Egen service av Shimano-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egen service av Shimano-rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Egen service av Shimano-rulle

    Goddag

    Jag gjorde slag i saken och köpte en Shimano Technium 2500 FD haspelrulle. Eftersom rullen är bättre än vad jag har använt innan är jag extra sugen på att se till att den vårdas.

    - I instruktionerna så står det att Shimano rekommenderar att jag använder Shimano Bantam-olja för regelbunden smörjning. Efter en googling kan jag inte finna den i någon webbaserad fiskebutik. Hur får jag tag på den? Eller finns det annan olja som duger lika gott?

    - Vilket är centralsmörjningshålet? (Det är där oljan ska appliceras)

    - Övrigt undehåll som jag kan göra? (Är oteknisk vad gäller rullteknik om du nu inte redan förstått det)
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

  • #2
    Annan olja (från t.ex. ABU) duger gott men...

    På en haspelrulle finns inte direkt några delar som kräver extra mycket underhåll då i princip ingen del av rullen utsätts för höga farter (vilket en spole i en multirulle gör) eller vatten.

    Jag är faktiskt väldigt skeptisk till att vissa haspelrullar har en "sevice port" där oljan ska hällas i. Då ställer jag mig frågan - hur försvann den till att börja med? Och varför just olja? Varför inte byta den gamla smutsiga oljan/fettet?

    På en haspelrulle är det egentligen lintrissan (eller bussningen/kullagret i den) som ska ha olja ganska ofta eftersom den är i kontakt med vatten (som ju finns på linan). Resten ska, enligt regelboken ha fett. Bygeln kan också behöva lite fett i de rörliga delarna om den blir trög att fälla.

    Haspelrullar behöver ytterst sällan smörjas invändigt. Så frågan är varför du ska smörja den till att börja med. Går den trögt?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-08-11, 17:19.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Man ska dock inte hälla i olja där, man ska droppa EN droppe olja där.

      Det är en spårskruv (platt mejsel) som brukar sitta rätt nära veven. Det brukar följa med en flaska i kartongen om du köpte den ny.
      Senast ändrad av Edguy; 2016-08-11, 17:33.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Haspelrullar behöver ytterst sällan smörjas invändigt. Så frågan är varför du ska smörja den till att börja med. Går den trögt?
        Den går inte trögt nu men jag utgår ju bara från vad som står i instruktionerna , d.v.s. att man bör ge den en droppe olja ungefär varannan fisketur.

        Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Man ska dock inte hälla i olja där, man ska droppa EN droppe olja där.

        Det är en spårskruv (platt mejsel) som brukar sitta rätt nära veven. Det brukar följa med en flaska i kartongen om du köpte den ny.
        Ja att det handlar om en droppe är jag med på. Är det den svarta skruven på bilden som man ska lätta på och droppa där i?

        Click image for larger version

Name:	Rulle.JPG
Views:	1
Size:	82,3 KB
ID:	1782273
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
          Den går inte trögt nu men jag utgår ju bara från vad som står i instruktionerna , d.v.s. att man bör ge den en droppe olja ungefär varannan fisketur.



          Ja att det handlar om en droppe är jag med på. Är det den svarta skruven på bilden som man ska lätta på och droppa där i?

          [ATTACH=CONFIG]89064[/ATTACH]
          har tjatat om detta tidigare men den så kallade servicelucka är enligt mig...ren gimmick utan någon som helst funktion förutom att du kommer droppa i en droppe olja som skvätter runt i rullen och löser upp det fett som bör finnas..

          Kommentera


          • #6
            Exakt! Det var lite det jag luddigt antydde i mitt tidigare inlägg.

            Fett löser fett och kombinationen olja och fett är kontraproduktiv.
            De flesta kända rullmekare, som Alan Tani, varnar för att ens råka blanda fett med olja.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Hittade en bra guide av Luis Rasmussen:

              http://predatorfiske.blogspot.se/201...na-rullar.html
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • #8
                "...spola upp varmt vatten och tillsätt lite diskmedel och ta bort spolen. Lägg därefter ner dina rullar i det varma vattnet och låt dem ligger här i 30 minuter."

                Jag vill inte vara oförskämd mot L. Rasmussen men att bada en haspelrulle i vatten (dessutom med fettlösande diskmedel i) i 30 minuter är ju inte att rekommendera. För jag antar att alla hans rullar inte är vattentäta.

                Resten av servicen har jag inga större invändningar mot.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-08-11, 23:53.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Om en haspelrulle är ordentligt smord så behöver man, vid normal användning egentligen inte öppna den särskilt ofta. Jag skulle våga påstå att de flesta kan ha en rulle i kanske fem säsonger utan att behöva öppna, göra rent och smörja om man inte hör och/eller känner att det är dags. Däremot bör lintrissan rätt ofta få en droppe olja och så även bygelmekanismen och vevknoppen. Problemet är, och det är bekymmersamt, att man numera inte kan förutsätta att en ny rulle är korrekt smord från fabrik. Jag har öppnat fabriksnya rullar som varit i princip fria från fett och andra där fettet suttit på andra ställen än där det behövs.

                  Exakt hur ofta en rulle behöver smörjas beror naturligtvis på hur den används. En metares rulle slits väsentligt mycket mindre än en som sitter under en havsöringfiskares spö. Fiskar man fem dagar i veckan behöver rullen ses över oftare än om man fiskar fem gånger per sommar.

                  Hamnar rullen under vatten (särskilt om det är salt) tränger oftast vatten in i vevhuset och då är det nödvändigt att öppna det och se till att allt blir rent och torrt innan man smörjer upp rullen igen. Fiskar man så att rullen kommer i kontakt med sand ska man likaledes se upp. Det är otroligt vilken förmåga sand har att leta sig in i vad som förefaller vara tätt tillslutna konstruktioner och sand i fettet förvandlar det från smörjmedel till slippasta.

                  Moderna fetter "håller" väldigt länge utan att behöva bytas. Det är litet som med de moderna motoroljorna. Äldre fetter kunde bli sega och hårda (fast det tog tiotals år).

                  Faktum är att de flesta hyfsat billiga moderna rullarna knappast behöver smörjas invändigt under sin livstid, detta då dreven i dessa oftast är gjutna i legerinar som inte håller "i evighet". Snäckväxeln i en gammal Cardinal eller D.A.M. Quick Finessa, däremot, är mer eller mindre outslitlig och kräver därför regelbunden (men inte särskilt tät) service.

                  Kommentera


                  • #10
                    Instämmer med inläggen ovan. Man kommer långt med vanligt yttre underhåll och skötsel. Skölj med ljummet sötvatten UTAN DISKMEDEL, håll rent från sand o smuts. Den stora slitagepunkten på en haspelrulle är lintrissan på bygeln som klokt beskrivs ovan. Där drar jag alltid på lite olja efter varje fisketur efter rengöringen. Likaså kan bromsen behöva lite kärlek och översyn då och då. När och om man öppnar en haspelrulle finns alltid risken att man skadar tätningarna vilken man ju vill undvika till varje pris. De moderna mer avancerade haspelrullarna är också ofta knepiga att pilla med invändigt. En inspektion invändig efter säsongen kan ändå vara klokt men jag gör inte mer än så såvida det inte verkar vara något fel.

                    Det hela beror ju på hur mycket och hur man använt grejorna. Tungt fiske sliter mer såklart. Saltvatten ökar behovet betydligt av underhåll och rengöring eller man kanske skulle säga att man MÅSTE skölja o rengöra rullen efter varje fisketur i havet annars blir det ju problem.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 951 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X