Haspel, 4 vs 8 strand, fused (platt) vs rund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel, 4 vs 8 strand, fused (platt) vs rund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel, 4 vs 8 strand, fused (platt) vs rund

Är det någon som har nån åsikt om det på haspel.

Den platta fireline, fused 4-strand, funkar bra, tycker rund 4/8-strand lägger sig sämre på spoolen. Kanske är inbillning.

Vad tycks?

Jag kör 8 strandoch det funkar kanon på min stradic

Kommentera

Kör också 8-strand samt 4-strand på mina hasplar (förutom Fireline). Tycker "tydligt flätade linor" funkar mycket bra på haspel.
      Har mer problem med coatade, hala och på annat sätt ytbehandlade linor. Sådana har lättare (för mig) att resa sig (eller halka av fingret) och skapa trassel eller liknande.

Kommentera

Beror det inte en aning också på vilken haspel? Stradicens fina linuppläggare hanterar exempelvis 8-strand Sufix 832 utan några som helst problem, och då slipper man Firelinans klassiska tjut i spöringarna. Samtidigt hanterar sämre rullar runda 8-strands mycket sämre, och mår bättre av Fireline.

Summa summarum: Ju bättre rulle desto större chans att du inte behöver begränsa dig till fireline. Om man nu så önskar dvs

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
          Beror det inte en aning också på vilken haspel? Stradicens fina linuppläggare hanterar exempelvis 8-strand Sufix 832 utan några som helst problem, och då slipper man Firelinans klassiska tjut i spöringarna. Samtidigt hanterar sämre rullar runda 8-strands mycket sämre, och mår bättre av Fireline.

Summa summarum: Ju bättre rulle desto större chans att du inte behöver begränsa dig till fireline. Om man nu så önskar dvs
          Hrm,
          Ta mina två allra billigaste "reserv-reserv-rullar", Okuma Safina Noir 25 och 30, apbilliga. På de har jag Strike Wire Extreme (8-strand) och SG Finesse HD4 (4-strand). Funkar alldeles utmärkt, utan minsta problem. (Nu nöter jag ju inte übermycket på dessa men en 10-20 pass vardera har de nog varit med om.)

Samma på övriga rullar. No probs.

/// Fäller bygeln med handen, ej via vev. Om det påverkar?
          Senast ändrad av jonasby; 2017-07-01, 20:13.

Kommentera

Fäller också med handen i regel.

Jag menade inte att det är direkt korrelerat med pris, men vissa rullar (låt säga inte i det billigare, men mer lågkvalitativa segmentet) hanterar vissa linor dåligt, tycks det. Jag har för lite erfarenhet för att ge någon mer rättvisande bild, förutom att min Stradic hanterar en 8-strands med bravur och en annan rulle gör det mycket sämre och är värd en fjärdedel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            32 183 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf