Shimano Curado 201E7 vs 201i HG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Curado 201E7 vs 201i HG

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blir nog svårt att få svar på din intressanta fråga JontaK! Få har nog kört en 200E och 300E parallellt med samma kastvikter och betestyper, vi får se vad tråden ger... En 200 kan dock mycket väl vara lika eller mer vridstyv än en 300. Kast belastar dock på ett sätt, intag på ett annat tror jag...

Jag har inte öppnat och jämfört en 200 med 300.. antar att andra komponenter i 300 kan vara lite större/kraftigare och därmed hållbarare när man fiskar IN betet - om drev, kuggar, IAR-lager är grövre, har större yta kan det måhända ge bättre livslängd om man ofta tar hem en tungdriven spinnerbait, en Cowgirl eller friskt knycker hem en jobbig jerkbait...

Fast å andra sidan kan dessa delar bytas om de ger upp efter ett antal tuffa år... och dina egna serviceerfarenheter kring Citica/Curado säger i vart fall att det sannolikt inte kommer hända speciellt ofta...

Kommentera

Jag tror också svar kan dröja.
      Vi är några här som ägt E i flera olika storlekar men prioritet var inte att mäta stativ med skjutmått.

Jag har haft hemma E i alla tillgängliga storlekar och tycker mig minnas att vevaxeln och dess infästning i stativet skiljer sig åt något, tror båda sitter med stålbleck i samma grovlek med två maskinskruv. Alltså i stort sett samma lösning.
      Även frikopplingen skiljer sig något åt men jag tror det handlar mer om att anpassning för olika storlekar på rullarna är ett ena storlekens komponenter är klenare. Fritt ur minnet så det kan vara fel.
      IAR-lagren tror jag har samma artikelnummer men det är olika längd på bussningarna hos rullar av olika storlek.

Tyvärr ser man ju aldrig någon E förutom 300 här i landet vilket är hemskt synd.

Slänger in två bilder på en Citica 201D jag gjorde i ordning 2015.
      Rullen har gått till tungt gäddfiske sedan den köptes ny (gissar 2007 ungefär) med hjälp av någon enklare smörjning utan att rullen öppnats. Tyvärr finns inga "före"-bilder på hur grisig rullen var men titta hur stativets innergavel och alla komponenter ser ut, helt otroligt!
      Inte en enda del behövde bytas.
      Click image for larger version

Name:	Citica01j.jpg
Views:	1
Size:	754,9 KB
ID:	1783537

Name:	Citica01d.jpg
Views:	1
Size:	724,9 KB
ID:	1783538
      Ni som servat flera exemplar av Daiwa Lexa, Revo Toro och MGX vet hur dessa ofta ser ut inuti efter bara ett par säsongers fiske; det är mycket skav på stativet och synligt slitage på komponenter (även om Lexan har en tendens att överleva trots slitage).
      Nu må Curado E vara lite annorlunda men den håller minst samma kvalité i materialen som rullen på bilderna och brukar också se väldigt fräsch ut trots tungt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Jag har Hg:n men har inte fiskar med den särskilt mycket, men dom gånger jag gjort det har jag kastat upp till max 60g, vilket den gör hur bra som helst. Skedar på 30 flyger lååångt också. Sen hur denna är på sikt med vikter på säg 30-60g har jag ingen aning om, men det är en stabil liten sak, och det man läst sig till är att ingen jag sett skrivit att den rasat ihop, eller lager som skurit efter användning till medeltungt spinnfiske.
        Har själv funderingar på att spola på tunnare lina och börja fiska aborre med denna, så ställer frågan här i din tråd. Är den lämplig till vikter från 10-25g? Kastar den en 4" jiggg med 10g skalle lika bra som en Westin Jerk?
        Svar ja! (har aldrig kastat en Westin Jerk men ändå)

Den är bra på det spannet med, många som använder den för abborre och då är det det viktspannet.
        Jag använde min mellan 10-20gr skalle och mellan 8-10cm jigg på vikter mellan 8-14gr ungefär.

Rullen hanterade detta alldeles utmärkt och kastade precis som den ska.
        I videon kör jag på 8gr jigg och 20gr skalle. Försöker inte direkt kasta långt i videon men den kastar bra.

Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Bojs, nu är ni inne på en mkt intressant diskussion.

Curado D modell är nästan samma rulle när det gäller 200 och 300 , skillnaden är storleken på vissa komponenter. Dessutom 300D är marginellt större än 200D. När curado E kom, då förändrades 200 modellen lite grann. Den blev lite klenare, gavlarna blev inte av alu längre och den hade tappat lite robusthet. Shimano vill ha en rulle som kunde kasta lätta beten men fortfarande hålla rätt mkt lina och självklar vill de minska vikten oxå . De lyckades och trots det är 200E fortfarande en rulle som klarar ganska hårt fiske, hårdare än man tror. 300 E är exakt samma rulle som 300D . Shimano byte typ färgen och la till ett extra kullager.

När vi fiskade med 200D och 300D vi tog den rulle som balanserade bäst [det är mkt personiligt] på det spöt vi skulle fiska den dan. Hoppas att det klarnade en del ang frågorna och jag måste lägga till att inga av mina curado , som jag fiskade med mellan 2006 fram till 2012 har krånglat. Bjuder på en gammal bild oxå:

Name:	IMG_2878.jpg
Views:	3
Size:	185,3 KB
ID:	1783540

Tatula är fin rulle, men det har en del att bevisa om den kan komma upp till curados hållbarhetsnivån. Alla mina curado är sålda, men jag kan säg att curado är inte den rulle som har sålts mest [den har toppat listorna över de mest sålda rullarna i USA under flera år] utan den är den rulle som trots sin enkelhet ger mest rulle för pengarna.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2017-01-21, 22:27.

Kommentera

Just vevgaveln i aluminium hos 300 jämfört med grafit hos 200, som du nämner tonyex, är ju intressant.
            Då 200ans gavel är mindre skulle det inte förvåna mig om vridstyvheten faktiskt ändå är ganska likvärdig även om ultimat hållbarhet möjligen är en fördel för 300ans gavel.
            Tror dock att det spelar mindre roll vid praktiskt, svenskt fiske.

Tittar man på bilden på frikopplingen hos den äldre Citican jag postade tidigare ser man en något annorlunda konstruktion än nyare Citica E och Curado E (som i 200-storlek har identisk frikoppling).

Även om jag tycker Daiwas motsvarande rullar (original-Zillion exempelvis) har en något mer distinkt frikoppling som känns lite bättre efter några hundra timmars fiske så anser jag D- och E-seriernas frikoppling vara en av de allra bästa både gällande funktion och hållbarhet.
            Vad jag upplevt av I-serien så tappar den sin kvalitetskänsla något fortare och/eller tydligare än gamla E. Just frikopplingen är hyfsat snarlik även hos I men det finns några skillnader. Jag misstänker att "clutch guard" (BNT4888) kan ha något med den annorlunda frikopplingskänslan att göra men har provat för få Curado I som fiskats olika länge/hårt för att avgöra det med säkerhet.
            D- och E-modellernas frikoppling är briljant tack vare sin enkelhet; enklare att kontrollera, felsöka och serva än frikopplingar i både Daiwas och ABU's lågprofilare.

Till lättare fiske är I ett bättre val då jag tycker de tekniska framstegen främst främjar just lätt fiske medan E hade varit mitt val till tyngre fiske även om det är en äldre plattform, förutsatt att rullarna är i liknande skick.
            Kul att 200E fortfarande diskuteras, trots min fallenhet för Daiwa är den gröna en klar personlig favorit!

Kommentera

Jag blev inspirerad av denna tråden så ikväll myste jag runt lite i mitt fiskerum och klämde o putsade på mina rullar. Min Curado 201DHSV och 301E är jäkligt goa
              De känns som nya även efter en hel del fisketimmar !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Jag blev inspirerad av denna tråden så ikväll myste jag runt lite i mitt fiskerum och klämde o putsade på mina rullar. Min Curado 201DHSV och 301E är jäkligt goa
                Trevliga pjäser!

Jag ägde en Curado 50E en kortare period för ett antal år sedan (hur i hela friden kan man göra sig av med en sådan!?). En av få rullar som är i världsklass fiskemässigt men ändå är goare att bara sitta på kammaren och klämma på.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Just vevgaveln i aluminium hos 300 jämfört med grafit hos 200, som du nämner tonyex, är ju intressant.
                  Då 200ans gavel är mindre skulle det inte förvåna mig om vridstyvheten faktiskt ändå är ganska likvärdig även om ultimat hållbarhet möjligen är en fördel för 300ans gavel.
                  Vid fiske, men någorlunda tunga beten ca 50 gram och uppåt, känns 200D som 300:na. Det gör inte 200E. Trots det fixar 200E tunga beten/jerkfiske ändå.

Idag med X-ship och MM och lite förbättrade dreven, känns dessa curado lite gamla faktiskt. Men då pratar vi dyrare om rullar såklart. Som sagt, Curadorna D och E är lite enkla, men man får mkt rulle för pengarna.

Nästa generation lp är här: Tranx 300 och enligt "reklamen" ska den ersätta curadorna i 300 storlek. Det ska bli kul att kunna lägga vantarna på en sådan,

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2017-01-22, 00:37.

Kommentera

jäkligt roligt att tråden tog sådan fart med en hel drös intressanta inlägg, nu får man helt enkelt invänta islossningen så man kan prova kombinationen, det blev en grymt skön balans på grejerna iaf iallafall .

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Helt rätt, även gammal kärlek måste underhållas för att bestå! Får nog ta ett varv snart jag också med 300DSV:n och de andra...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 791 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki