Vänstervevad multi till Älvakarleby - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänstervevad multi till Älvakarleby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Jag och polaren har varit i Älvkarleby några gånger. Har då lånat hans 6501 vilket räckt gott och väl. Så bra så att jag tänker införskaffa mig en sådan
    Man får ju sätta lite press på firren så den inte snor för mycket lina
    Jag har bara tappat 1 fisk då linan gick av (kan ha gått över en sten) han har fyllt rullen med 0.50 lina
    Jag förstår din logik men om man spolar 0,50 på en 6000 blir det ca 120-130 m. Vet inte om det räcker.

Åt andra sidan med 0,45 lina får man plats med ca 150-160 m, som jag upplever som något säkrare. Vet däremot inte om 0,45mm är tillräckligt även som diam och längd.
    Senast ändrad av CDan; 2017-02-12, 01:08.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
      Jag förstår din logik men om man spolar 0,50 på en 6000 blir det ca 120-130 m. Vet inte om det räcker.

Åt andra sidan med 0,45 lina får man plats med ca 150-160 m, som jag upplever som något säkrare. Vet däremot inte om 0,45mm är tillräckligt även som diam och längd.
      Jag har en superstark 0.40 lina som jag skall slänga på tror jag får på närmare 200m då
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
        Jag har en superstark 0.40 lina som jag skall slänga på tror jag får på närmare 200m då
        Vad är det för lina?
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

Hej
          Jag har fiskat en hel del i älvkarleby under 30 års tid och som standard så har vi alltid fiskat med 6500 rullar till havsöring och 7000 rullar till laxen.
          Men kan poängtera att det har inte så stor betydelse för att laxen skall göra såna rusnigar för att tömma en hel 6500 rulle ens då ställena du står på sätter begränsningar på hur långt laxen kan rusa , dvs du är tvungen att sätta hårt mot hårt när du inser att laxen håller på att gå för långt. Det är inte som havet att du kan följa en lax i all oändlighet.
          jag kör själv med shimano calcutta 400 te för både lax och öring nuförtiden och aldrig fått rullen tömd.

Det man kan ha i beaktning är att du tappar mkt lina pga bottennapp och det slits och rycks mycket när grejerna sitter fast i botten , då tar linan stryk och bör bytas , inte efter varje bottennapp givetvis utan man håller koll , att man har tillräckligt med lina om stor laxen hugger så linan inte smäller av pga slitage.
          Däremot så kan jag inte säga ngt om LP rullar då jag ej hr testat dom själv.

Vi är rätt många som fiskar där sedan barnsben och jag kan ärligt säga att 6500 rullar klarar av det fisket .

Att gå ner i lindimension är inte att rekommendera då det kommer bli mycket slitage på linan , den skaver mot botten stenar och dras ut när du försöker dra loss botten napp osv osv .
          Jag kör nästa alltid med 0.56 till huvudlinan och 0.45 till sänker och till flugan.

Det är mina 2 cent i det hela .

Mvh Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan.N Visa inlägg
            Hej
            Jag har fiskat en hel del i älvkarleby under 30 års tid och som standard så har vi alltid fiskat med 6500 rullar till havsöring och 7000 rullar till laxen.
            Men kan poängtera att det har inte så stor betydelse för att laxen skall göra såna rusnigar för att tömma en hel 6500 rulle ens då ställena du står på sätter begränsningar på hur långt laxen kan rusa , dvs du är tvungen att sätta hårt mot hårt när du inser att laxen håller på att gå för långt. Det är inte som havet att du kan följa en lax i all oändlighet.
            jag kör själv med shimano calcutta 400 te för både lax och öring nuförtiden och aldrig fått rullen tömd.

Det man kan ha i beaktning är att du tappar mkt lina pga bottennapp och det slits och rycks mycket när grejerna sitter fast i botten , då tar linan stryk och bör bytas , inte efter varje bottennapp givetvis utan man håller koll , att man har tillräckligt med lina om stor laxen hugger så linan inte smäller av pga slitage.
            Däremot så kan jag inte säga ngt om LP rullar då jag ej hr testat dom själv.

Vi är rätt många som fiskar där sedan barnsben och jag kan ärligt säga att 6500 rullar klarar av det fisket .

Att gå ner i lindimension är inte att rekommendera då det kommer bli mycket slitage på linan , den skaver mot botten stenar och dras ut när du försöker dra loss botten napp osv osv .
            Jag kör nästa alltid med 0.56 till huvudlinan och 0.45 till sänker och till flugan.

Det är mina 2 cent i det hela .

Mvh Johan
            Tack för bra svar! Det var intressant att höra andras erfarenheter.

Menar du att du har 0,56 på en 6500-rulle? Då blir det inte så många meter på rullen, eller hur? Det är bara ca 100m som får plats!

Jag själv tänkte ha 0,45-0,50 som huvudlina. Kanske mest realistisk 0,50 för att det ska hålla, om jag ska köra med 6500! Men om jag vill köra grövre kan jag ha en 7000-rulle tycker jag.

Alltså Shimano Calcutta 400 TE har knappt samma linkapacitet som en 6000-rulle ser jag. Då kan en stark 6000 räcka. Med stark menar jag med uppgraderat broms och starkaste stativ.

Jag börjar fundera på att man ska ha minst 2 rullar med sig för att inte bli tvungen att ta långa pauser för att spola på ny lina eller att helt enkelt bli tvungen att sluta fiska för dagen. Kanske även 3 st! Och jag menar för ett och samma spö. Jag syftar på att jag ska ha ett spö för att fiska tungt (upp till 150g) men även ett för att fiska lättare (typ upp till 80g).
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Vad är det för lina?
              Skall kolla när jag kommer hem. Köpte den på Fiskedags och det står att brottstyrkan är 19 kg drygt
              Den är grymt stark varje fall men kan inte hitta någon som säljer den idag om den inte bytt namn

Kommentera

Classe69, det är skillnad på vad som står på förpackningen och vad linan verkligen klarar av.

Kan det röra sig om en lina från Jaxon? Då kan det mycket väl stå "fish up to 19 kg" på förpackningen...
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-02-12, 16:26.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Classe69, det är skillnad på vad som står på förpackningen och vad linan verkligen klarar av.

Kan det röra sig om en lina från Jaxon? Då kan det mycket väl stå "fish up to 19 kg" på förpackningen...
                  Skall kolla sen. Fiskade med den förra året och det är en stark jävel
                  Köpte den samtidigt som jag köpte min Sensei Pike
                  Men dom verkar ha slutat med båda dom linorna

Kommentera

Mistrall Admunson Sea.... så heter den och hittade den på en Rysk sida

http://carpan.com.ua/catalog/shnury-...e-250m-0-40mm/

Kommentera

Tack för bra svar! Det var intressant att höra andras erfarenheter.

Menar du att du har 0,56 på en 6500-rulle? Då blir det inte så många meter på rullen, eller hur? Det är bara ca 100m som får plats!

Jag själv tänkte ha 0,45-0,50 som huvudlina. Kanske mest realistisk 0,50 för att det ska hålla, om jag ska köra med 6500! Men om jag vill köra grövre kan jag ha en 7000-rulle tycker jag.

Alltså Shimano Calcutta 400 TE har knappt samma linkapacitet som en 6000-rulle ser jag. Då kan en stark 6000 räcka. Med stark menar jag med uppgraderat broms och starkaste stativ.

Jag börjar fundera på att man ska ha minst 2 rullar med sig för att inte bli tvungen att ta långa pauser för att spola på ny lina eller att helt enkelt bli tvungen att sluta fiska för dagen. Kanske även 3 st! Och jag menar för ett och samma spö. Jag syftar på att jag ska ha ett spö för att fiska tungt (upp till 150g) men även ett för att fiska lättare (typ upp till 80g).

Dom flesta ställen längst älven kräver inte att du ska göra långa kast utan oftast så fiskar du med max 30 -40 m lina ute , oftast runt 15-20 meter beroende på vart du väljer att fiska.
                      Men till saken är att det finns inte många ställen där du kan låta laxen rusa mer än 50 - 60 meter , det skulle bli föööör tungt att jobba in en lax som tömmer en 6500 rulle .
                      Strömmen är stark och oftast så sitter laxen på sidan av munnen , mungipan och det gör att oftast när laxen rusar så tröttast den ut och då lägger den sig automatiskt på sidan mot stranden och då blir det att du kämpar mkt mot strömmen .
                      Hoppas du förstod den förklaringen , jag är inte så pedagogisk med förklaringar.

Jag ska kolla när jag kommer hem vad linan vi kör med heter , 0.56 och finns i spolar upp till 300 m.
                      Rätt billigt men den håller bra .
                      Gällande flera rullar så är det väl bra att ha med sig reserv men pga linan så är det lättare att bara spola på nytt när du fiskar , är du ensam vilket du ofta inte är i älvkarleby under lax säsongen så kan dom på fiske kontoret hjälpa dig med detta .

Annars så brukar jag lägga spolen i vattnet och kila fast den mellan mig och land och sen spola på och samtidigt spänna linan den mellan tummen och pekfingret, det hjälper att ha den i vattnet när du spolar på , annars är det lätt hänt att den bara rullar på och fastnar mellan stenar eller grenar på marken.

Du skrev att du kommer köra upp till 150 g sänken och då utgår jag att du kommer fiska på korallen, där gör du kast som är väldigt korta och inte så jätte djupt . Så du kommer klara dig med en bra 6500 rulle.
                      7000 rulle och 150 gr sänken = tungt fiske !

Lycka till och hojta till om du behöver tips där uppe .

Mvh Johan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 217 visningar
                      18 gillar