad till hälften.

                      Under 20g tar jag gärna en 2500C, Revo Premier gen1 eller haspel.

                      Jag har dock kastat med spinn sedan jag var 10, dvs de senaste 17 åren och tävlat i casting lika länge med "Spinn Längd Tvåhands" som bästa gren.
                      Spännande att tävla i casting!

                      Hur fungerar det mer praktiskt?
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 070 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf
                       
                      Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                      22 svar
                      11 031 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Äldre Id  
                      Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
                      271 svar
                      47 595 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
                      50 svar
                      6 174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Bilbo, 2025-03-22, 14:06
                      11 svar
                      1 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X