Fråga om Ambassadeur 5501 C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om Ambassadeur 5501 C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skulle tippa på att det är en Japanimport, som redan nämnts och konstaterats

Ambassadeur 5501 Pink Edition är namnet om jag inte missminner mig, gavlar och stativ i rosa/solblekt röd.
    Med Avail spole och vev så är 500kr lite billigt, mellan 1000-1500 är rättvist i min mening.

Finns en hel del gavlar och stativ kvar till denna rulle, misstänker det inte blev någon superhit i Japan och i Sverige har den inte funnits.

Kommentera

Ursprungligen postat av zakdima Visa inlägg
      Hej, och tack för hjälp.
      Rullen är inte min, har en kamrat som vill salja den. rullen är trimmat med extra avail spool
      han vill ha 2300kr men jag tror det är för mycket
      Hej Dmitry;

Personen som vill sälja en röd begagnad ABU Ambassadeur 5501C av 1998 års modell med ful dubbelvev till rena fantasipriset 2.300:- kronor måste vara rena ockraren, eftersom en fabriksny silverfärgad Ambassadeur 5501C3 kostade 995:- kronor i ABU´s Napp och Nytt 1998....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

bars avail spool kostar över 1000 kr.

Kommentera

Varför importerar man en svensk rulle från Japan? Är japanmodellerna bättre på nåt sätt? Sen en fråga till Zakdima, vet du ungefär hur många meter 0,28 flätlina det går på den och vad är det för lager? Passar spolen JB? Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
            Varför importerar man en svensk rulle från Japan? Är japanmodellerna bättre på nåt sätt? Sen en fråga till Zakdima, vet du ungefär hur många meter 0,28 flätlina det går på den och vad är det för lager? Passar spolen JB? Mvh
            Hej! Japanska marknaden efterfrågar andra rullar än vad som säljs här, därför tillverkar man speciella modeller för dem. Om det är bättre rent fiskemässigt tvistar de lärde, men de har oftast modeller med snygg "retro-design" vilket åtminstone jag tycker är kul. Spolen passar garanterat i en JB eftersom i stort sett alla runda Ambassadeurer sedan mitten av 90-talet fram tills idag har delar som går att skifta sinsemellan. I vissa fall sträcker sig kompatibiliteten ännu längre tillbaka...typ till 50-talet =)

Kommentera

Här är ett exempel på Japan-Ambassadeur av idag som ska efterlikna de "blågrå" som såldes på 70-talet http://www.purefishing.jp/product/br...blue_grey.html

Kommentera

Ok, tack för svar. Vet ni hur mycke lina availspolen tar? Ca 100m 0,28 skulle jag vilja ha på min JB.

Kommentera

Visst är det så att den japanska marknaden har andra preferenser än den svenska... Och eftersom den och den amerikanska är så mycket större än den svenska så tillverkas speciella rullar dit - OAVSETT eventuell efterfrågan här i Sverige. 2500 C och 1500 C har inte funnits på den svenska marknaden sedan början av 80-talet, någon specialare undantagen. Men i USA och Japan har dessa små rullar en stor skara som gillar dem och de tillverkas med jämna mellanrum just för export, utan att ta hänsyn till att det faktiskt finns en efterfrågan även här. Och då får vi köpa 70-talare på Tradera eller försöka hitta rullar att återimportera.
                  Huruvida den japanska rullen är bättre än den svenska är lätt att besvara: det är egentligen identiska rullar (2500 och 1500) men det är i Japan eller USA de (ibland) finns att köpa nya... Sedan ska det i ärlighetens namn sägas att rullkonceptet utvecklats med t ex IAR och annan utväxling för dessa marknader. Men som sagt, vill man ha dem får man köpa dem där de finns. Här tycker man förmodligen att de skulle ta för mycket marknadsandelar från Mörrum och andra dyrare försök till små multirullar.
                  Skit fiske!
                  Gösta

Edit: Min tio år gamla svarta återimport Click image for larger version

Name:	Ambassadeur 2500C 2007.jpg
Views:	1
Size:	980,6 KB
ID:	1783924 skiljer sig inte på någon annan punkt är färgen från de silvergrå ursprungsrullarna från mitten av 70-talet (den i avataren, utan UT-spole...)
                  Senast ändrad av Gösta; 2017-04-07, 16:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  32 134 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf