Rulle till Daiwa AIR - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Daiwa AIR

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till Daiwa AIR

Hallå!
    Har precis införskaffat ett Daiwa AIR 7’7 4-21g casting. Otroligt nöjd med spöt men funderar på att införskaffa en dedikerad rulle till det. Vad har ni för förslag? Tatula BF kanske?

Steez CT SW har jag på mitt Air 7.3 4-21g.
    AIR732MLRB-AS "Finesse"

Tatula BF passar nog perfekt.

Senast ändrad av Hepper2; 2025-08-08, 06:55.

Kommentera

Jag funderar om inte Tatula BF är onödigt "BF" för ett ett spö av den längden och -21g, ffa den ovanligt grunda spolen. Har ett liknande 7'7" spö -24g och på den en Daiwa T3 med en grund Slp works spole (1012) Dock ej så grund som Tatula BF.

Med nylon/FC så lär BF-spolen riskera tömmas om du drar iväg ordentligt med ett 15-20g bete och ett långt 7'7' spö Även en Zillion 1000 SWTW funkar mkt väl på mitt spö. Kolla på en Zillion 1000 SWTW 'Shallow edition' från Japan? Silver Wolf heter den visst.
      Senast ändrad av anteman; 2025-08-09, 22:10.

Kommentera

Kommentera

Tack för tipsen hörni! Inte helt enkelt här.. intressant att Daiwa själva rekommenderar spöt med en Steez air som också verkar ha en väldigt grund spole. Tänkte köra med flätlina, men hör dig Anteman. Känns som att det kanske är lite riskabelt med så lite Lina. Ska kolla upp Zillion Silver Wolf och se om den går att få tag i Europa någonstans. Ett alternativ annars kanske är att låta min Metanium gå till detta spö och införskaffa en Conquest 101 till mitt Poison adrena 1610. Letade också efter den ”gamla” Alphas CT SV som nog skulle passa, men då blir det import…

Kommentera

Steez CT dyker upp begagnat ibland. En 70 storlek passar spöna riktigt bra iallafall.

Erik kör zillion.
            Daiwa AIR - the most premium rods in our line-up. Our Team Angler Erik Petersson has been using these and totally fall in love ❤️❤️ More info:...

Kommentera

Jag ska hålla utkik, hade varit kul att testa en Steez!

Kommentera

Ja finns en del att välja på...Tatula BF kan ju funka väl med flätlina beroende på diameter och vilka vikter du kommer kasta med mest.
                Får man på säg 100 m flätlina i vald dimension så lär ju det räcka, iaf för mig på ett sånt spö. Men jag skulle kolla upp det först innan köp. En Conquest är ju fin och rimligt kastkapabel tror jag men för tung på så nätta spön för mig. Loongze's runda rullar är liknade men avgjort lättare.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0733.png
Views:	174
Size:	138,8 KB
ID:	2658074
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja finns en del att välja på...Tatula BF kan ju funka väl med flätlina beroende på diameter och vilka vikter du kommer kasta med mest.
                  Får man på säg 100 m flätlina i vald dimension så lär ju det räcka, iaf för mig på ett sånt spö. Men jag skulle kolla upp det först innan köp. En Conquest är ju fin och rimligt kastkapabel tror jag men för tung på så nätta spön för mig. Loongze's runda rullar är liknade men avgjort lättare.
                  Stämmer specen att det går på 45m 0.06 så är det klent

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                    Click image for larger version  Name:	IMG_0733.png Views:	0 Size:	138,8 KB ID:	2658074

Stämmer specen att det går på 45m 0.06 så är det klent
                    Ja det var verkligen en grund spole! 45 m kan nog räcka för dedikerat BFS och korta kast, verkar vara en utpräglad BFS rulle. Sen är de ju så att en del rullar jag har inte rymmer vad de officiella siffrorna visar, ja de rymmer nog alla mindre lina än så vilket sannolikt också beror på att linor ofta är avgjort grövre än vad som anges på förpackningen.

Jag har en Daiwa haspelrulle som ska rymma 190m 0.13 men jag fick på en spole 120m Sufix 832 0,13.
                    Senast ändrad av anteman; 2025-08-13, 14:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 232 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S