Hur viktiga är vikterna till centrufigalbromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur viktiga är vikterna till centrufigalbromsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur viktiga är vikterna till centrufigalbromsen?

Igår när jag kom hem från fisketuren kände jag mig ganska säker med kasten så jag tänkte greja lite med inställningarna på rullen. När jag skulle ställa in centrufigalbromsen på rullen ramlade en av vikterna bort och jag hittar den inte.Sen dess har jag inte testat att kasta med rullen så jag vet inte om det blev något fel. Så jag undrar hur viktiga dessa vikter till centrufigalbromsen är? Rullen är en dawia 250 l. Tacksam för svar

Haha oj. Oj! Den skulle övervarva så det heter duga! Det skulle aldrig funka. Centrifugalbromsen är tillsammans med magnetbromsen och tummen den viktigaste bromsen på miltiplikatorrullar. Den så kallade mekaniska bromsen bör man ha avställd, men inte centrifugalbromsen. Jag har använt multiplikator i 30 år och brukar ha minst 3 vikter aktiva på en 6 stifts broms! Bara för dig att köpa nya vikter. Har du en 2 eller fyra stifts broms e mitt råd att byta pinjong och köpa en 6 stifts centrifugalbroms så har du mer spelrum

Kommentera

De e ingen big deal så länge det inte bara e en 2 stifts broms. Jag har aldrig mer än 1-2vikter aktiverade när jag kastar. Allt över 10g blir 2 vikter o allt under 1 vikt. På min 2500c o 1500c finns bara 2 stift. Men de finns olika vikt på vikterna o köpa
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
        Haha oj. Oj! Den skulle övervarva så det heter duga! Det skulle aldrig funka. Centrifugalbromsen är tillsammans med magnetbromsen och tummen den viktigaste bromsen på miltiplikatorrullar. Den så kallade mekaniska bromsen bör man ha avställd, men inte centrifugalbromsen. Jag har använt multiplikator i 30 år och brukar ha minst 3 vikter aktiva på en 6 stifts broms! Bara för dig att köpa nya vikter. Har du en 2 eller fyra stifts broms e mitt råd att byta pinjong och köpa en 6 stifts centrifugalbroms så har du mer spelrum
        Jo, men nu var det ju så att bara en vikt hade ramlat av....om han har en 6-stiftsbroms så kan han ju fortfarande ha 5 stift aktiva om man skulle vilja det och det kommer garanterat funka. 4-stifts borde inte heller vara några problem och antagligen inte 2-stifts heller om du har den som är kvar aktiv.

Kommentera

Möjligtvis tycker jag att drt funkar med tunga aerodynamiska smala beten att ha 1 eller 2 vikter aktiverade. Men jag kör mucket allround när jag fiskar och kastar ofta beten som är lite lättare och fladdriga, då tycker jag 3 eller 4 vikter är optimalt. I alla fall för mig!

Kommentera

Möjligtvis tycker jag att drt funkar med tunga aerodynamiska smala beten att ha 1 eller 2 vikter aktiverade. Men jag kör mucket allround när jag fiskar och kastar ofta beten som är lite lättare och fladdriga, då tycker jag 3 eller 4 vikter är optimalt. I alla fall för mig!
            Precis, och det är ju fortfarande inga problem om det nu inte rör sig om en 2-stiftsbroms.....

Kommentera

För mig funkar 2 vikter till allt utom de lättaste betena. Kastlängderna mellan 1-2 vikter e ganska stor
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Mina rullar har alltid blivit för nervösa när man kommer ner till 2 vikter! Blir inte dina det? Jag kör med 3 eller4 vikter, utan mekanisk broms i stället!

Kommentera

För mig funkar 2 vikter till allt utom de lättaste betena.
                  Kör alltid med 2 vikter, mina första raketer kom med den inställningen så jag lärde mig kasta så med 6 pinnars sen har det blivit en vana.

Jag lyckades oavsiktligt låsa alla 6 då blev rullen riktigt nervös men med en rejäl nypa tur blev det inga skatbo...

Kan inte tänka mig att TS skulle få problem om han tappar 1 C-Vikt ...
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-04-13, 18:12.

Kommentera

I vilket fall tar inte rullen skada så fiska på. Och ingen använder alla vikter. Är det en äldre 2 stifts broms så kör med en.

Jag har enbart 1 vikt aktiv och oljad bana på alla mina ambor. Är rullen nervös i kasten så minska linmängd med 5-10 m. Kör så det ryker och du är en erfarenhet rikare. Att vissa anser att man måste ha 4 eller alla vikter är något personligt och gäller inte dig. Vad du behöver kan bara du själv komma fram till genom att prova.

Mycket beror på vilken typ av spö man har, vilka beten och kast teknik, haspelsnärtar kan kräva många vikter.
                    Senast ändrad av Exxet; 2016-04-13, 21:26.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 332 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S