Det tror jag inte på, av egen erfarenhet. Har flera rullar som har MM och vissa kör jag torrt andra med fett och det funkar lika bra!
Kullager och kuggar går inte att jämföra när det gäller smörjning. Fast jag har kört vissa kullager utan olja och det har fungerat fint. Dock tycker jag att rullarna kastade längre med oljade kullager.
Det finns en viktig faktor att ta hänsyn till när det gäller rörliga delar i en fiskerulle och det är konstruktionen som håller dessa delar på plats. Om kuggar och kullager får mer belastning är beräknat, då brukar dom gå sönder oftare pga att "deformationen" blir för stor och det har inte att göra med om man kastar tunga beten med den rulle lr inte , det har att göra med att tillverkaren har missat något vid skrivbordet , så att stativen/rullhus kan inte hålla de rörliga delarna på plats.
och vi som inte fattar någonting skyller det på "annat". Tro mig. Själv har sett återkommande problem med samma rullar gång på gång och även i rullar som tillhör samma modellserie.
Skulle det ha varit så illa som det påstås i "Jönköping" då skulle varenda rulle med MM ha haft problem. Så det är bara spekulationer , tycker jag. Dammsug alla fiskeforum i letandet efter rullfel och du får se vilken tillverkare figurerar mer sällan än alla andra och inga ord om problem med MM eller x-ship och andra "onödiga" förbättringar.
//T
Kullager och kuggar går inte att jämföra när det gäller smörjning. Fast jag har kört vissa kullager utan olja och det har fungerat fint. Dock tycker jag att rullarna kastade längre med oljade kullager.
Det finns en viktig faktor att ta hänsyn till när det gäller rörliga delar i en fiskerulle och det är konstruktionen som håller dessa delar på plats. Om kuggar och kullager får mer belastning är beräknat, då brukar dom gå sönder oftare pga att "deformationen" blir för stor och det har inte att göra med om man kastar tunga beten med den rulle lr inte , det har att göra med att tillverkaren har missat något vid skrivbordet , så att stativen/rullhus kan inte hålla de rörliga delarna på plats.
och vi som inte fattar någonting skyller det på "annat". Tro mig. Själv har sett återkommande problem med samma rullar gång på gång och även i rullar som tillhör samma modellserie. Skulle det ha varit så illa som det påstås i "Jönköping" då skulle varenda rulle med MM ha haft problem. Så det är bara spekulationer , tycker jag. Dammsug alla fiskeforum i letandet efter rullfel och du får se vilken tillverkare figurerar mer sällan än alla andra och inga ord om problem med MM eller x-ship och andra "onödiga" förbättringar.

//T
Kommentera