Shimano Calcutta Conquest glappar i veven... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta Conquest glappar i veven...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Calcutta Conquest glappar i veven...

Tjena.

Märkte ett glapp i veven på min Conquest 100 häromdagen.
    Tänkte kolla med er som har likadana eller liknande om det är samma på era eller om det är fel på min.

Min är en 2014/2015 modell. Så den nya modellen.

Det yttrar sig enligt följande:

Man tar i stjärnhjulet och drar det utåt, och sedan trycker det inåt.
    Då blir det klickande ljud och man ser att allt rör sig någon mm i sidled. Ljudet kan bli tämligen högt.

Jag har inte märkt av detta tidigare och funderar på om jag har missat det eller om det är något som har slitit in sig, eller om det helt enkelt är något fel på den.

Tänkte ladda upp en film på det men det får bli lite senare i helgen.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Tjena.

Märkte ett glapp i veven på min Conquest 100 häromdagen.
    Tänkte kolla med er som har likadana eller liknande om det är samma på era eller om det är fel på min.

Min är en 2014/2015 modell. Så den nya modellen.

Det yttrar sig enligt följande:

Man tar i stjärnhjulet och drar det utåt, och sedan trycker det inåt.
    Då blir det klickande ljud och man ser att allt rör sig någon mm i sidled. Ljudet kan bli tämligen högt.

Jag har inte märkt av detta tidigare och funderar på om jag har missat det eller om det är något som har slitit in sig, eller om det helt enkelt är något fel på den.

Tänkte ladda upp en film på det men det får bli lite senare i helgen.
    Inget du behöver bry dig om skulle jag tro. De flesta rullar från de flesta tillverkare har ngt glapp enligt det du beskriver. Toleranserna är helt enkelt inte helt 100 och det är nog tur rent driftsmässigt..

Kommentera

Kan tillägga att på vissa rullar kan man "shimsa" bort detta glapp med tunna brickor...men det är lite pilligt och främst ngt man gör bara för att man är nördig.. =)

Kommentera

Ok, det låter ju bra.
        Vet att det finns där på tex Trulinoya och även någon annan rulle.

Har dock inte känt efter på min Ryoga. Får kolla på den och se vad den säger om det.

Kommentera

Är det inte bara själva stjärnhjulet som rör sig?
          Stjärnhjulen på flera av Shimanos rullar är inte gängade, som på en typisk Ambassadeur exempelvis, och kan upplevas sitta lite löst.
          En kul anekdot; jag vet om två personer som köpt nya Conquest och lämnat tillbaka dessa just för att
          stjärnhjulet inte ska "glappa" på en så dyr rulle.

Att vevaxel rör sig lite i sidled är fullt normalt men "någon millimeter" tycker jag låter som ett ganska stort spel.
          På alla mina japanska rullar (bland annat en Conquest 100 OG) och på en Conquest 101 av nya generationen jag hade hemma förra veckan finns ett litet glapp med ett knäppande ljud som följd.

Är du orolig att något är fel är det bara plocka isär och kika på vevfunktionen. Vevaxeln fästs med skruvar, det möjligen vara så att någon av dessa sitter löst. Det är inte vanligt men jag har haft hemma flera rullar med lösa skruvar.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Är det inte bara själva stjärnhjulet som rör sig?
            Stjärnhjulen på flera av Shimanos rullar är inte gängade, som på en typisk Ambassadeur exempelvis, och kan upplevas sitta lite löst.
            En kul anekdot; jag vet om två personer som köpt nya Conquest och lämnat tillbaka dessa just för att
            stjärnhjulet inte ska "glappa" på en så dyr rulle.

Att vevaxel rör sig lite i sidled är fullt normalt men "någon millimeter" tycker jag låter som ett ganska stort spel.
            På alla mina japanska rullar (bland annat en Conquest 100 OG) och på en Conquest 101 av nya generationen jag hade hemma förra veckan finns ett litet glapp med ett knäppande ljud som följd.

Är du orolig att något är fel är det bara plocka isär och kika på vevfunktionen. Vevaxeln fästs med skruvar, det möjligen vara så att någon av dessa sitter löst. Det är inte vanligt men jag har haft hemma flera rullar med lösa skruvar.
            Tar det till mig och ska titta djupare på det.
            Men det låter ju som att det är så det ska vara. Det är inget som märks när man fiskar heller.

"Någon mm" är kanske att ta i, jag tittade lite mer på det innan och det verkar som att det är ganska lite. inte 3mm om man säger så. Snarare 1mm än 3mm.

Har tänkt jag ska skruva isär den länge, men har saknat ett vettigt fett, får köpa det idag!

Kommentera

Jo, som flera har påpekat i tidigare inlägg, glappet du känner är normalt för Shimano Conquest (med flera) stjärnhjultoleranser och det har att göra snarare med deras design och funktion än annat. Om man öppnar rullen, då kommer du att se stjärnhjulet sitter löst och det kopplas ihop med en fyrkantsmutter (nr 112 på bilden) som reglerar slirbromsen. "Shimsa" inte bort glappet om du inte "måste".

Click image for larger version

Name:	15166162738_d3d3cd71bd_h.jpg
Views:	1
Size:	560,9 KB
ID:	1781703

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2016-06-03, 15:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Jo, som flera har påpekat i tidigare inlägg, glappet du känner är normalt för Shimano Conquest (med flera) stjärnhjultoleranser och det har att göra snarare med deras design och funktion än annat. Om man öppnar rullen, då kommer du att se stjärnhjulet sitter löst och det kopplas ihop med en fyrkantsmutter (nr 112 på bilden) som reglerar slirbromsen. "Shimsa" inte bort glappet om du inte "måste".

[ATTACH=CONFIG]87606[/ATTACH]

//T
                Jag är nöjd med alla svar.

Tusen tack för att ni har lugnat mitt sinne.

Kände på min Ryoga och där finns lite, men väldigt lite glapp.

Kommentera

Detta är vanligt och förekommande på i princip alla rullar. Det går också att motverka med brickor. Det är inget direkt fel men jag störs också av det, framförallt på min luna som i övrigt känns otroligt välbyggd men just i detta avseende så störs man.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    Har tänkt jag ska skruva isär den länge, men har saknat ett vettigt fett, får köpa det idag!
                    Själv brukar jag skruvar isär rullar med mejsel, inte med fett.

Skämt åsido, glappet i veven (alltså inte stjärnhjulet) är troligen ett nödvändigt ont hos rullar med separat vevaxel som fästs i stativet via en bricka.
                    Det kanske går att minimera glappet men alla rullar jag haft hemma med liknande vevaxelkonstruktion har haft ett litet glapp.

Name:	Drivning01c.jpg
Size:	302,4 KB
ID:	1781709
                    Här är vevaxeln, dess lager och fästbricka från en gammal Conquest.
                    Axeln fäst med en spårryttare under lagret. Här finns ett litet glapp mellan delarna, om det shimsas är risken att ökad friktion uppkommer men det går säkerligen lägga dit brickor för att minska glappet.

Vevaxeln i nya Conquest är snarlik men fästs med skruv i inneränden.
                    Jag vet tyvärr inte hur lagrets säte i stativet ser ut, det är ganska viktigt för möjligheten att shimsa bort glappet.

Name:	PixyDelar01e.jpg
Size:	278,5 KB
ID:	1781710
                    Daiwa använder en väldigt snarlik lösning.
                    I hålet under axeln finns ett kullager.
                    Axelns fläns har ett litet glapp mot fästbrickan, möjligen går det undvika även här men jag tror det lilla glappet fyller en funktion annars skulle det inte finnas på dylika high end-rullar.

Ja, nu blev det lite flummig text och bilder på andra rullar.
                    Så småningom får jag hem en CQ 101 av senaste generation som ska gås igenom, då får jag chansen att på allvar sätta mig in i modellens uppbyggnad.
                    Alltid bra att ha ett gäng bilder på den nyas inre också.
                    Senast ändrad av JontaK; 2016-06-04, 02:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 772 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki