Vänstervevad multi till Älvakarleby - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänstervevad multi till Älvakarleby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vänstervevad multi till Älvakarleby

Jag är ute efter en vä.vevad multi. Jag redan har flera vä.vevade rullar men jag hörde att 6000-storlek skulle vara på gränsen för att fiska där!

1 - Vad tycks: skulle en 6000-rulle räcka eller ska man ha en 7000? Vi pratar om att det kan hända att större lax kliver på och att det är ganska strömt. Man håller knappt botten med 100gram! Alltså jag kommer att kasta ganska tungt (100-150 gram) och ganska långt (50-80 m, kanske t.o.m. upp till 100-120 m)! Som linkapacitet skulle en 6000-rulle (ca 200m/0,40mm) rent teoretiskt räcka men räcker det i verkligheten, med tanke på situationen där? Kan en 6000-rulle hålla till det fisket?

2 - Vilka vä.vevade rullar i 7000 storlek rekommenderar ni?

3 - Jag hittade 7001i och 7001 C, båda tillverkade i Kina. Om man kommer att fiska ganska sällan med sådan utrustning (upp till max 7-10 dagar/år), skulle det räcka med en Kina-rulle eller blir det nödvändigt att ha en Svängsta-rulle? Eller kan man uppgradera Kina-rullen för att förbättra den? I så fall vilka uppgraderingar ser ni att det skulle krävas?

Tack för alla svar!
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

7000 krävs både för styrka och linkapacitet. Och köpa en okänd kinarulle låter inte som ett bra val.
    Senast ändrad av stefan1; 2017-02-11, 16:23.

Kommentera

Hej
      Utbudet av vänstervevad i 7000-storlek är begränsat. Mig veterligen är alla Ambassadeur 7001i (finns flera i-modeller med olika antal kullager, färg osv men i grunden samma rulle) tillverkade i Kina. Jag hade en 7000i direkt när de kom, hade tyvärr mycket problem med den rullen så inget jag kan rekommendera. Möjligt att Abu har korrigerat de barnsjukdomar som fanns på rullen nu.
      Abus nya 7000C Compact som släpps i vår verkar intressant, och svensktillverkad dessutom. Dock oklart om den kommer i vänstervevat.
      Vet inte om Lexa 401, nya Komodo 450 och ev Tranx 401 har linkapaciteten som krävs, dessa finns nämligen i vänstervevat. I Älvkarleby är endast monolina tillåtet, och du vill nog ha minst 0,50mm. Jag har bara fiskat i Älvkarleby en gång, och den laxen jag hade på hade säkert dragit ut 100-150m lina när jag snubblandes sprang efter den så nog vill du ha linkapacitet...

Kommentera

Älvkarleby ja,.

Det låter som att de är Lax du ska fiska efter?
        Då är det rulle i 7000 storlek som gäller, alternativt shimano 700.
        Finns ju flera varianter av Ambassadeur 7000, beroende på kullager osv. C3, Rocket eller den simplaste 7000i/7000Salmon.

För havsöring fisket i älven räcker 6000/6500 storleken på ambassadeur alldeles förträffligt.
        Kombinera med ett Power handle så är den rullen som gjord för havsöringen!

Kommentera

Du skrev om sänken,. Du har delvis rätt men inte helt!

Att fisket handlar om tunga sänken är inte korrekt, normalt så används tunga sänken under havsörings säsongen dvs vår o höst fisket.
          Laxfisket på sommar månaderna handlar ofta om lättare sänken pga lägre vatten.

Men ingen regel utan undantag, midsommarhelgen -15 så var vi upp på 150gram för o knappt kunna hålla botten!
          Vi fick tejpa ihop två 70-80 grammare...

Men morgon efter så var de 50 gram som gällde igen!

Stor rull storlek är främst för o kunna få plats med mycket tjock lina 0,50-0,70mm.
          Dels för o lättare fajta starka fiskar i starkt strömmande vatten!

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            7000 krävs både för styrka och linkapacitet. Och köpa en okänd kinarulle låter inte som ett bra val.
            Jag menade (som jag skrev) Ambassadeur tillverkad i Kina! Rättare sagt: monterad i Kina. Många delar (inte alla) är fortfarande tillverkade i Svängsta.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
              Hej
              Utbudet av vänstervevad i 7000-storlek är begränsat. Mig veterligen är alla Ambassadeur 7001i (finns flera i-modeller med olika antal kullager, färg osv men i grunden samma rulle) tillverkade i Kina. Jag hade en 7000i direkt när de kom, hade tyvärr mycket problem med den rullen så inget jag kan rekommendera. Möjligt att Abu har korrigerat de barnsjukdomar som fanns på rullen nu.
              Abus nya 7000C Compact som släpps i vår verkar intressant, och svensktillverkad dessutom. Dock oklart om den kommer i vänstervevat.
              Vet inte om Lexa 401, nya Komodo 450 och ev Tranx 401 har linkapaciteten som krävs, dessa finns nämligen i vänstervevat. I Älvkarleby är endast monolina tillåtet, och du vill nog ha minst 0,50mm. Jag har bara fiskat i Älvkarleby en gång, och den laxen jag hade på hade säkert dragit ut 100-150m lina när jag snubblandes sprang efter den så nog vill du ha linkapacitet...
              Precis, jag var inställd på 7001C även om den kostar lite mer. Det du säger, att denna rulle är svensktillverkad, avgör om jag skulle välja mellan dessa 2 modellerna.

De andra rullarna du skriver har jag ingen erfarenhet av. Får googla lite, men det känns liksom att jag ska köpa 7001C!

Och att det behövs 0,50 lina var bra att veta! Jag tänkte ha 0,45mm!

Tack för synpunkter!
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Älvkarleby ja,.

Det låter som att de är Lax du ska fiska efter?
                Då är det rulle i 7000 storlek som gäller, alternativt shimano 700.
                Finns ju flera varianter av Ambassadeur 7000, beroende på kullager osv. C3, Rocket eller den simplaste 7000i/7000Salmon.

För havsöring fisket i älven räcker 6000/6500 storleken på ambassadeur alldeles förträffligt.
                Kombinera med ett Power handle så är den rullen som gjord för havsöringen!
                Jag har en 6601 C4 UT Pike Pertformance och en 6500 CS Mag Elite. Den förste med grövre vev (inte Power handle men jag tror att jag kan börja med det och se om det räcker).

Finns det 7001 Rocket? Kan vara intressant då!
                Senast ändrad av CDan; 2017-02-11, 15:24.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Du skrev om sänken,. Du har delvis rätt men inte helt!

Att fisket handlar om tunga sänken är inte korrekt, normalt så används tunga sänken under havsörings säsongen dvs vår o höst fisket.
                  Laxfisket på sommar månaderna handlar ofta om lättare sänken pga lägre vatten.

Men ingen regel utan undantag, midsommarhelgen -15 så var vi upp på 150gram för o knappt kunna hålla botten!
                  Vi fick tejpa ihop två 70-80 grammare...

Men morgon efter så var de 50 gram som gällde igen!

Stor rull storlek är främst för o kunna få plats med mycket tjock lina 0,50-0,70mm.
                  Dels för o lättare fajta starka fiskar i starkt strömmande vatten!
                  Precis, då när det behövs kan 100gr knappt räcka för att hålla botten. Mina exempel var med tanke på det tyngsta fallet som jag kan tänka mig att jag kommer fiska. Att jag kommer att behöva fiska lättare än 100gr är jag medveten om. Jag kommer att ha en till uppsättning med en 6000-rulle istället!
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

Ursäkta att jag lånar tråden, men varför är endast monolina tillåtet i Älvkarleby?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 913 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S