Shimano Curado 201E7 vs 201i HG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Curado 201E7 vs 201i HG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har inte prövat de två men vad som påverkar hållbarheten med 100g vid kast bör väl snarast vara spolaxel, lager (deras dimension/kvalitet) och chassi (material) snarare än storleken på rullen? Kolla hur det ser ut på dessa två (200E/200I) och välj den som ser "starkast" ut...

Den enda skillnaden som jag kan se mellan en 200 och en 300 som hanterar 100g under kast torde vara att den förra får högre spolvarv under samma betingelser (om mindre diameter/bredd på spolen) Om då 200 modellen har mindre/smalare lager och en smalare axel så kan det möjligen påverka livslängden knappast annars.

Undantaget skulle kunna vara ett kraftigt PO, där en klenare spolaxel lättare kan krökas (om de har samma längd, annars kan annat gälla) Att 200 modellen har ett mindre och möjligen också ett tunnare chassi än 300 behöver i sig inte ha betydelse eftersom de två proportionerligt kan ha samma styrka.

Personligen tror jag att PO men också våldsamt ryckande vid bottennapp är mycket värre för spolaxeln och rullens livslängd än vad kast med 100g är...
    Oavsett rulle. Jag skulle inte tveka att kasta 100g med en 200 och väloljade lager även om jag hellre skulle välja en 300 om jag hade en sådan eller kunde byta till mig en sådan. Den senare kan ge lite bättre kastlängd, får ned spolvarvet, ger en lugnare rulle och rymmer den mängd 0,36-0,40 jag vill ha...
    Senast ändrad av anteman; 2017-01-20, 14:35.

Kommentera

Intressant svar, var lite av detta jag var ute efter, satt precis och tänkte varför en "liknande" rulle i 300 storlek kan kasta 200+ beten medans en storlek mindre ska hålla sig under 50. Visstförstår jag också att det är mer tilltagna delar i en 300 storlek men kan det vara så förödande för en 200 att kasta upp till 100g?. Såklart tar ju rullen stryk vid ett PO om man lastar på tunga beten men det bör ju även en större rulle göra.

Kommentera

201E7 är stryktåliga, jag körde jerkfiske med en av mina i ett par år och kastade beten upp mot 120-130gr. Nu kör jag den mest till spinnfiske efter gädda.
        Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2017-01-20 kl. 15.47.13.png
Views:	1
Size:	792,9 KB
ID:	1783531

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Har inte prövat de två men vad som påverkar hållbarheten med 100g vid kast bör väl snarast vara spolaxel, lager (deras dimension/kvalitet) och chassi (material) snarare än storleken på rullen? Kolla hur det ser ut på dessa två (200E/200I) och välj den som ser "starkast" ut...

Den enda skillnaden som jag kan se mellan en 200 och en 300 som hanterar 100g under kast torde vara att den förra får högre spolvarv under samma betingelser (om mindre diameter/bredd på spolen) Om då 200 modellen har mindre/smalare lager och en smalare axel så kan det möjligen påverka livslängden knappast annars.

Undantaget skulle kunna vara ett kraftigt PO, där en klenare spolaxel lättare kan krökas (om de har samma längd, annars kan annat gälla) Att 200 modellen har ett mindre och möjligen också ett tunnare chassi än 300 behöver i sig inte ha betydelse eftersom de två proportionerligt kan ha samma styrka.

Personligen tror jag att PO men också våldsamt ryckande vid bottennapp är mycket värre för spolaxeln och rullens livslängd än vad kast med 100g är...
          Oavsett rulle. Jag skulle inte tveka att kasta 100g med en 200 och väloljade lager även om jag hellre skulle välja en 300 om jag hade en sådan eller kunde byta till mig en sådan. Den senare kan ge lite bättre kastlängd, får ned spolvarvet, ger en lugnare rulle och rymmer den mängd 0,36-0,40 jag vill ha...
          Bra åsikter som vanligt !
          Det där med lindim är något som ställer till det på mindre rullar så TS bör kolla det på sina rullar så att det inte skiter sig med längden grövre lina.

201i är en stabil rulle för sin storlek men 201E7 är stabilare.
          E7 skulle jag inte tveka att använda till 80/100gr!
          Har ägt 201i och har fiskat en hel del med E7. (kör med 301E själv numera...)

/ HenkeW

Kommentera

Tack för alla svar.. Då provar jag med 201E7 på slingshoten i vår och ser hur det känns .

Kommentera

Ursprungligen postat av Simonlundgren Visa inlägg
              Tack för alla svar.. Då provar jag med 201E7 på slingshoten i vår och ser hur det känns .
              Gör det eller så försöker du byta den mot en 301E6 och behåller 200I till lättare gäddspinn och havsöring!

Kommentera

Jag har använt och skruvat Curado E i flera olika storlekar genom åren. Är väldigt imponerad över den rullserien ihop med Citica D & E vilka jag har haft äran att serva ett gäng.
                Dessa rullar verkar drabbas av otroligt få fel. Har haft hemma ett par exemplar vardera av äldre Citica och Curado som använts 2-3 år åt gången med minimalt underhåll till riktigt slitsamt gäddfiske (jerk upp till cirka 130-140 gram) och trots det har inget annat än slirbromslameller varit nödvändigt att byta.

Jag tycker Curado I känns som en lite modernare rulle som ny men efter en säsongs lite tyngre fiskande känns E generellt friskare.
                Min subjektiva åsikt är att E-serien är mer passande till tyngre fiske, frikopplingen är lite enklare och (möjligen) lite mer hållbar över tid. Har tyvärr svårt att peka på något mer specifikt än att de äldre serierna helt enkelt har bevisat att de håller.
                Det sitter backspärrshake i E7 också, kan vara en trygghet för vissa.

Kommentera

Curado 200 och 300 har samma lager samma art nr BNT0194 på dessa kollar med denna sida https://fishshop.shimano.com/vip/pro...GjZ!-335199163
                  Senast ändrad av jubbo90; 2017-01-21, 11:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av jubbo90 Visa inlägg
                    Curado 200 och 300 har samma lager samma art nr BNT0194 på dessa kollar med denna sida https://fishshop.shimano.com/vip/pro...GjZ!-335199163
                    ...vilket möjligen stärker min och andras tes, 200E e kapabel!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      ...vilket möjligen stärker min och andras tes, 200E e kapabel!
                      Precis!
                      Nu har jag ingen koll på godstjocklek i spole, spolaxel, lagersäten, stativ med mera men är det någorlunda likt mellan 200 och 300 bör
                      den mindre i likhet med Ambassadeur i 4000-storlek ha potential att vara mer vridstyv än 300. Precis som du var inne på tidigare anteman.
                      Det är ju bara en flummig teori men frågan är om 200 verkligen är så mycket känsligare?
                      200 är ju en härligt smidig storlek!

Någon som sitter på lite mer säkra uppgifter om ovanstående?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 791 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki