Erfarenheter: Daiwa Tatula CT och "Finess"-spole - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter: Daiwa Tatula CT och "Finess"-spole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Erfarenheter: Daiwa Tatula CT och "Finess"-spole

    Tjena!

    Jag tänkte skriva en liten tråd om denna då det är rätt många som funderar på den och många som är nyfikna på rullen/spolen i fråga.
    Jag kommer att lägga till saker allt eftersom jag testar denna och kommer även att göra flera videos där jag tar upp olika saker.

    Som de flesta av Daiwas rullar(iaf de jag har testat) så är denna väldigt välbyggd och känns stabil.


    Daiwa Tatula CT

    Fördelar:
    * Billig
    * Välbyggd
    * Funktionell
    * Känns överlag väldigt påkostad

    Nackdelar:
    * Stjärnhjulet är i svart plast, känns lite billigt


    Ray's Studio DIY Spole

    Fördelar:
    * Billig
    * Välbyggd
    * Kastar bra

    Nackdelar:
    * Klarar inte högre vikter, dock inte specifikt med denna spolen utan mer typen av spole som gör detta.

    Användning original spole:

    Original spole är långt ifrån dålig. Den är faktiskt riktigt bra.
    Kastar 5gr ganska bra, både kontrollerat och relativt långt. Har inga mått på det idag men ska göra mätningar på detta.
    Upp mot 40gr är inte heller något problem och rullen känns hur bra som helst.

    Användning grund spole:

    Detta är riktigt intressant, kan en spole för 300kr vara lika bra som en för 3ggr mer?
    Jag har ingen märkesspole att jämföra med men jag kan jämföra med Daiwas SV-spole som sitter i T3 SV.
    Daiwa T3 SV är utan tvekan den rullen jag har testat som har kastat längst och mest kontrollerat av alla. MEN, Tatula med DIY-spolen upplevs inte som sämre. Ska tillägga att T3 SV hade hybridlager original, något som inte min Tatula har!
    Jag har på grund av is och väder inte kunnat testa på samma plats med samma förutsättningar som T3 men detta kommer inom en snar framtid.
    Spolen rymmer ca 83m Saratoga 8-braid 0,14mm

    Magforce-Z:
    Detta är den bästa magnetbroms som jag har testat. Kan tom säga att det är den bästa kastbromsen jag har testat.
    Om man jämför med Shimanos SVS i CQ100, Curado mfl så fungerar ju den bromsen mycket bra. Dock så är min-läget på denna bromsen för hög och jag upplever att den bromsar för mycket även i minstaläget.
    Magforce kan man skruva ner tills det slår över och höjer man då 1-2 snäpp så har man en grymt långkastande och kontrollerad rulle.
    Samma sak med IVCB-4 där minstaläget är för mycket.

    Fördelar:

    * Kastar långt
    * Kastar kontrollerat
    * Ljudlöst
    * Lätt att ställa in

    Nackdelar:
    * Svårt att hitta någon nackdel

    Videos:

    Linkapasitet:


    Jämförelse, mätning och vägning mellan spolarna:


    Uppackning Tatula, spole och lite allmänt:


    Ljudet:


    Test av Tatula CT med grunda spolen(min kompis rulle, precis likadan, inte samma som jag spolade på lina på. Uppskattar kastlängd till ca 63-65m):

    Får tillägga här att spöt är grymt trevligt. Det är lite underlig känsla med en så mjuk topp men man vänjer sig snabbt och när man väl har vant sig så börjar man uppskatta det.
    När man väl börjat uppskatta det så växer det på en hela tiden, det är riktigt trevligt. Ett av mina favoritspön helt klart!
    Dock upplevs det som känsligt, vet inte om det är för att mitt första knäcktes i frakten eller om det är på grund av den tunna mjuka toppen. Man lyfter inte en 1kg gös upp med spöt så att säga.


    Länge sedan nu, men har iaf gjort lite tester med HLC-spolen från Aliexpress. Den är ännu bättre än Microcast får jag säga. Microcast är betydligt mer bråkig på lätta beten än vad HLC är.

    Testade en del med båda spolarna, samt original idag och Microcast var inte alls lika bra på 4gr och 11gr som HLC.
    Lite underligt men så är det. Poppern var dessutom väldigt svår att kasta då den är relativt stor och ganska lätt. HLC klarade det bra men Microcast var helt värdelös på den...

    30m med 4gr får man väl se som godkänt tror jag?




    Och då var det dags för originalspolen och dess behandling.
    Lätta vikter, inte lika bra. Märkte en direkt skillnad och det var något mer än hälften så långt.
    Men med dubbelt så mycket problem.

    Med 15gr sked så dundrade skiten iväg 60m. Så det är ju helt klart godkänt.

    HLC hade dock kommit längre om jag hade haft mer lina, den spolen hade mer att ge.




    Uppdateras allt eftersom!
    Senast ändrad av joens; 2017-11-09, 23:52.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

  • #2
    Har haft ögonen på detta kit länge. Svårslaget för ~1000-lappen.

    Kommentera


    • #3
      Är inte stjärnhjulet i vad Daiwa kallar Zaion? Dvs. kolbaserat material med hög styrka. Jag kanske minns fel, men om det är i Zaion skulle jag inte vara så orolig för dess hållbarhet.

      Har en Tatula CT type R, riktigt, riktigt nöjd.
      Senast ändrad av riggs; 2017-02-01, 17:31.

      Kommentera


      • #4
        Hei Joens!
        Gode og informative videoer!

        Jeg ser du får på ca 83 meter med saratoiga, og at oppgitt snørekapasitet på denne spolen er 100 meter ygk pe1,5
        ser også at du bruker skyvelære til å måle spolen i den ene videoen. Kan du måle tykkelsen på snøret?
        Min erfaring er at hvis man legger snøret på skrå i "skyvelærkjeften" og måler på så langt parti som mulig
        så får man en god pekepinn på hvor tykt snøret egentlig er og da hvor mye det bygger på spolen...

        mvh Larsey

        Kommentera


        • #5
          Ska bli intressant att följa tråden. Kan du sätta på en vicke 20 gr när du testkastar? Skulle vara coolt om du tömde spolen hehe. Och om du mätte kastlängderna med linräknaren du visade i ett av klippen.

          Tror som Leon att detta "set" är riktigt svårslaget. Enligt jun (japantackle http://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm) så är magforce z det bästa kastsystemet (undantaget Dc), tillsammans med tws och lättad spole kan det inte bli annat än knockout.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
            Är inte stjärnhjulet i vad Daiwa kallar Zaion? Dvs. kolbaserat material med hög styrka. Jag kanske minns fel, men om det är i Zaion skulle jag inte vara så orolig för dess hållbarhet.

            Har en Tatula CT type R, riktigt, riktigt nöjd.
            Type-R har det. Vanliga CT har snikvarianten i vanlig plast. Mattsvart ful plast!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #7
              Då förstår jag! Har ju bara min egen R att utgå ifrån.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Ska bli intressant att följa tråden. Kan du sätta på en vicke 20 gr när du testkastar? Skulle vara coolt om du tömde spolen hehe. Och om du mätte kastlängderna med linräknaren du visade i ett av klippen.

                Tror som Leon att detta "set" är riktigt svårslaget. Enligt jun (japantackle http://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm) så är magforce z det bästa kastsystemet (undantaget Dc), tillsammans med tws och lättad spole kan det inte bli annat än knockout.

                Ska se om jag har någon Vicke men kan testa det helt klart.
                Har tänkt att att göra lite videos där jag jämför olika längder med olika spolar och olika rullar.

                Går det bra med ett 10' 7-28gr spö?
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Jo spöt passar nog bra till det :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Hur mkt lina rymmer den?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X