5000D + 6000 = direktdriven 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000D + 6000 = direktdriven 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
    Är inte vitsen med direktdrivet att du inte behöver slirbromsen?
    Nu är ju inte jag dePaul, men, jag väljer ändå att svara.^

För min egen del så använder jag knappt slirbromsen på mina direktdrivna, tycker det går såpass enkelt och smidigt att bromsa så gott som allt med tummen, något som är en av de stora anledningarna till att jag älskar direktdrivet också...

Men, det finns ju ändå fördelar med en direktdriven rulle även om man vill kunna använda sig av en vettig/bra slirbroms samtidigt skulle jag säga. Gillar man att jobba med slirbromsen så har man ju då också en bra sådan om man vill och har uppgraderat osv... Kan tänka mig det är skönt om man fiskar lite uthålligare "långslitande" maratonfiskar t ex...

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]91509[/ATTACH].
    Ditt fel Peter!
    Med din mailkontakt och våra långa konversationer så fick jag tummarna ur och gjorde en 2500D.
    Skall testas nu till vårfisket.
    /Ingemar
    den är så gryyyyyymt fin den rullen!!!
    hoppas det blir en grym vår med kanonfiske nu då så den får bekänna färg!!!

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• stefan1
    replied
    Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    Har dessutom satt i kolfiberlameller i bromsen

~Paul~
    Är inte vitsen med direktdrivet att du inte behöver slirbromsen?

Lämna en kommentar:

• wiloboken
    replied
    Click image for larger version

Name:	DSC_0197.jpg
Views:	1
Size:	860,5 KB
ID:	1783436.
    Ditt fel Peter!
    Med din mailkontakt och våra långa konversationer så fick jag tummarna ur och gjorde en 2500D.
    Skall testas nu till vårfisket.
    /Ingemar

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    För ca ett halvår sedan gjorde jag precis det du planerar. Gjorde om min antika, röda 6000 till en direktdriven variant. Har dessutom satt i kolfiberlameller i bromsen, skaffat en lättad linspridare och linspridardrivhjul, samt en keramisk knivbult. Jag har dock inte brytt mig om att byta lager eller spole, utan kör på originalet.

Rullen har dessutom utrustats med diverse estetiskt lull-lull, samt vev från en MAG-rulle som är avsevärt kraftigare än den som ursprungligen sitter på en äldre 6000. Jag har dock försökt att hålla utseendet så nära originalet som möjligt. Ett ovant öga ser kanske inte ens någon skillnad.

Poängen är helt enkelt att få en rulle med större linkapacitet och invevningskraft till mitt fiske efter makrill och sill från land. Som bekant så skall man inte leka/drilla den här typen av fiskar utan snarare brutalt veva in dem. I det sammanhanget funkar direktdrivet alldeles utmärkt.

Får se om jag får tummen ur och fixar några bilder.

~Paul~
    Vad skoj att höra om den rullen!!!
    ja, lägg gärna upp några bilder om du orkar/hinner! vore skoj att se!!!

Lovar att återkomma med bild på min färdiga direktdrivna 6000 sen när jag plockat ihop den!
    för närvarande är allt minutiöst rengjort, så, bara att plocka ihop för min del kvar då!

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• dePaul
    replied
    För ca ett halvår sedan gjorde jag precis det du planerar. Gjorde om min antika, röda 6000 till en direktdriven variant. Har dessutom satt i kolfiberlameller i bromsen, skaffat en lättad linspridare och linspridardrivhjul, samt en keramisk knivbult. Jag har dock inte brytt mig om att byta lager eller spole, utan kör på originalet.

Rullen har dessutom utrustats med diverse estetiskt lull-lull, samt vev från en MAG-rulle som är avsevärt kraftigare än den som ursprungligen sitter på en äldre 6000. Jag har dock försökt att hålla utseendet så nära originalet som möjligt. Ett ovant öga ser kanske inte ens någon skillnad.

Poängen är helt enkelt att få en rulle med större linkapacitet och invevningskraft till mitt fiske efter makrill och sill från land. Som bekant så skall man inte leka/drilla den här typen av fiskar utan snarare brutalt veva in dem. I det sammanhanget funkar direktdrivet alldeles utmärkt.

Får se om jag får tummen ur och fixar några bilder.

~Paul~

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Click image for larger version

Name:	IMG_7134.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1783422
    ...storstädningen har inletts...

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Låter intressant med direktdrivna multirullar. Känslan måste vara snarlik att meta med centrepin (men utan centrepinrullens begränsningar).

Stannar spole och vev omedelbart vid vevstopp i en direktdriven Amba eller finns det ett glapp (back play)?
    Alltså, håller jag handen på veven så finns inget spel åt nåt håll annat än det jag väljer att göra med vevhanden. Vevar jag in lina nu och sen nyper åt linan med vänsterhanden (jag vevar med höger) så tar helt enkelt mitt vevande stopp, direkt som linan tar stopp... kan säga att det hänt mer än en gång att jag fått veven slagen ur handen av aggressiva stora gäddor när jag varit lite ouppmärksam speciellt med originalveven på min 5500DA, då den har såna små runda hårda (bakelit?) knoppar...

Jag har ju aldrig provat meta med centrepin-rullar, däremot så har jag ju massor med erfarenhet av flugrullar, dock, såna rullar är det ju sällan man (jag iaf) faktiskt använder för att drilla fisken utan då drar man (återigen, jag) linan så, men, jag har ju vevat en hel del med såna rullar däremot.
    Känslan tycker jag dock blir en del annorlunda där då eftersom dom flugrullarna då verkligen är äkta direktdrift, vilket jag för egen del måste säga jag tycker är lite oskönt? Troligen bara pga den låga/obefintliga utväxlingen som gör att vevandet blir jobbigt. Direktdriven amba däremot är underbart att veva!!!

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• Gädd-jos
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Kör på 1. Grönt å rött i kombination är sällan vackert oavsett vad vi pratar om - kan funka till förgängligt julpapper men i övrigt så...
    Lutar åt detta alternativet för mig ja... är ju kanske det mest logiska också såklart, bara plocka ihop direktdrivna delar in i gavlarna på min 6000 åsså klart liksom.... får se... det är ju också så att oavsett vilken kombo jag än bygger ihop den i just nu, så går det ju ändå alltid sen att ändra sig även!

mvh/peter

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Låter intressant med direktdrivna multirullar. Känslan måste vara snarlik att meta med centrepin (men utan centrepinrullens begränsningar).

Stannar spole och vev omedelbart vid vevstopp i en direktdriven Amba eller finns det ett glapp (back play)?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-27, 19:25.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 484 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf