Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Köpråd av Haspelrulle
Collapse
X
-
Jag fick idag hem en Techniumrulle från Angel-Domaene. Tog fem arbetsdagar, bra service, bra priser.Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
Kommentera
-
Vad är skillnaden på utväxling då? Låt säga 6:0:1 och 4:98:1?Ursprungligen postat av jonasamna Visa inläggJag valde shimano stradic ci4+ före rarerium då den har en högre utväxling och passar mig bättre vid jiggfiske, supernöjd med mitt val. Rekommenderas...
Kommentera
-
Det är hur många varv bygeln roterar kring spolen per vev-varv. Alltså roterar 6.3:1 utvxl. 6.3 varv per varv.
Beroende på hur stor radie spolen har så tar den in olika längd lina dessutom. Shimano listar hur mycket lina som tas in per varv i cm om jag minns rätt.
Personligen gillar jag 4.8:1 för tunga wobbler och gäddfiske. Bra med kraft. Har haft 6.3:1 förut och då tycker jag att jag måste koncentrera mig på att veva sakta. Men detta är en högst personlig åsikt.
Kommentera
-
Måste bara säga att den här rullen är himla frän också!
Kommentera
-
Stod i valet mellan en Orra SX och en shimano i samma prisklass. Valde det svenska (nåja) alternativet då jag faktiskt inte såg någon större skillnad. Att Abun dessutom var snyggare gjorde saken ännu lättare. Jag har länge försökt förstå skillnaden mellan de olika alternativen och märkena inom kategorin haspel. Om vi tar Abu så har jag kikat på allt från toppmodellen Revo ner till Orra S. Om vi bortser från utseendet så känns de alla rätt lika att veva trots rätt sorts skillnad mellan hur många lager de har. Samtliga har carbon tex bromsar. Ingen större skillnad här heller. Vikten kan däremot skilja rätt mycket men om man som jag är van med att slänga 100 g gummi med en gäddpåk och en 6500 cs pro rocket så är det ingen större sak om rullen väger 145 g istället för 200 g.
Shimano har väl några modeller med en mer fintandat huvuddrev om jag minns rätt. Ger förmodligen än mer smörig känsla men redan min Orra SX 20 känns fanatiskt mjuk och smörig så varför? På en multiplikator gör lager på några strategiska ställen en enorm skillnad i kastegenskaper men det stämmer väl inte riktigt med en haspel? Om rullen har 8 eller 11 kullager känns bara som en marknadsföringsgrej.
Vi har både hasplar och multirullar i familjen. Enbart Abu multi men både shimano, Daiwa och Abu blanu hasplarna och i ärlighetens namn så är skillnaderna mycket mindre på de olika hasplarna än de olika Ambassadeurerna. Beställde tom med haspel på eBay för en tid sedan. En NoName i 1000 storlek med 11 kullager. Detta enbart för att se hur mycket man får för 110 kr inkl frakt från Kina. Den kom idag med posten. Faktum är att den känns bättre än både shimanos och Abus enklaste modeller som kostar runt 300 kr på rea. Har givetvis inte en susning huruvida den håller längre än 2 månader eller 10 år. Eller om 90% av de 11 lagren aldrig blev monterade utan enbart hamnade som en stämpel på spolen. Ska riva ner den ikväll bara för att jag är nyfiken. Men den är skön att veva och stativet flexar mindre än de billiga shimano och Abu som vi har köpt till barnen som första set. Tom bromsen är mjuk
Vad jag vill komma till är att i alla fall jag har kommit till insikten att skillnaderna är rätt små mellan de olika fabrikaten. Åk istället runt och titta på reahyllorna, om du kan givetvis. Beror på var du bor. Rätt ofta har butikerna rullar och spön på rea som INTE är med på hemsidorna. Det kan vara delar av ett paket där tex spöet reklamerats medan rullen är hel. Själv har jag i höst köpt mig en 6500CS Pro rocket för 800 kr. Den röda specialversionen. Ett Abu veritas spö för 495 kr, ett St Croix för 499 kr. Den ovan nämnda Orra SX 20 hittade jag på XXL i går för 299 kr. Samtliga har stått på reahyllan och inte funnits med på hemsidanSenast ändrad av Mankan G; 2015-11-06, 17:34."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Fisherman's Headquarters is the premier Fishing Bait & Tackle Shop that provides first-class service and top quality saltwater fishing tackle to help you catch fish.
Uppdaterar lite, en butik har fått in denna av 2016 års modell så den blir det, eller rarenium, kan fan inte bestämma mig Finns inte heller någon butik som har alla dessa inne så omöjligt att åka o känna på demSenast ändrad av mickke90; 2015-11-06, 18:33.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 893 visningar