5000D + 6000 = direktdriven 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000D + 6000 = direktdriven 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dePaul
    replied
    Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
    1. Var det en pik till mig med min 25;a? ;-)

2. skall svarva en egen linförare med högre kanter så att linan lägger sig rätt.

3. Bara det kunde bli varmare här nere med.

4. Skall prova min ena 5000D nu till isfisket efter regnbåge iallafall.

5. Förresten Paul din rulle ser bra ut.
    1. Hehe, nejdå absolut inte. Bara egna funderingar.

2. Kul! Vi ser fram emot några bilder!

3. Ja, usch!

4. Just till detta fiske skulle en rulle utan spridare garanterat funka kanon...

5. Tackar! Ganska nöjd med den.

~Paul~

Lämna en kommentar:

• wiloboken
    replied
    Var det en pik till mig med min 25;a? ;-)
    Jag testade utan linspridare bara en kort stund med skall svarva en egen linförare med högre kanter så att linan lägger sig rätt.
    Bara det kunde bli varmare här nere med.
    Skall prova min ena 5000D nu till isfisket efter regnbåge iallafall.
    Förresten Paul din rulle ser bra ut.
    /Ingemar

Lämna en kommentar:

• dePaul
    replied
    Skall bli intressant att få "höra" ifall du kommer till samma slutsats som undertecknad .

En rulle med tämligen kompakt spole passar bättre till att plocka bort linförare på än en med bred spole. 1500/2500 eller 4500 borde vara självklara kandidater.

~Paul~

PS Ja, riktigt tråkigt med det aktuella vädret

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Nice!!!
    riktigt läcker rulle!!!

hahahahaha, ja, håller med... så mycket som är skoj med fisket att det känns omöjligt att lyckas prova på allt liksom...

ja, misstänker lite att jag kanske kommer fortsätta med linförare också, men, ändå sugen att testa lite i alla fall, så får man se sen hur man gör, enkelt å testa lite linförarlöst å utvärdera sen... förutsatt att våren nånsin kommer igen vill säga... -25 nu, inte så nice ute..

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• dePaul
    replied
    Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

1. låter kul med din supertrimmade 5000D! Låter som ett riktigt vasst bygge!!!
    Inte lust att slänga upp nån bild på den?

2. Själv funderar jag vad jag ska göra med delarna jag har kvar nu.......Får se om jag i slutändan plockar ihop nåt slags "best of" på delarna av detta jag nu har till en direktdriven rulle bara och kör med den? eller om jag bara låter min 5500DA vara som den är och kör på med den, mycket möjligt.

3. Tänkte sen fortsätta att köra med nån rulle utan linförare till sommarfisket
    1. Jo, det blev rätt bra i slutändan. Här är några bilder:

Click image for larger version

Name:	Min trimmade Amba 5000D, 3.jpg
Views:	1
Size:	980,6 KB
ID:	1783472Click image for larger version

Name:	Min trimmade Amba 5000D, 2.jpg
Size:	975,9 KB
ID:	1783473Click image for larger version

Name:	Min trimmade Amba 5000D.jpg
Size:	959,7 KB
ID:	1783474

2. Så många valmöjligheter, så kort tid att fiska på .

3. Själv testade jag detta men gick sedan tillbaka till rullar med linförare eftersom jag är lite bekväm av mig och orkar inte styra linan med fingrarna .

~Paul~

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    1. Det eviga dilemmat. Funktion eller utseende .

2. Se punkt nr 1

Förresten. Jag har också lekt med att trimma en original 5000D. Den är numera utrustad med i princip allt i trimväg, Availspole inberäknad.

Det enda jag inte brytt mig om att byta till är kullagrad evighetsskruv eftersom den, enligt min åsikt, är förhållandevis opraktisk (känslig för smuts). Har dessutom aldrig märkt någon skillnad i kastlängder.

~Paul~

PS Fina bilder!
    hahahahaha! ja, det är ju det!!!
    funktion eller utseende!?!?!

låter kul med din supertrimmade 5000D! Låter som ett riktigt vasst bygge!!!
    Inte lust att slänga upp nån bild på den?

Själv funderar jag vad jag ska göra med delarna jag har kvar nu;
    en 5000D's yttre
    en 6000's inre
    +
    komplett 5500DA (min första direktdrivna rulle som jag fortfarande såklart älskar att fiska med, kör den som isfiskerulle just nu, utan linförare)
    Får se om jag i slutändan plockar ihop nåt slags "best of" på delarna av detta jag nu har till en direktdriven rulle bara och kör med den? eller om jag bara låter min 5500DA vara som den är och kör på med den, mycket möjligt.

Tänkte sen fortsätta att köra med nån rulle utan linförare till sommarfisket med, som ett test mest, bara för att jag länge varit sugen att testa hur det är att praktiskt fiska utan linförare, tänker mig att det kommer vara trevligt, men, vet ju inte.
    I så fall om jag gillar det så får jag se hur jag gör, kanske försöker få tag på nåt CT-stativ (vilket dock verkar vara antingen svårt, eller dyrt, eller både svårt och dyrt att hitta) eller annars blakdog's såna "CT-bar" bara för eventuell "riktig konvertering" om det visar sig att jag gillar att fiska utan linföraren....

mvh/peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-03, 09:21.

Lämna en kommentar:

• dePaul
    replied
    Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    1. Ja, jo, det där med stjärnhjulet är jag faktiskt inte helt säker på hur det blir, insåg ganska snabbt exakt det du skriver om, alltså att man lite tappar enkelheten att komma åt högra lagerkoppen alltså... däremot så gillar jag hur det ser ut med stjärnhjulet på, snyggt tycker ju jag, speciellt då det är ett rött stjärnhjul, men, får se hur jag gör i förlängningen...

2. Knarren är ju nåt som jag också egentligen kunnat vara utan tänker jag, men, gillar lite utseendet på det, och, ptja, ljudet älskar jag ju...
    Men, eftersom jag i princip aldrig använder knarr när jag fiskar (hittills iaf) så har egentligen inte nån nytta av den...
    1. Det eviga dilemmat. Funktion eller utseende .

2. Se punkt nr 1

Förresten. Jag har också lekt med att trimma en original 5000D. Den är numera utrustad med i princip allt i trimväg, Availspole inberäknad.

Det enda jag inte brytt mig om att byta till är kullagrad evighetsskruv eftersom den, enligt min åsikt, är förhållandevis opraktisk (känslig för smuts). Har dessutom aldrig märkt någon skillnad i kastlängder.

~Paul~

PS Fina bilder!

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Nåra fler bilder! Kände jag var tvungen att leka runt lite! Jag menar, jag jobbar ju vanligen som ljussättare så... inte för att jag hemfallit åt styggelsen att fylla lägenheten med några "riktiga lampor" men, jag menar, man kan ju göra lite grann av en insats i alla fall, Amban är ju värd lite eftertanke iaf tänker jag...
    Går ju ändå med enkla medel göra litegrann roligare i alla fall med lite vanliga bordslampor och placering av objektet...

Click image for larger version

Name:	IMG_7170.jpg
Size:	993,1 KB
ID:	1783459Click image for larger version

Name:	IMG_7175.jpg
Size:	998,7 KB
ID:	1783460Click image for larger version

Name:	IMG_7181.jpg
Size:	1 001,0 KB
ID:	1783461Click image for larger version

Name:	IMG_7182.jpg
Size:	1 001,1 KB
ID:	1783462
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 16:05.

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Kul att läsa såna trådar där en eller annan "fiskenörd" i en del av vårt avlånga land inspirerar en annan eller en tredje "långtbortistan" till handling, allt med lite text och bilder...
    Det är det som är så fint med detta forum, och, ptja, fiske öht, det förenar folk över land och rike! alla är vi dårar!

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    Grattis, ser fin ut!

Jag ser att du valde stjärnhjulet som bromsreglage. Jag satte också dit ett stjärnhjul till att börja med (det minsta av dem som fanns på tidiga Ambassadeurer) men tog bort det igen eftersom jag saknade den lätta åtkomsten till högra lagerkoppen för att enkelt kunna utföra smörjning och underhåll på rullen.

Jag valde en rulle utan knarr eftersom den kräver en spole med aningens större rörlig massa än motsvarande rulle utan knarr. Tyngre spole resulterar som bekant i större tröghet/moment, vilket jag ville undvika. Inte för att skillnaden är så stor, men ändå .

Du kan förstås plocka bort den extra kuggen på spolen som aktiveras av knarreglaget men då är poängen så att säga borta med en knarrutrustad rulle .

Hur som helst. Jag är säker på att du kommer bli nöjd med rullen och att den ger dig framledes många fina fiskeår.

~Paul~
    Tackar!

Ja, jo, det där med stjärnhjulet är jag faktiskt inte helt säker på hur det blir, insåg ganska snabbt exakt det du skriver om, alltså att man lite tappar enkelheten att komma åt högra lagerkoppen alltså... däremot så gillar jag hur det ser ut med stjärnhjulet på, snyggt tycker ju jag, speciellt då det är ett rött stjärnhjul, men, får se hur jag gör i förlängningen...

Knarren är ju nåt som jag också egentligen kunnat vara utan tänker jag, men, gillar lite utseendet på det, och, ptja, ljudet älskar jag ju...
    Men, eftersom jag i princip aldrig använder knarr när jag fiskar (hittills iaf) så har egentligen inte nån nytta av den...
    Dock, tack för lärdomarna om knarr rörande spole etc!!! det har jag faktiskt aldrig tänkt på, bra att veta för framtiden!

Kommer alldeles säkert bli helt utmärkt detta! Var tvungen att sätta den på spöet å känna lite på kombon! Kändes helt kanon!

mvh/peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 15:05.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 592 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55