Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
5000D + 6000 = direktdriven 6000
Collapse
X
-
Kul att läsa såna trådar där en eller annan "fiskenörd" i en del av vårt avlånga land inspirerar en annan eller en tredje "långtbortistan" till handling, allt med lite text och bilder...
-
Grattis, ser fin ut!
Jag ser att du valde stjärnhjulet som bromsreglage. Jag satte också dit ett stjärnhjul till att börja med (det minsta av dem som fanns på tidiga Ambassadeurer) men tog bort det igen eftersom jag saknade den lätta åtkomsten till högra lagerkoppen för att enkelt kunna utföra smörjning och underhåll på rullen.
Jag valde en rulle utan knarr eftersom den kräver en spole med aningens större rörlig massa än motsvarande rulle utan knarr. Tyngre spole resulterar som bekant i större tröghet/moment, vilket jag ville undvika. Inte för att skillnaden är så stor, men ändå
.
Du kan förstås plocka bort den extra kuggen på spolen som aktiveras av knarreglaget men då är poängen så att säga borta med en knarrutrustad rulle
.
Hur som helst. Jag är säker på att du kommer bli nöjd med rullen och att den ger dig framledes många fina fiskeår.
~Paul~
Lämna en kommentar:
-
Tog mig i kragen! tänkte, själv är bäste dräng osv...
Och, med nog mycket kaffe, bra musik och tålamod så pillade jag dit fjädern och smäckade ihop min direktdrivna 6000!!!
Kan visserligen också vara så att gårdagskvällens blodsoffer hjälpte och har gjort Ambagudarna mer lätta att ha å göra med? men, lite osäker dära, var inte helt lätt nu heller...
Det fick bli hel-röd, känns kanontrevlig att bara stå och torr-veva med!
nu ser man ännu mer fram emot att våren ska komma!!!
mvh/peter
Lämna en kommentar:
-
1. Tack!Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg1. grymt snygg rulle dePaul!!!
bra jobbat!!!
2. blod till Amba-gudarna
3. Har faktiskt fortfarande inte heeelt bestämt mig hur jag gör med gavlarna heller vad gäller färger och val, men, det lutar starkt åt att göra den hel-röd
4. det är ju ändå dessutom så att det är snyggare gavlar till 6000 än på 5000D (tycker jag i alla fall) då 6000 har sina fina frästa detaljer
2. Kan vara lösningen
.
3. Min filosofi när det gäller utseende är att inte krångla till det för mycket. Två huvudfärger och en komplementfärg är oftast den snyggaste lösningen.
4. De veckade gavlarna på Ambor från 1950-talet fram till 1972 är klart snyggare och klassigare än de lite tråkigare "taknocksgavlarna" på senare modeller.
~Paul~
Lämna en kommentar:
-
grymt snygg rulle dePaul!!!
bra jobbat!!!
min egen är väl på gång, men, får vänta tills dess jag har ett extra par händer tillgängliga (frugans ikväll då kanske om tid finnes) då jag finner pillet med fjädern vid frikopplingen ytterst besvärlig på bara två händer (mina egna då).... kan bjuda på en humor-bild då jag offrar lite blod till Amba-gudarna i just det skedet...
Fastnade bra i pekfingret den där mysiga fjädern!!!
Tänker mig dock att rullen troligen kommer fiska bättre nu då den redan fått blodsoffer...
Kan tillägga att jag ändå är en relativt hårdhudad rackare efter allt idiotiskt som jag sysslat(sysslar?) med träningsmässigt, men, vasst när det är sån liten punkt
EDIT: kanske nån här inne som har tips på denna, den egentligen enda, pilliga/svåra detaljen att hantera när det kommer till runda ambor? (iaf den enda kluriga detaljen som jag själv upplever än så länge... efter...hrrrmmm...3st isärplockade rullar totalt...
så, ganska ringa erfarenheter då... )
Har faktiskt fortfarande inte heeelt bestämt mig hur jag gör med gavlarna heller vad gäller färger och val, men, det lutar starkt åt att göra den hel-röd bara, röd-grön blandning slog ju heller inte så värst väl ut här inne, samt när man håller upp delar mot varann så tar det visserligen inte emot i mina ögon, men, helrött är ju klassiskt och snyggt!
(det är ju bara se på dePauls rulle ovan, riktigt fint)
det är ju ändå dessutom så att det är snyggare gavlar till 6000 än på 5000D (tycker jag i alla fall) då 6000 har sina fina frästa detaljer och så...
mvh/peterSenast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 07:51.
Lämna en kommentar:
-
I en D-rulle så sitter det en backspärrshake men den sitter lös på axeln ovanför tapparna som aktiverar invevningen. Det är en rund fast platta med stiften. Därefter sitter det ett kopparskimms. Överför där sitter själva drevet till backspärrshaken och mellan det och drevet till pinjongen sitter bromsskivan. Här sitter då drevet fast på axeln men flyttbart i axeln rörelse. Du kan ställa in bromsverkan med det lettrade drevet istället för med stjärnhjul. Detta bara för att inte få knogarna slagna mot stjärnhjulet då veven går baklänges. Således snurrar inte veven baklänges okontrollerat som då iar lagren rasar
Kort beskrivning om hur D drift fungerar.
Gott nytt år på er alla!
/Ingemar
Lämna en kommentar:
-
Hejsan.
Jag är lite nyfiken vad som menas med "direktdrivet"??
Jag har bara fiskat i 40 år, kan ni förklara för en nybörjare?
Är det som att iar lagret är trasigt på min Amba ?? Eller vad?
Skitfiske åt alla och Gott nytt år!!!
Lämna en kommentar:
-
Som Peter antyder så finns det trots allt en broms. Den aktiveras när man släpper veven. Den går då baklänges och är justerbar. Bromsen på min rulle är mycket exakt. Till skillnad från Peter så använder jag primärt broms och sekundärt tumme när jag drillar fisk.
~Paul~
Lämna en kommentar:
-
Hej Peter!
Tänkte ta några bilder idag men vädret och därmed belysningen var under all kritik. Så det blev inga kort. Kameran är nämligen värdelös på att ta kort i dålig belysning/med blixt.
Verkar som att du snart är färdig med ditt alster. Skall bli kul att få se några bilder på din "kelning"
.
~Paul~
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|