Hur viktiga är vikterna till centrufigalbromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur viktiga är vikterna till centrufigalbromsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Värst vad alla kommer med Ambassadeurråd fast TS skriver att han har en Dawia(eller eventuellt en Daiwa).

Kommentera

Skillnaden för mig är ganska stor mellan 1 eller 2 vikter, kör alltid två vikter aktiverade så slipper jag parera så mkt. Exxets tips om att riva av 5-10 m åt gången lugnar ner rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
        Mina rullar har alltid blivit för nervösa när man kommer ner till 2 vikter! Blir inte dina det? Jag kör med 3 eller4 vikter, utan mekanisk broms i stället!
        Jag har inte märkt att de blir nervösa. Blir rullen nervös kan de bero på för mycke lina. Har även testat utan vikter men då vill de bara gå åt helsike :p
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Värst vad alla kommer med Ambassadeurråd fast TS skriver att han har en Dawia(eller eventuellt en Daiwa).
          Ja det har du rätt i. Är ju lite galet mtp att varje rulltyp har sina egenheter.

Men det viktiga om man bortser från märke på rullen är att var och en gör sin egen bedömning vilket bromsinställning man vill eller måste ha.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av pigshadjr Visa inlägg
            Igår när jag kom hem från fisketuren kände jag mig ganska säker med kasten så jag tänkte greja lite med inställningarna på rullen. När jag skulle ställa in centrufigalbromsen på rullen ramlade en av vikterna bort och jag hittar den inte.Sen dess har jag inte testat att kasta med rullen så jag vet inte om det blev något fel. Så jag undrar hur viktiga dessa vikter till centrufigalbromsen är? Rullen är en dawia 250 l. Tacksam för svar
            Hej Victor;

Kontakta Buster hos Daiwa för hjälp...

Centrifugalbromsvikternas funktion är att hindra rullen från "professional overruns", dvs övervarv och backslag med svårlösta trassel som följd...

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Tack för svar alla, i början funkade den inte klockrent men tillslut funkade den som den skulle igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 243 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S